Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Objektiivin korjaus

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana ts, 8 Lokakuu 2006.

  1. ts

    ts Member

    771
    0
    16
    Mulla on Pentaxin 35 millinen SMC-M, jossa on aukon lehdet jumissa. Ei kokonaan, vaan siten, että ne menevät oikealle aukolle pienellä viiveellä, kun päästä jousen irti objektiivin takapäästä. Sama tapahtuu luonnollisesti, kun objektiivi on kiinni kamerassa.

    Voiko tätä itse korjata? Onko joku yrittänyt? Objektiivin takapäässä on houkuttelevat ruuvit, jotka irrottamalla ehkä pääsisi käsiksi sisuskaluihin.

    Tiedän, että linssin voi viedä huoltoon, olen jo kysynyt tarjouksia. Se tulee kysymykseen, jos kyllästyn käyttämän dof previewiä kuvatessani ja hinta on kohtuullinen.
     
  2. Vs: Objektiivin korjaus

    Semmoiset 6-70e se tulee maksamaan.
     
  3. Vs: Objektiivin korjaus

    kyllä sen purkaa voi,pieniä ruuveja joka puolella,kerran purin ja kasasin e-sarjan nikkorin ihan palasiksi ,oli rasvaiset himmentimen lehdet,samalla voi putsata pölyt pois,mutta jos ei halua /uskalla niin suosittelen huoltoa.
     
  4. Vs: Objektiivin korjaus

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    M & L:llä taitaa olla hyvä hinta / palvelu -ratio, nimim. seitsemäs korjaustehtävä sisällä...

    http://www.yritysopas.com/tiedot/Helsinki/Kamerahuolto_Mustonen_Laine.html
     
  5. 4x5

    4x5

    1 986
    0
    0
    Vs: Objektiivin korjaus

    Brian Aylingilla on mainio sivusto tee-se-itse miehille. Sieltä löytyy käytännöllinen tapa suoriutua viallisista Takumar -obiskoista.

    <SIZE size="60"]sori, en voinut vastustaa kiusausta :)</SIZE>

    Oikeasti tee-se-itse miehen kannattaa Aylingin ohjeiden sijaan etsiä ratkaisuja täältä.
     
  6. kto

    kto Well-Known Member

    2 564
    100
    63
    Vs: Objektiivin korjaus

    Tämä on kyllä vanha juttu, mutta luultavasti seuratuin korjausopas Takumareille. Himmentimen ongelmat ratkeaa kyllä.

    Brian Ayling's photographic repair tips

    Toisaalta tuo korjaus lähti kellastuvien linssien korjaamisesta ja sitä ei missään nimessä pitäisi tehdä, jos kuvaa m/v-filmille. Nuo vanha "radioaktiiviset" objektiivit ovat "täydellisiä" sisäänrakennetun keltasuotimen ansiosta.
     
  7. ts

    ts Member

    771
    0
    16
    Vs: Objektiivin korjaus

    Ajattelin ihan kokeilun vuoksi varovasti avata linssi ja katsoa pikkuhiljaa eteenpäin sisälle. Mutta kun pääsen käsiksi himmenninlevyihin, millä puhdistan ne? Riittää puhdas puuvillakangas vai pitääkö olla jotakin ainetta? Fairy ei taida kannatta vaikka toimii hyvin pimiössä ;)
     
  8. Vs: Objektiivin korjaus

    topspuikot voi työntää minne haluaa,meikä laito bensaan uimaan himmentimenlehdet ja huuhtelu esim tulikuumalla vedellä,tuli hyvää jälkeä.vaatii pikkunäppäryyttä sovitella lehdet omiin paikkoihinsa,ja herne on kovilla jos vähänkin purka väärällä tavalla,voihan sitä vaikka kuvata digillä eri vaiheet jos ei muistiin luota.
     
  9. Vs: Objektiivin korjaus

    Järkevää on huuhdella kuumalla vedellä putsatun bensan jälkeen? haloo!
     
  10. Vs: Objektiivin korjaus

    aivan,enpä ottanut huomioon.Putsattu bensa on eri asia.Käytin muistaakseni 95:sta,mutta lehdet on irrotettava kiinnityksistään jos aikoo tehdä ykköstä.