Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

objektiivi etsinnässä!

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Sini, 22 Tammikuu 2010.

  1. Sini

    Sini

    3
    0
    0
    Käytössä Canon EOS 40D ja pitempänä objektiivina EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS.

    Kesällä olis tarkotus ostaa uus objektiivi, ja nyt on menny tää objektiivin valinta todella vaikeeksi.
    Millään ei tahdo sopivaa löytyä.

    Tulevalta objektiivilta vaadin valovoimaisuutta ja jonkin verran pituutta. Objektiivi tulisi maisema-, hevos- ja koirakuvaukseen näin pääsääntöisesti.

    Alunperin olen katsonut Canon EF 200 mm/2.8 L USM II? ja Canon EF 70-200mm f2.8 L USM, jälkimmäinen ehkä liian kallis budjetille (emmä koko palkkaa tahtois objektiiviin käyttää) ja tuo eka vähän mietityttää muuten vaan :D

    Suositelkaa mulle jotain kivaa objektiiviä!
     
  2. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    116
    63
    Vs: objektiivi etsinnässä!

    No mites se 70-200/f4 L IS ??
     
  3. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: objektiivi etsinnässä!

    Eikös tämä ole laatulasi, jos hiukan tinkii valovoimassa ja kai myös kätevämpi.
     
  4. Vs: objektiivi etsinnässä!

    mä ostaisin tällä hetkellä ehkä (jos saisin luvan) sigman 50-150 f2.8 jos olis jollain myynnissä

    EDIT: niin ei ollut tarkoitus tätä näin kirjottaa, ennenkun joku valittaa asiaankuulumattomasta viestistä. tarkoitus oli alkuperäiselle kirjoittajalle vinkata tästä lasista.
     
  5. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: objektiivi etsinnässä!

    Sitä zoomi-canonia vastaava objektiivi löytyy Sigmalta alle puoleen hintaan: Sigma APO 70-200mm F2.8 II EX DG MACRO. Sigmaa on lehdissä kovasti kehuttu (itselläni ei ole kokemuksia).
     
  6. AmK76

    AmK76

    197
    0
    0
    Vs: objektiivi etsinnässä!

    Kaverilla on toi sigma 50-150 2.8 nikonille, ollu mulla lainassa ja posiitiivisesti yllätti ko. kakkula
     
  7. Sini

    Sini

    3
    0
    0
    Vs: objektiivi etsinnässä!

    70-200/f4 L IS olis kans yks ihan hyvä vaihtoehto. :)
     
  8. Vs: objektiivi etsinnässä!

    Väittäisin että mulla on tästä asiasta kokemusperäistä tietoa aika tavalla - siitäkin huolimatta etten omista enää yhtään näistä laseista...;) mutta omistanut olen, kaikista useamman version, ja joskus jopa käyttänytkin - en tosin 40D:ssä, mutta 400D, 50D ja 5D on ollut käytössä.

    - Canon 70-200/4 L IS. Huippuluokan lasi jossa on monista Canonin laseista poiketen myös erittäin toimiva vakaaja. Miinuksena tietysti valovoima, mutta kannattaa ottaa huomioon vakaajan vaikutus ja se, että tuo optiikka tekee skarppia jälkeä myös täydellä aukolla. Pitkä polttoväli telepäässä mahdollistaa kohtalaisen bokehin, vaikka onkin vain f4.
    - Canon 70-200/4. Tekee vielä edellistä hieman skarpimpaa jälkeä, vakaaja puuttuu mutta hintakin on kuluttajaystävällisempi. Ei haitanne maisemissa, mutta koira- ja hevoskuvat vaativat sitten kunnolla valoa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vakaaja ei pysäytä liikkuvaa kohdetta, eli silloin tarvitaan sitä valovoimaa - ellei rajoita kuvauksiaan vain kirkkaisiin aurinkopäiviin.
    - Canon 70-200/2.8 - löytyy vakaajalla ja ilman, joskin vakaajatonta ei taida enää kaupan hyllyltä saada. Isoja ja painavia rohjakkeita, mutta se hinta pitää valovoimasta maksaa. Ja hinta, sitä noissa myöskin on aika tavalla.
    -Sigma 70-200/2.8 - ei ole vakaajaa mutta hinta on huikeasti halvempi kuin Canoneissa, ei kuitenkaan häviä laadussa sen enempää optisesti kuin rakenteellisestikaan. Väittäisin, että huomattavasti suositeltavampi ostos kuin Canonin vastaava. Mulla on ollut tämä sekä Canoniin että Pentaxiin, ja molemmissa oli todella hyvä ja skarppi lasi. Sigman laatuongelmista kirjoitetaan paljon foorumeilla, mutta mulla on ollut reilut parisenkymmentä erilaista (EX-sarjaa) eikä yhtään sitruunaa ole tullut vastaan. Koko tässäkin miinuspuolena, mutta kuten todettu, kaikki 2.8 telezoomit painavat. Aivan eri sarjaa kuin Sigman 50-150/2.8 - ei sekään huono ole, mutta ei optisesti ole lähelläkään tuota 70-200 -versiota.

    Nuo olisi ehkä ne harkinnan arvoiset telezoomit - siinä tulee sitten mietittäväksi, kumpi painaa enemmän, koko vai valovoima. Sitten on vielä se pikku juttu eli 40D:n croppikerroin, joka tarkoittaa että 70-200 kinokoossa vastaisi kuvakulmaltaan 112 - 300 mm polttoväliä. Varsin kätevää kun haluaa hauvasta tiukan potretin, mutta jos pitäisi saada kuvaan koko hevoslauma ja vähän laiduntakin, joutuu pikkuisen peruuttelemaan. Riippuu tietysti siitä toisesta lasista mikä sulla on käytössä telen lisäksi.

    Ja, jos prime riittäisi, Canonin 200/2.8 on mainio kapine ja hinta on varsin kohtuullinen. Itse kuitenkin asettaisin sen edelle Canonin 135/2, joka on luultavasti paras tai yksi kolmesta parhaasta primestä, joita Canonilta olen käyttänyt (ne muut kaksi olisivat 35/1.4 ja 85/1.2). Epäilen kuitenkin, että mainitsemiisi käyttötarkoituksiin zoomi peittoaa kiinteäpolttovälisen objektiivin.

    Jos budjetillakin on rajansa kuten usein on (ja jos laajispäästä löytyy vain kittilinssi), itse hankkisin Sigman 18-50/2.8 ja 70-200/2.8 -optiikat valtuutetulta jälleenmyyjältä (ts. ei Verkkokaupasta, joka tuo ne itse Saksasta) 3 vuoden takuulla - ne maksavat yhteensä suurinpiirtein saman verran kuin Canonin 70-200/4 IS ja sitten olisi valovoimaiset lasit jotka kattavat melkein minkä tahansa kuvaustarpeen.

    Erittäin hyvä lisätiedon lähde ovat FredMirandan käyttäjäarvostelut http://www.fredmiranda.com/reviews/showcat.php?cat=27&page=2

    ja digital-picture-comin arvostelut http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-Zoom-Lens-Reviews.aspx

    Sitten kun tiedät, mitä tarvitset ja paljonko siihen voi uhrata rahaa, sitten vain kauppaan rungon kanssa hypistelemään... Toivottavasti näistä hyvin subjektiivisista mielipiteistä oli apua,
     
  9. Vs: objektiivi etsinnässä!

    Olipas hyvä kirjoitus jesalonen.

    Mä en ole mitään noista käyttänyt, mutta sigman 70-200 f2.8 kokeillut (veljellä on).
    Kaupassa hypisteltyäni tuota 50-150 f2.8 sigmaa, niin sen kuitenkin haluaisin ennemmin, koska on niin paljon pienempi, kevyempi ja polttovälikin on itelle hiukan parempi.

    En tiedä onko noissa muita laatuongelmia kun tuo AF:n kalibrointi, josta saa lukea siellä sun täällä. Siitä ei kannata mielestäni huolehtia, kun sen voi kuitenkin melko huokeasti parittaa omalle rungolle. Ite paritin 30mm f1.4 omalle 450d:lle siellä (mikä se nyt on) Lauttasaaressa. Maksoko jotain 45 EUR ja johan osu kohdalleen!

    Off-topic: ny on tamron 17-50 f2.8 ja sekin tarkentaa vähän eteen. Taitaa olla tuo 450d mulla se, joka on viturallaan, ei ne linssit.
     
  10. Vs: objektiivi etsinnässä!

    Jopas on oltu harrasteessa...
     
  11. Vs: objektiivi etsinnässä!

    No niin, nyt meikäläisellä aktualisoituu tämä objektiivi asia. (samassa probleemissa olin kuin Sini)

    Sain lasin 30 v lahjaksi, ja kuulemma tärkeää, että kestää loppu elämän. Siksi päädyin Canon 70-200 f4 L (ilman ISssää)

    Amazon.de myy näköjään 555 eurolla tuon posteineen.

    Onko kellään kokemusta tuolta ostamisesta? En ihan saanut selvää saksantaidoillani josko takuuhuollot yms onnistuu suomessa, vai pitääkö lähettää saksacanoniin.. Niin joo, voinhan soittaa JAS tekniikkaan ja kysyä!
     
  12. Vs: objektiivi etsinnässä!

    Jahas, JAS tekniikka sano, että on Canon Eurooppa takuu systeemi, eli ei ongelmaa, kunhan on paperit kunnossa! Tuolta sitten tilaamaan =)
     
  13. Vs: objektiivi etsinnässä!

    Cameranu.nl 519 + 20 = 539 :).
     
  14. Sini

    Sini

    3
    0
    0
    Vs: objektiivi etsinnässä!

    Kyllä mä tahon ehottomasti vakaajan objektiiviin, tuo 70-200 f4 kuulostaa ihan hyvältä, vakaajan kanssa.

    Tosin, tuo f2.8 saattais houkutella vielä enemmän :s :D
     
  15. Vs: objektiivi etsinnässä!

    Tuo 70-200 2.8 IS on jo aika iso verrattuna neloseen eli 1490g vs 760g, mielestäni huomion arvoinen asia...
     
  16. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 421
    184
    63
    Vs: objektiivi etsinnässä!

    Mulla on ollut malli 70-200/2.8 ilman vakaajaa ja tuossa pitkässä päässä sitä kyllä kaipaa erityisen usein. Aika harvoin tulee muutenkaan kuvattua täydellä aukolla ja silloin vakaajaa kaipaa käytännössä aina. Myin pois, koska aina harmitti, ettei voinut himmentää ja terävyysalue jäi niin vietävän kapeaksi.

    Ostin tilalle 70-200/4 IS ja en ostostani koskaan katunut.. Sen sijaan huomasin, että sen laittaa reppuun mielellään kun ei paina paljon mitään ja muutenkin kiva käyttää. Nopeampi on tarkentamaan kun vanhempi valovoimaisempi vakaajaton ja kätevämmän kokoinen käteen. Suosittelen lämmöllä..

    Kunnollista bokea ei oikein muutenkaan saa 2.8 aukolla, paitsi tiukoista rajauksista läheltä. Kunnon bokeen pääsee kiinteillä ja valovoimisilla, mutta dynaamista kuvausta ne rajoittaa aika paljon.