Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana 3ltsu, 27 Joulukuu 2014.

  1. 3ltsu

    3ltsu

    7
    0
    0
    Tarkoituksena löytää paras mahdollinen lasi kaupungissa kuvaamiseen. Eli itse kaupunkien kuvaamiseen sekä henkilö ja esine kuvaamiseen kaupungissa. Pitäisi saada 50mm/1.4 kaveriksi joku toinenkin. Kuvaan Canonin 7D ja 5D rungoilla. Olen miettinyt Canonin 28mm/1.4 tai 2.8 aukolla. Sekä sigman 24-70mm/2.8  HSM lasia. Jos päädyn laajempaan ja kiinteään lasiin niin myöhemmin tarkoitus hankkia viel 85mm. Kertokaa muita ehdotuksia ja hyviä vaihtoehtoja! Hinta haarukka n.800€ molemmin puolin ja käytetty myös mahdollinen.
     
  2. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu 2019
  3. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    Taitanee toimia vähän huonosti tuossa 5D:ssä.

    Mutta miten olisi saman firman 35/1.4? Varmaan 28-millinenkin on hyvä jos se polttovälinä on mieluisampi.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    EF 100mm f/2.0 on erinomainen lyhyt tele, jonka hankinnasta jää melkein sen laajiksen verran vielä taskuunkin. Laajispää ei ole mun heiniä muotokuvausmielessä, joten en osaa kommentoida muuta kuin, että EF 28mm f/2.8 IS on varmasti hyvä objektiivi terävyyden ja kontrastin osalta. Uusilla vehkeillä budjetti saattaa mennä yli satasella.
     
  5. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 364
    6 188
    113
    Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    Jos helpolla haluaa selvitä niin 24-70, jos tykkää puljailla objektiivien kanssa niin kiinteitä, ja sitten sitä kuuluisaa jalkazoomia, sen kanssa kuulemma oppii paremmin  ;D ::) :p :-X
     
  6. 3ltsu

    3ltsu

    7
    0
    0
    Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    Kiitoksia vastauksista! Kiinteistä olen enemmän kiinnostunut mutta pitäisi joku yleis zoomikin hommata.. Kiinteissä laseissa kuvan laatu mielestäni parempi. Mitä porukka on mieltä EF 17-40mm 4L USM lasista? Kehuttu monessa paikassa
     
  7. Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    poistettu
     
  8. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    Suosisin laajempia laseja sen vuoksi että kapungissa ei pääse rakennuksia kaukaa aina kuvaamaan. Ja sitten on fotarin perspektiivin korjauksen kanssa varaa kun on laajempi. Jalkatsuumi on yliarvostettu Camelmiesten keksintö. Enemmin oikea tsuumi vaikka 16-35 2.8 II mut se ei taida 800 euron budjettiin sopia.
     
  9. Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    poistettu
     
  10. 3ltsu

    3ltsu

    7
    0
    0
    Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    Niin no ehkä "parempi kuvanlaatu" väärä sana valinta mutta fiilis kiinteissä mielestäni kivempi. Jep kahdella rungolla kiinteillä voi onnistua mutta varsinkin reissussa tykkään kantaa mahd. Kevyttä settiä. Zoomi vois toimia tässä tapauksessa paremmin. Tuo 16-35mm tosiaan kiinnostais mutta ei ole opiskelija budjetilla varaa.. 24-70mm käytettynä voisi olla mahdollinen tai sitten se 17-40mm. Täytyykin kattoa Ebaysta! Onko kokemuksia sieltä ostamisesta? Koskaan en ole uskaltanut mitään kallista sieltä ostaa.
     
  11. Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    poistettu
     
  12. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    Osta ennemmin se 2.8 valovoimainen kun 4.
     
  13. 3ltsu

    3ltsu

    7
    0
    0
    Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    Tottakai mielummin se mutta tarjonta ja rahat rajottaa.. Duunissa käyttänyt pitkään tokinan 17-35mm ja tajusin vasta pitkän ajan jälkeen että valovoimaa ei ollut kun se F/4 eli ei ole ollut itselle ongelma.
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    Myyntiosiossa on useampia 24-105mm f/4.0 IS L-zoomeja 540-600 euron haminoissa. Se on hyvä vaihtoehto, jos haluaa selvitä yhdellä obiskalla.
     
  15. 3ltsu

    3ltsu

    7
    0
    0
    Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    sitäkin voisi kyllä harkita! Mitä mieltä sigma vs canon laseista? Koskaan en ole kuvannut tai omistanut sigman laseja.
     
  16. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    No jos meinaat kuvata cropilla ja ff kennolla on syytä millit olla alle 24mm. Muuten kannattaa valita eri lasit noille.
     
  17. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    Meikäläinen etsii objektiiviä maalla kuvaamiseen :)  Eikös nuo polttovälit ole jo peruspullaa jos pikkasen on kuvannut. Toki hyvä on tietää kaupunkiin sopiva opiska .... Katukuvaukseen 17-35 mm lasi on minun suositus.
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    Mun mielestä 24 millinen vois olla hyvä valinta 50 millisen seuraksi. Sulla menis sillä setillä kuvakulmat 24-38,5-50-80  kinokennomillien mukaan riippuen objektiivi/runkoyhdistelmästä.
    Tai sitten 20 millinen.
     
  19. Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    Mä aloittaisin projektin yhdellä kiinteäpolttovälisellä. Kolmevitonen voisi olla hyvä lähtökohta erityisesti FF-kennoisessa ja kropissakin pyöritään samalla linssillä siinä normaalin paikkeilla. EF 35/2 IS on mun suositukseni.

    Sitten kun olet kuvannut ajattelemiasi aiheita tarpeeksi, syntyy tietoisuus siitä, mitä tarvitset (jos tarvitset) lisää.

    Paremmat laajakuvat saat kuvaamalla 35lla kaksi ruutua pystyasennossa ja yhdistämällä ne, kuin yhdellä 28-millisellä vaakaan. Järkevämpi perpektiivi - tosin enemmän työtä.
     
  20. RB

    RB Well-Known Member

    9 292
    1 207
    113
    Vs: objektiivia kaupungissa kuvaamiseen

    Kolmevitonen olis munkin suosikki, hyvä kuvakulma sekä croppi että kinokennokäyttöön.
    Mutkun käytössä on molemmat rungot niin 24 millinen tois enempi vaihtoehtoja, melkeinpä kolmevitosen kuvakulma croppikennolla.
    35 cropattuna ja kysyjän 50 täydemmällä kennolla ovat niin lähellä toisiaan.