Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Objektiivien myyntikate

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Henna, 1 Elokuu 2011.

  1. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Mitäpä veikkaatte sen olevan?
     
  2. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 366
    6 194
    113
    Vs: Objektiivien myyntikate

    Riippuu varmastikin objektiivista.
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Objektiivien myyntikate

    Tavanomainen laitteiden yms myynnissä on 40%.  Jos siis uusista vempaimista  ja liikehuoneistossa toimivista kaupoista puhutaan.
     
  4. Vs: Objektiivien myyntikate

    Puhut varmaankin ruuvimeisseleistä ja muista sen tyyppisitä tarvikkeista. Kameroissa ja objektiiveissa voi vain uneksi moisista katteista. Olisikin, niin olisi enemmän valikoimaa varaa pitää myös kivijalkakaupoissakin.
     
  5. Vs: Objektiivien myyntikate

    Kyllä myyntikate on suurempi kuin 40%... Suomi on pieni maa ja näin kapean segmentin myyntivolyymit ei ole tästä johtuen kovin laajaa, joten katteita on pakko pitää ylhäällä. Ja esim Rajalalla on hulppeat tilat Sanomatalossa (neliöhinta kova) ja varaa merkittävään lehtimainontaan ja toisaalta aina kun siellä vierailee, ei asiakkaita ole kuin kourallinen. Tästä seuraa, että myynninkatteiden täytyy olla selvästi paremmat kuin tuo "normaali" 40% myyntikate.
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Objektiivien myyntikate

    40%?? Mitäänhän en kaupasta ymmärrä, mutta jotenkin voisin tuon hyväksyä jos jakeluväylänä on paikallinen kivijalkaliike. Nettikauppa on luoteeltaan toisenlaista ja siinä pitää pystyä toimimaan selvästi pienemmillä katteilla.
     
  7. horseman

    horseman Member

    716
    0
    16
    Vs: Objektiivien myyntikate

    kameroiden ja objektiivien kate on minimaalinen, prosentuaalista osuutta ei voi suoraan sanoa, ns. hittituotteiden kohdalla kate on pienempi kun taas pikkuisen erikoisemmassa esim. laajakulmaobjektiivissa tai kamerarepussa katetta on enemmän.

    Esimerkkinä annettakoon että Canon 600D kamerakitin myyntikate tavallisessa kivijalkaliikkeissä on parhaimmillaankin n.50-60eur. Eli ei kannata ihmetellä että mihin se naapurikaupungin kameraliike oikein katosi.

    Eletään eri aikoja kuin 80-luvulla jolloin kamera ostettiin 50km päästä oikein erikoisliikkeestä. Nyt tuote ostetaan netistä ulkomailta, kotoa poistumatta, sivustolta joka kertoo että tuotteen toimitusaika on 2-4viikkoa jota todellisuudessa ei edes ole heillä. Tällaista kauppaa pystyy pyörittämään lähes kuka tahansa teinipoika vanhempiensa olohuoneessa kun vain ostokanavat ovat selvät. Vastaavia sopimuksia pystyy tekemään myös suomessa kunhan myyntivoluumit on kunnossa sopimuspapereissa.

    -a-
     
  8. Vs: Objektiivien myyntikate

    Obiskojen myyntikatetta ei pidä sekoittaa kittirunkojen myyntikatteisiin. Rungolla kuluttaja sitoutetaan merkkiin ja jatko-ostoihin. Erikoistavarakaupassa (kellot,korut, kamerat, elektroniikka, tietotekniikka, urheiluvälineet, huonekalut  jne) myyntikate on 40-60% (vaatteissa ja kengissä kate on isompi), on täyttä paskanjauhamista väittää, että kamerakauppias tekee kutsumustyötä ilman toivoa elannosta.

    On myös huomioitava, se että kun Kesko/Anttila tilaa maahantuojalta uutta Canonin runkoa maanlaajuiseen myyntiverkkoonsa vaikkapa 1500 kpl ja pieni liike 2 kpl, on sisäänostohinta ihan eri. Voipa olla että Anttila myy jopa laitteen ulos Plussa-tarjouksena sellaiseen hintaan, että kivijalankauppiaalle ei tosiaan jää kuin kaupanteon tuska. Nämä ovat kaupankäynnin kommervenkkejä, mutta eivät normaaliliiketoimintaa. Anttila (tai Gigantti) ei ole mukana kilpailussa, kun kuluttajalle myydään pro-runkoa tai kalliimpaa objektiivia.
     
  9. Vs: Objektiivien myyntikate

    Tietämättömyyden syvällä rintaäänellä lausuttuja mielenkiintoisia "totuuksia".

    Kampanjat lähtevät tehtaalta asti samoin kuin erilaiset paketit eri markkina-alueille. Silloin kun alueella A ei ole jokin yhdistelmä käynyt kaupaksi tarpeeksi hyvin, voi erittäin sopivan hintainen erä myymätöntä tavaraa liikkua pallolla paikasta toiseen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tavalliselle kauppiaalle jäisi 40% tai edes mitään sinne päinkään katteeksi.

    Kosmetiikan ja hapisvaatteiden valmistus ei maksa juuri mitään (tosin eri syistä). Siksi niissä onkin erinomaiset katteet. Kosmetiikassa ilmiö näkyy valtavina ja erittäin kalliina mainoskampanjoina, hienona ja tyylikkäänä rekvisiittana ja kalliina pakkauksina. Vaatepuolella erittäin suurina myyntitiloina ja mm. siinä yksityiskohdassa että lähes kaikissa tavarataloissa ovat vaateosastot vallanneet tilaa muilta (osin verkkoon siirtyneiltä) tuoteryhmiltä.

    Ei siis ole mitään mieltä verrata vaatteita tai kosmetiikka vs. kameroita ja niiden hintaketjuja toisiinsa.
     
  10. Vs: Objektiivien myyntikate

    On vissiin ollut puhe normaalikatteen suuruudesta, ei poistoeristä.
    Itse olen pienen aikuisikäni ollut kello-alalla ja olen vakuuttunut, että kamerakauppaan pätevät ihan samat kaupanalanlainalaisuudet kuin muuhunkin erikoistavarankauppaan, kuten kello-kauppaan. Myynnistä saadaan + -merkkistä katetta, jolla maksetaan verot, palkat, liiketilavuokrat jne. Se että myyntivolyymit ovat liian pienet ja toiminta ei ole kannattavaa ja liike yrittää alennuksilla lisätä myyntivolyymiä on ihan toinen asia, kuin mikä on alan normaali myyntikate. Hyvä huomioida, että kamppanjatuotteet eivät ole alan normaalia myyntiä, jos maahantuoja tukee myyntiä voimakkaalla mainonnalla, ja pyytää liikkeitä leikkaamaan katettaan, mutta usein myös kamppanjatuotteet ovat normaalikatteista myyntiä. En ole myöskään huomannut, että kamerakaupassa olisi voimakasta alehinnoittelua, joka laskisi myyntikatteita, päinvastoin haiskahtaa hintakartellilta.
    Myös kelloalan kauppa, kuten kamera-alan, on laahannut ja ollut kasvultaan miinumerkkistä 80-luvun alusta 2000 luvun alkuun ja ihan samat kivijalkakauppojen kuolemat ovat koetelleet alaa, mutta en ole kuullut että kukaan harrastaa vajaa-katteellista myyntiä (reilusti alle 40%) normaalinaliiketoimena.
     
  11. Vs: Objektiivien myyntikate

    Kelloala on varmasti osannut hoitaa asiansa paremmin kateasioissa.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Objektiivien myyntikate

    Alle sen 40 ei mikään liike, jolla on liiketila ja palkattu henkilökunta, voi toimia.  Rahoitus loppuu ennemmin tai myöhemmin.
     
  13. Vs: Objektiivien myyntikate

    Näinhän sen pitäisi olla jos kauppaa tehdään terveellä pohjalla.
     
  14. Vs: Objektiivien myyntikate

    Näkee kyllä sen ettei täällä tiedetä näistä optiikoiden katteista (tai ylipäätään kulutuselektroniikan katteista) kyllä yhtikäs mitään. No, harva kauppias tai myyjä niitä huutelee missään, ne ketä tietää, tietää tarkkaan, toiset veikkailee pipo silmällä ja lusikka suussa. Saattaapi veikkaajan työnkuvakin on sellainen, missä ei katteesta yms. tarvitse edes tietää yhtään mitään, senkus ajaa taksia tai vaihtaa petivaatteet...
     
  15. Vs: Objektiivien myyntikate

    No, mulla ei ole perspektiiviä asiaan kuin vuodesta 1970.....2000-luvulle, joten voihan se olla että nyt ollaan taas päästy järkevään katerakenteeseen takaisin (toivottavasti).
     
  16. Vs: Objektiivien myyntikate

    No ehkä lähimpänä olitkin, noi arvaukset luokkaa 40-60% prossaa nyt on mitä on.
     
  17. Vs: Objektiivien myyntikate

    Mää vallan ihmeissäni seuraan tätä kauppatieteen maistereitten jorinaa.

    K.
     
  18. Vs: Objektiivien myyntikate

    samat sanat ! Voi vain kysellä, miksi esim Interfoto ja EP kamera luopui uusien DSLR kamojen myynnistä (Nikon/Canon). sanoivat että Rajala myy halvemmalla ulos, kun mitä he saavat niitä sisään. Se on se muitten oheiskamojen myynti joka puoteja pystyssä pitää, Jossakin kamerarepussa ja muistikortissa voi olla kuvatunlaiset katteet. Uskon että  Rajalla kate on alle 10% kameroissa
     
  19. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Objektiivien myyntikate

    Printterit myydään ulos musteiden hurjilla katteilla... Ja filmikamerat sitten filmien hinnalla + kehitystoiminnalla? ;)
     
  20. Henna

    Henna

    510
    0
    0
    Vs: Objektiivien myyntikate


    Rajala vaikuttaa hitusen kalliilta, vai ovatko muut hitusen liian halpoja paikkoja.. Mene ja tiedä.