Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Objektiivi Nikon AF f801s:lle

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana 18Susanna, 14 Tammikuu 2016.

Ostin juuri otsikon merkkisen filmikameran rungon (lopetin digikuvailun). Voisikos joku tietävämpi kertoa, mitkä Nikonin objektiivit (Tamronkin voisi olla ok) käy tuohon runkoon? DX:t ei, ei myöskään Af-S:t, mutta entä Af-D? Kuvaan mieluiten liikkuvaa kohdetta ja en halua vaihdella objektiiveja kesken kaiken. Käytettynä on liikkunut Nikon 28-105mm f/3.5-4.5 AF-D, sitten Tamron 24-70 2,8, mieluiten hankkisin 24-120:n. Vastaan tulee tietysti hinta, mutta laadukas ja hyväkuntoinen käytetty pitäisi olla. Nikonin yhteensopivuuslista on käyty läpi mutta se ei kerro näiden D:n ja G:n osalta mitään. Tai sitten en vaan osaa tulkita listaa.

1. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
  2. Mirrored

23 779
    749
    113
    Vs: Objektiivi Nikon AF f801s:lle

Näistä laadukas on 24-70 Tamron, mutta se on G-tyyppinen ja kallis.  Kaksi muuta ovat halpoja AF tai AF-D versioina ja siihen nähden OK laatuisia.

F100 olisi ollut jo kiva runko 100-150€.  :-X  Toivottavasti et maksanut montaa kymppiä ja ostamasi toimii.  Toisaalta pikkurahoja suhteessa filmin ja kehityksien yms menoihin.  ;)

3. Mirrored

23 779
    749
    113
  4. Vs: Objektiivi Nikon AF f801s:lle

Joo, seuraavana F4 alapuolella tuolloin. Ja koska F4:sta sanotaan maailman parhaaksi käsitarkenuskameraksi, niin ei taida olla 801:nkään sen parempi autotarkennuksessa ;-)

5. Vs: Objektiivi Nikon AF f801s:lle

Itse hankin kuukausi takaperin F90X:n. Kaikki muut objektiivini ovat G-sarjalaisia paitsi 85/1.8 AF-D. Hankin ensi hätään vähän laajemmaksi parilla kympillä Nikkor 35-70mm f/3.3-4.5:n.

AF-S käy sun runkoosi, kunhan se ei ole G. Sekin toimii mutta vain hätätilanteessa. Yllä linkattu Rockwellin taulukko on hyvä, sieltä tarkemmat tiedot.

6. Mirrored

23 779
    749
    113

Tarkemmin siis AF-S: " No AF. P, S, A, M "  Eli ei automaattitarkennusta. Valotusmoodit P, S, A, M toimii.

7. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Mulla oli 801 ja olihan se vähän hitaan sorttinen sahaaja, mutta kyllä se sitten nappasi kiinni, kun tarkensi sopivaan kohtaan kohteessa. Minulle tuli yllätyksenä, että Nikonin kaikki objektiivit eivät ole vaihtokelpoisia. Olen aina maininnut sen em. järjestelmän hienoimpana ominaisuutena kuluttajan kannalta...

8. Mirrored

23 779
    749
    113

On siinä ollut ihan perinteisestikin poikkeuksia ja rajoituksia toimintoihin, alkaen jo AI:n ilmestymistä 1977.  Silti ne sopivat hienosti keskenään - pitää vain tietää enemmän.

AF-S tarkennusmoottori ilmestyi 98-99 muutamiin objektiiveihin. Kun katson yhteensopivuustaulukkoa huomaan että enemmänkin tässä on kyseessä tiettyjen runkojen poikkeavuudet pääsäännöstä, sillä AF toimii monissa varhaisemmissakin rungoissa niitten kanssa.  F-801, F-601, F-501, F-401s, F60, F55 taas näyttää muodostavan omaa köyhää sarjaa tässä.

AF-I moottori oli joissain teleissä ennen AF-S:ää.

ed.  Törmäsin tietoon että AF-S Introduced in 1996. 

9. Vs: Objektiivi Nikon AF f801s:lle

Kiitos vain vastauksista. Mirrored: maksoin tosiaan muutaman kympin. Olen kuvannut tuollaisella kauan sitten ja suurin piirtein muistan sen ominaisuudet, sen vuoksi juuri tuo malli. Olen selannut jo niin monta yhteensopivuuslistaa että en enää muista missä luki että AI ei kävisi. Mutta jos käy niin hyvä jos on vaihtoehtona. 

Torilla on myytävänä myös Tamron AF 24-70mm f/3.3-f/5.6 Aspherical, mieluummin kumminkin vaikka nyt tuo  Nikon 28-105mm f/3.5-4.5 AF-D, jos ei nyt täällä joku linttaa sitä tyyliin hyvälle rungolle huono objektiivi...  Nopeana ratkaisuna olisi 50 mm tai vaikka nyt 35-70 mm, mutta ainakin tuo jälkimmäinen oli silloin kauan sitten huono kompromissi joka tilanteessa.

Jäihän tähän vielä vähän päänvaivaa :). Käytettyjen myyjät ei läheskään aina kirjoita kaikkia "mitättömiä" yksityiskohtia ilmoitukseen jolloinka päättelin, että kaikkien tietojen täytyy olla itse objektiivissa. Toivottavasti niin ettei heti tarvi olla pyytämässä teknistä erittelyä. Teknisesti kymppiä en tavoittele, en edes ymmärrä niiden päälle, mutta kun esteettinen silmä on luullakseni suotu niin tekniikkaa voi opetella vuosien mittaan. Ehkä sitten vaatimuksetkin kasvaa:).

10. Mirrored

23 779
    749
    113

Nyt mainitsemaasi Tamronia en tunne, mutta Nikkor on jopa vähän tuttu. Voin suositellatätä Nikkoria kevyeksi yleiszoomiksi.  Hyväkuntoisesta voi varautua maksamaan 150€, ainakin muutama vuosi sitten oli näin.  Siinä ei ole mitään erityistä vaan se on tyypillinen halvan oloinen kuluttajatason zoomi mutta ominaisuuksien kompromissi on ihmeen hyvässä paketissa vääristymiä myöten.

Valovoimaa ehkä sitten kiinteillä erikseen?

Tuolla on paljon Nikkoreita arvioitu:  http://www.naturfotograf.com/lens_surv.html

http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_02.html#AF28-105IF

11. Vs: Objektiivi Nikon AF f801s:lle

Ei ole.

12. Vs: Objektiivi Nikon AF f801s:lle

On, vai väitätkö että valehtelen? ;-)