Taas menen sivuraiteelle, että poksahtaa. Anteeksi siitä. Mutta kun aloittelevana digikuvaajana olisi kiva saada kaikki hyöty kalliista vehkeistä irti. Siis, eikö digillä kuvattaessa helpoin muistisääntö ole valottaa huippuvalojen mukaan? Eikä mitenkään aukon ali. Käsittääksen kaikissa digikameroissa kuitenkin on valotusmittari. Jos valottaa huippuvalon mukaan, niin toiseen suuntaan on vielä pirun monta aukkoa "varaa".
Kyllä, digikameralla tulisi valottaa kirkkaimman mukaan, kuten dialla, mutta kyse olikin Sunny 16-sääntöjen muokkaus digille. Ei sitä kyllä tarvitse digikameroissa, koska, kuten sanoit, digikameroissa on valotusmittarit. Mainitsin sen vain vaihtoehtoisena esimerkkinä. Edit vielä: Sammakko pääsi suusta. Digillähän pitäisi ylivalottaa noin yhden aukon. No, kantapään kautta kannattaa kokeilla - jos ihan pakosti on yrittää manuaalivalottaa
jäi hylätyksi pienten kiireiden takia Tavoite oli nyt tällä keskustelulla saada tietoa objektiivien käytöstä. F-luku on siis aukon koko? Toki on selvää että jalustalla kuvattaessa yölläkin onnistuu paremmin kuin käsivaralta, mutta aina siihen ei ole mahdollisuutta. Kiitokset linkkivinkeistä lyhenteisiin ja tuohon Sunny f/16 juttuun. Kun aukkoa suurennetaan, niin kuva piirtyy nopeammin, noin nyrkkisääntöisesti? Olen mahdollisesti Nikonin leiriin istumassa, sillä kamerarunkoja hypisteltyäni D50 tuntuu istuvan paremmin käteen kuin Canonin eos 300D tai 350D. Myynti-ilmoituksia katsellessa tuntuu kovasti siltä, että kannattaisi ostaa uutena vain kamerarunko, koska esimerkiksi kittilinssejä näyttää olevan noin 50 euron hintaan myynnissä. Onko nuo linssit yleensä edes ostamisen arvoisia? vai kannattaako etsiä mieluummin ne linssit mitä todella tarvitsee ja maksaa niistä hieman suolaisempi hinta?
F-luku on polttoväli, mutta kun siihen pistetään jakomerkki niin sen alle laitetaan se suurin aukko, valovoiman merkiksi.. Esim: f/2,8 Kannattaa ottaa se kittiobjektiivi, koska et ehkä itsekää tiedä mihio suuntaan alkaa polttoväli yms. vaatimukset ja halut, ambitiot yms. mennä, niin pääset sisään asiaan. Valokuvausoppaankin hommaaminen voisi antaa enemmän kuin kalliimpi objektiivi. Ei ne kittiobjektiivit niin huonoja kuvanlaadultaan ole.
Jep. Ja isommasta aukosta saa tiettyyn aikaan nähden enempi valoa läpi. Epäilen kyllä, että näkemäsi kittilinssi tuohon hintaan on ollut Canonin tekoa. Jos jotain just kaupasta kannettua myydään viidelläkympillä kun kunnollinen maksaa miltei 10x sen verran niin 50e on just sopiva hinta. Sen kun ostaa ja myy laadun todettuaan niin ei paljoa häviä. Itse olen tyytyväinen Nikonin 18-70 kittilinssiin. Muista ei kokemusta. Tuota olen nähnyt kaupatun 200e pintaan tai vähän yli. Mieluummin niin, mutta mistä sen etukäteen tietää ja kuvaustottumukset saattaa muuttua vuosien saatossa eli tarvittavat linssitkin vaihtuu. Jotkut on ostaneet kameransa aina käytettynä ,mutta kun nyt katsoo mitä saa kaupasta 700-800e niin kai siitä takuustakin voi jotain maksaa.
Pienenä täsmennyksenä tähän: f on polttoväli, f/2.8 on aukon (efektiivinen) halkaisija ja 2.8 on suhdeluku (f-luku), joka käytännössä määrää valon intensiteetin sensorin (filmi tai kenno) pinta-alayksikköä kohden (polttoväli / aukon koko). Aukon koko (esim. f/2.8) ja tuo vastaava suhdeluku (f-luku) menevät usein konseptuaalisesti sekaisin, sillä kiinteäpolttovälisessä objektiivissa tämän terminologian tarkkuudella ei ole niin väliä. Tietenkin kysymyksessä on myös merkintätapa-asia. Mutta zoom-objektiivissa on hyvä ymmärtää, että jos apertuurirenkaasta on valittu vaikka tuo 2.8, ei se itseasiasssa fiksaa aukon kokoa vaan nimenomaan tuon f-luvun mukaisen suhdeluvun joka määrää valon intensiteetin. Jos zoom-objektiivissa polttoväliä kasvattaa, täytyy samalla apertuurirenkaan asennolla aukon koon siis kasvaa jotta tuo suhdeluku säilyy samana.
Digikameralla ei parane ylivalottaakaan, puhkipalaneesta ei saa mitään irti, alivalotetusta puolestaan tulee kohinainen kuva jos väkisin lisää kirkkautta. RAW-kuvatiedostotyypissä on paremmin pelivaraa valotuksen suhteen kuin JPG:ssa. Mikäli kamera tallentaa RAW-muotoon, kannattaa sitä käyttää ja opetella tuon käsittely.
Jos vaikka valottaa kuvan sen pääasiallisen kohteen mukaan oikein niin ei tule paha mieli kenellekään Toisaalta voisi katsoa vaaleimman kohteen mikä kuvassa pitää vielä näkyä ja valottaa sen +2 EV. Välillä tuossa hommassa tarvii pistemittausta. Säätää sitten koneella loput.