Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Objektiivi asiaa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana laorss, 11 Kesäkuu 2008.

  1. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Objektiivi asiaa

    Henkilökuvissa on aina läsnä etäisyyden käsite ja jokin kuvitteellinen etäisyysalue on optimaalinen kuvan viestien kannalta. Se etäisyys riippuu kuvatyypistä ja suhteesta kuvattavaan.

    Toinen luonnollisuuden elementti on esteettisyys: esimerkiksi se, että pitkänenäistä ei esitetä siten, että nenä ei ole edukseen. Tai että kasvojen muodot esitetään kohti kulttuurista optimia painottaen - kenties vahvistan, eikä latistaen.

    On ikävää, ettet ole kuullut tällaisesta ilmiöstä. Mutta kuulemattomuuden ilmaisuksi riittäisi kyllä yksi viesti, ei sitä tarvitse jankuttaa koko ajan.
     
  2. Vs: Objektiivi asiaa

    Anna tulla sitä kuvatodistetta niin ettei tarvitse ihan turhaan länkyttää roskaa.

    Itse asiassa tästä todistamattomasta ilmiöstä on aika tavalla näitä hölynpölyväitteitä. Todisteita ei vaan koskaan näe. Valokuvauksen pallosalama? Ehkä kaikki tuntevat jonkun jolla oli serkku joka on nähnyt...

    Jospa tuolla olisi nenät jo kääntyneet sisäänpäin?

    canonfd.com
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Objektiivi asiaa

    Se, joka täällä länkyttää roskaa, on Quiquern.
    Miksi väännät vängällä asian epätärkeän viisastelun puolelle.
    MVuoren pointit ovat täsmälleen oikeita.
    Polttoväli valitaan kohteen mukaan, halutaanko latistaa vai korostaa esim. nenää.
    Eri asia ovat muotokuvat, joissa halutaankin ympäristöä mukaan, esim. halutaan tuoda esille mallin ammatti tms.
    T Jukka
     
  4. Vs: Objektiivi asiaa

    Et siis pysty todistamaan polttovälin nenäälatistavaa vaikutusta, vaan vetoat kaveriisi joka ei siihen myöskään pysty. Hienoa. Muistakaan käyttää tätä valhetta jatkossakin. ;-)
     
  5. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Objektiivi asiaa

    Eihän se silloin latista, jos kuvattava on kuvassa pienenä, siis laajakulma.
    Jos kuva-ala täytetään kasvoilla laajakulmaa käytettäessä, kyllä nenä näyttää isolta.
    Olen kokeillut.
    Kokeile säkin!
    Jatka sä vain tuota epäolennaista viisasteluasi ihan vapaasti.
    T Jukka
     
  6. Vs: Objektiivi asiaa

    Äläs vaihda puheenaihetta, perspektivi todellakin muuttuu katselu/kuvausetäisyyden mukaan ja muutos näkyy lähietäisyyksillä hyvin -mutta nytpä olikin kyse päinvastaisesta:


    Tätä "asiatietoa" et viitsisi alentua todistamaan? Ihan pari kuvaa rittää. Saat vaikka laittaa googlelinkkejä ;-]
     
  7. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Objektiivi asiaa

    Tämä on niin turhaa vääntöä, että lopetan tämän tähän.
    Sä voit käyttää aikasi googletuksiin ja viisasteluun, mä otan kuvia Tamronilla ja olen tyytyväinen.
    T Jukka
     
  8. Vs: Objektiivi asiaa

    Mitä tuohon omien tavaroiden suositteluun tulee niin zoomeissa on usein kiinteitä kehnompi bokeh, joten siinäkin mielessä kiinteä olisi suositeltavampi.
    Itse taitaisin ostaa macron, jollei nyt ihan mene pelkään potrettikuvaamiseen -tai myös silloin jos käyttö on isolti sisäkuvamista, onhan noissa macroissa kuitenkin valovoima aukon parin hoonompi.
     
  9. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Objektiivi asiaa

    Meinasin mäkin mainita Canonin 100 tai 50 mm makron, jotka ovat hyviä ja monipuolisia.
    T Jukka
     
  10. Vs: Objektiivi asiaa

    Tuolla myyntipuolellahan taisi olla yksi 50 makrolasi myynnissä, hyvähän sekin on.