Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Minä luulen että se tulee siitä erosta mikä kymppikuvalla ja 500X näytöllä suurennetulla kuvalla on.
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Samoin luulen mä. Kymppikuvat tuolla objektiivilla oli ihan ok, mutta vähänkin isommat printit muuttuivat sutuksi oli sitten formaattina digi, nega tai dia. Samakaltaista yleistä pehmeyttä näkyy myös skannatuissa ruuduissa, joten en hirveästi lähtisi syyttelemään nimenomaan digitekniikkaa.
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Kittiputken jälkeen EF 50/1.8 II oli aika kova järistys valovoiman, piirron ja syväterävyyden hallinnan osalta, ja on sitä toki edelleen. The power of plastic!
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Taisi Esa tarkoittaa tuota ongelmaa yleisellä tasolla, ei tätä nyt puheenaiheena olevaa zoomia.
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Juu, niin nimenomaan tarkoitin. En todellakaan verranut 10-kuvan kokoisiin tuotteisiin. Otetaanpa esimerkiksi kyseisille materiaaleille tllennettu dia/nega, joka on skannattu Imagonilla ja sitten ruudulle vedetään tuo 500% suurennus. Ei mitään ongelmia. Kuitenkin hyvin monessa viestissä eri foorumeilla todistellaan,etteivät nuo objektiivit pelitä digirungoissa siten kun maine antaisi olettaa. Koska itse objektiivi ei fyysiseti muutu mihinkään, eikä ns. runkopaksuuskaan muutu (mikäli kamera on valmistettu täysin oikein), täytyy syyn löytyä kennon anti-aliasing-suotimesta lähtien jostain kohtaa tallennuksetjusta - olipa syynä sitten rautapohjainen tai softapohjainen ongelma.
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni En usko hetkeäkään että puhujilla olisi jotain oikeaa referenssiä lopputuloksen eroista. On tietysti selvä että jos terävyys heikkenee niin kyse on kameran ongelmasta, mutta esim. laajakulmien kanssa olevat ongelmat on kyllä syydetty surutta objektiivien vioiksi.
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Summilux 50mm ASPH täydellä aukolla, melkoinen suorituskyky, ylittää Summicronin joka suhteessa plus aukko lisää valovoimaa.
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Eikös tuo ole ihan perus kennotekniikkaa. Filmi kestää valonsäteen tulon kulmassa paremmin, kuin digikenno. Eli sehän noissa 'DG' optiikoissa on paranneltu, että se valonsäde pyritään saamaan suorempana kennopintaan. Täten moni hyvä filmioptiikkka ei välttämättä toimi digikennon kanssa kovinkaan kaksisesti.
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Saksalaisessa fotolehdessä oli taannoin haastateltu eri valmistajien edustajat kunkin objektiivien "digivalmiudesta". Zeissin edustaja totesi että heidän kaikki objektiivit ovat "digiobjektiiveja" siinä missä "filmiobjektiivejakin" eikä mitään erityistä sähköiseen kuvantallennukseen tarkoitettua mallistoa ole eikä ole suunnitteilla. Carl Zeiss - Tie, Totuus ja Elämä! T. Kerkko.
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Kun objektiivi on laadultaan huippua, niin hionta ja lasin laatu on jo niin kohdallaan, ettei valon eri aallon pituuksien aiheuttamia heijastuksia pahemmin ilmene, vaikka kennon pinnassa oleva suojalasi heijasteleekin filmiä herkemmin takaisinpäin. Eli ei tarvitse säätää, kun on jo alunperin säädetty tarkemmin Jopa helppo uskoa, kun katselee tuon tehtaan optikkaa ylipäätään, ei niissä pahemmin hajavaloa ole havaittavissa.. Varsinkaan uudemmissa, joissa pinnoitteet on hyvinkin kehittyneitä.
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Mieleenpainuvin objektiivi lienee aikoinaan Mr.Kamerasta hankittu 2.8/100 -millinen Kaleinar Nikonin bajonetilla. Ulkoisesti rujo ja painava möhkäle, mutta uskomattoman terävä piirroltaan, loistavat värit, nätti bokeh, tarkentuu muistaakseni 70 senttiin. Löytyy kaapista vieläkin, vaikken omista enää yhtään Nikonin runkoa. Huonoin kokemus lienee kokonaisuudessaan Olympus OM-2. Tähyslasin heikkous teki tarkentamisesta tuskaa myös 85 -millisellä Zuikolla.
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni 85/1.8 Nikkor Avasi simmut terävyysalueen hallintaan EOS - shittikakkuloiden jälkeen.
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni kauhein objektiivini oli sigman af 400mm f5.6 apo. kauhea mötky ja pimeä. kauheinta oli autofocus. menetin sillä kerran todella hyvät kuvat ja sen jälkeen tuo vaihtoikin heti omistajaa. kohteena oli kärppä sydäntalvella upeassa lumessa ja kärppä kantoi lähes itsensä kokoista saalista mukanaan ja pomppi lumessa kivasti. silloin päätin etten ikinä enää laita vanhempia af sigmoja.
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Canon 28-300 L on jäänyt mieleen vaikken kyseistä lasia ole testannut saatikka sitten omistanut. Mutta ainakin se näytti vakuuttavalta kamppeelta ja erittäin mielenkiintoiselta... Pisti kyllä kovasti epäilyttämään, että kuinkahan pätevää jälkeä se oikeasti tekee. Sigman 28-70/2.8 oli pettymys. Meinasin jopa ostaa moisen putken, mutta onneksi tuli testattua perusteellisesti ennen hankintaa. Sen sijaan Sigman 18-50/2.8 on ollut oikein positiivinen yllätys. Aina kuulee haukuttavan Sigmojen tarkennusta pimeässä niin siinä suhteessa tämä putki tekee poikkeuksen. Ja muutoinkin jälki on täydelläkin aukolla varsin käytökelpoista.
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Harrastuksen alkuvaiheissa kuvailin hyvän aikaa yksinomaan Nikonin halpis-zoomilla ja Sigman 400/5.6 APO:lla. Siltä kokemuspohjalta Rajalasta käytettynä ostettu Tamron SP 90/2.5 makro ns. räjäytti tajunnan piirrollaan. Vieläkin yksi suosikkilasesista, ja vaikka kaappi on pullollaan Nikonin primejä, ei terävämpää ole vieläkään eteen sattunut.
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Yksi lasi on jäänyt mieleen juuri piirtokyvyn takia ja harmittaa että olen sen päästänyt käsistäni. En vain kuolemakseni muista mikä se lasi on. Heh heh heh heh heh heh heh heh heh heh No se lasi oli mulla Olympuksen Om-101 kamerassa. Ja se oli Olympuksen zoom lasi. Joko 35-70 tai 28-85. En vaan kertakaikkiaan muista. Mutta se oli piirtokyvyltään jopa parempi kun yhdessä pokkarissani oleva Zeiss Tessar linssi. Sen muistan että hiukan alpäässä oli vinjetointia. (No alapäässähän saa vinjetoida.) Varsinkin kun muistaa että se oli Zoom lasi.
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Piti ihan tarkistaa, että mikä siellä laukun pohjalla oikein luuraa, mutta sehän olikin 50mm distagon, perkules kun jo säikähdin
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Turha säikähtää, vaikka ohi menikin. 60mm Distagon on huippulasi - tai siis ainakin se, joka mulla on
Vs: Objektiivi, joka on jäänyt mieleeni Uskon mäkin, jotta se voi olla huippulasi, mutta mun omistama yksilö jäi multa kesyttämättä. Ei tullu tolokkua. Mamiyakama on kuitenkin enempi mieleen kuin noi hasseliropsut, mitä terävyydessä mahdollisesti hävitään se negakoossa voitetaan.