Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Objektiivi

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Akire, 7 Marraskuu 2010.

  1. Akire

    Akire

    18
    0
    0
    Pitäisi tässä todistella yhdelle ihmiselle, kun ei usko että objektiivi vaikuttaa kuvan laatuun.

    Eli minulla on Canon EOS 450D, onko väliä mikä objektiivi minulla on, vaikuttaako siis objektiivi mitenkään kuvan laatuun?
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Objektiivi

    En ymmärrä, miksi sinun pitäisi todistella muille asiaa, jota et itsekään tiedä.
     
  3. Vs: Objektiivi

    Mikä se objektiivi oikein on? Eikös kuvan objekti vaikuta enemmän kuvanlaatuun?
     
  4. Vs: Objektiivi

    Hauska kysymyksenasettelu.

    K.
     
  5. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Objektiivi

    Sitähän voi kokeilla laittamalla vaikka pullonpohja linssiksi ja verrata suttuzuumiin, että kummalla tulos on parempi.
     
  6. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Objektiivi

    Kehoita ystävääsi (jos hänellä ei ole mahdollisuutta kokeilla erilaisilla objektiiveilla) käymään hyvinvarustetussa kirjastossa ja lainaamaan pari alan perusteosta. Kyllä se niinkin selviää eikä sinun tarvitse todistella mitään.
     
  7. Vs: Objektiivi

    Mitä yleensä todistella mitään, eihän kengissäkään ole eroja -kaikki yhtä hyviä.
     
  8. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Objektiivi

    Jännää kun täällä on alkanut enemmän kuulla tuota ehdotusta käydä hyvin varustetussa kirjastossa. Mikäköhän sellainen mahtaisi olla? Pelkkää vanhaa shaisukkaa vaan löytänyt, toki lukenut nekin.

    Edit: Jos kyselijä on objektiivin rahoittaja niin silloin kyllä ymmärrän, että hän on sitä mieltä että halvemmillakin saa yhtä hyvää kuin kalliilla :)
     
  9. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Objektiivi

    Mikä on shaisukka? Ajatuksena oli, että alkuperäisen kysyjän ystävä on valokuvauksesta kiinnostunut muttei siitä vielä juurikaan tiedä. Hyvän perusteoksen lukeminen voisi poistaa vääriä luuloja ja antaa eväitä kiinnostua vielä enemmän. Eikös todisteluja usko helpommin jos ne tulevat asiantuntijalta?
     
  10. Vs: Objektiivi

    ... vai pitäisikö sanoa että jos ei yhtä hyviä, kuitenkin (lähes) kaikilla pääsee eteenpäin.

    K.
     
  11. Vs: Objektiivi

    Shaisukka on diminutiivi sanalle paska. Vrt. saksan Scheisse. Shaisukkaa käytetään häveliäisyyssyistä suomenkielisillä keskustelufoorumeilla, ettei kukaan loukkaantuisi. Ainakaan vakavasti.
     
  12. Vs: Objektiivi

    Tai js se shaisse ei haise, eli kakka sukkaa.
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Objektiivi

    Ehdottomasti se vaikuttaa jos se on heikoin lenkki, tai heikko muiden heikkojen joukossa.
     
  14. Vs: Objektiivi

    Paitsi että niissä vanhoissa kirjoissa liki 80 - 90% on ihan täyttä asiaa edelleen. (ellet nyt ihan pelkkää filminvalintaa käsittelevää kirjaa ole onnistunut löytämään)

    Omituinen käsitys, joka ei voi perustua kuin tietämättömyyteen ja lapsellisuuteen (tuoda asia esille noin)  ;D
     
  15. Vs: Objektiivi

    Hankala sanoa, auttaako vanhojen kuvausopusten selailu vastaamaan alkuperäiseen kysymykseen. Kirjastojen vanhentunut tarjonta vain tällä hetkellä ei ole parasta kirjallisuutta lisäämään aloittelevan kuvaajan innostuneisuutta.

    Filmiaikana oli helppo oppia pakon sanelemana perusteet, kuten millä kaikilla tavoilla aukon valinta vaikuttaa kuvaan. Nykyisin automatiikka saattaa hoitaa moiset mahdollisesti vaikeana pidetyt asiat ja huomio voi keskittyä esim. kohinaan ja photoshoppailuun. Lopputuloksen (valmis valokuva) kannalta ei välttämättä ole merkityksellistä mitä tietä on kuljettu. Siinä vaiheessa kun haluaa kahmia valtaa kameralta itselleen, on syytä tietenkin paneutua perusasioihin.
     
  16. jhalmu

    jhalmu Active Member

    8 551
    3
    38
    Vs: Objektiivi

    Siis kirjat on samanlaisia osiltaan kuin nyt aloitteleville digikamerakuvaajille. Toki siis itsekin ne luin ja sillai mutta itse ostamat kirjat esim Valotuksen hallinta, vasta laajensi oikeasti tietoutta, vaikkakaan ei välttämättä pitkäaikaiseen muistiin asti :)
     
  17. Akire

    Akire

    18
    0
    0
    Vs: Objektiivi

    Kyllä, minä olen suhteellisen aloitteleva valokuvaaja jonka kuvat ovat todennäköisesti yhtä paskaa, mutta ei kai sitä opi kuin tekemällä? Anteeksi kovasti, että kirjoitin tänne ja etten ole yksi teistä ammattilaisista.

    Kyseessä ei ole objektiivin rahoittaja vaan vanhempani joilta täytyy kysyä lupa objektiivin ostamiseen. Itse olen kerännyt koko kesän kuuttasataa euroa, ja nyt viimein haluaisin ostaa sen objektiivin EF-S 55-250 mm tilalle, mutta esteeksi tulikin isäni, jonka mielestä on turhaa ostaa objektiivi kuudellasadalla, kun ei se kuitenkaan vaikuta millään tavalla kuvien laatuun. Minusta on jollakin tapaa kohtuutonta, etten saa käyttää itse työlläni tienaamiani rahoja mihin haluan.

    Ajattelin kirjoittaa tänne siksi, että isäni ei luota minun sanaani niin millään, että saisin luvan ostaa objektiivin jos täältä (pääasiassa ammattilaisten) foorumilta voisi lukea että kyllä se vaikuttaa.

    Ja huomatkaa vielä, että en kysynyt tuleeko paremmalla objektiivilla parempia kuvia, vaan paremman laatuisia kuvia. :)
     
  18. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 458
    1 397
    113
    Vs: Objektiivi

    Jos vielä kerrot mitä lasia olet ostamassa ja millaiseen kuvaamiseen, niin joku Canonin tuntija varmaan mielellään auttaa.
     
  19. Vs: Objektiivi

    Saat anteeksi kirjoittamisen ja sen, ettet ole ammattilainen.

    Parempilaatuinen objektiivi harvoin ajaa kuvaajaa heikompiin suorituksiin kuin huonolaatuinen. Kuten kuitenkin itse jo huomasit, saattaa parempilaatuinen objektiivi heikentää isä-poika -suhdetta. Olen omalla kohdallani huomannut, että onnekseni tulotasoni on ollut niin matala, etten ole saanut kaikkea haluamaani. Kalustoa haluaisi parannella tauotta ja silloin saattaa se oppiminen jäädä vähemmälle.

    Toivottavasti hamuat edes kiinteäpolttovälistä objektiivia! Tällä foorumilla rakastetaan ilmaisua suttuzuumi (suttutsuumi, suttuzoom) ihan hyvästä syystä. Eikös zoom ja suttuzoom ole aivan sama asia? Jalkazoom piirtää terävästi ja on koko ajan testien kärjessä.
     
  20. Akire

    Akire

    18
    0
    0
    Vs: Objektiivi

    EF 70-200mm f/4.0 L USM olis objektiivi, jota havittelen. :)

    Niin ja ihan yleiseen kuvaamiseen, en tietenkään vaadi objektiivilta hyvälaatuisia kuvia joka tilanteessa, mutta näin yleisesti.