Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Objektiiveista...jälleen kerran...

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana yoko, 2 Lokakuu 2007.

    Vs: Objektiiveista...jälleen kerran...

    Taitaa olla se säännön vahvistava poikkeus, vai mitä? :)
     
  1. Vs: Objektiiveista...jälleen kerran...

    osta tuo. sillä saa koirista, linnuista ja ralliautoista kuvia. jälleenarvo pysyy parhaiten. tele ja laajis voisi olla erikseen - eiks sulla ole jo sellanen kitti "joka hommaan"?
     
  2. f-s-p

    f-s-p

    8
    0
    0
    Vs: Objektiiveista...jälleen kerran...

    Lisäkysymys liittyen Canonin optiseen kuvanvakaimeen...

    Jos tarkoituksena on kuvata lintuja, rallia tai mitään muutakaan liikkuvaa niin mitä sillä vakaimella tekee? Koska putki on kuitenkin liikkeessä koko tarkennuksen ajan ja vielä kuvatessakin...

    Esimerkkinä Canonin 70-200 F2.8 jonka IS versio on melkein tonnin kalliimpi kuin pelkää USM... Ei taida olla sen arvoinen?
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Objektiiveista...jälleen kerran...

    Ainakin Nikonin vakaaja toimii ok myös pannatessa, jos sitä tarkoitat. Eiköhän caanonin vakaaja toimi aivan yhtä hyvin.
     
  4. f-s-p

    f-s-p

    8
    0
    0
    Vs: Objektiiveista...jälleen kerran...

    Tarkoituksena ei ollut moittia kumpaakaan merkkiä vaan kyseenalaistaa sen tarve. Jostain olen lukenut että vakaajalla saadaan poistettua tyyliin se tärähdys minkä aiheuttaa napin painallus. Sillä ei siis pelasteta mitään erikoisen suuria tärähdyksiä. Ajattelin vaan että pannatessahan se ei toimi jos sen tasauskyky on niin pieni.

    Eli siis ilmeisesti sen lisätonnin maksaminen kannattaisi...
     
  5. Vs: Objektiiveista...jälleen kerran...

    Niin. Valokuvauksessa on paljon niitä paikkoja, mihin niitä lisätonneja ovi laittaa ja välttämättä kuvat ei parane yhtään. Jotain mahdollisuuksia ehkä tulee, mutta ne on aina käyttäjästä - ja maksajasta - kiinni, että kannattaako. itselläni on jo vuosia ollut esim 70-200 2.8 ilman vakaajaa ja aika hyvin on selvitty, vaikka joskus vakaavasta ehkä olisi ollut apua.
     
  6. f-s-p

    f-s-p

    8
    0
    0
    Vs: Objektiiveista...jälleen kerran...

    On kohtalaisen edullisesti meinaan tarjolla tuo Canonin 70-200 USM F2.8 tällä hetkellä ja lisäksi tehtaan cashback siihen kylkeen. Luottokortillakin olisi tuollaisen mentävä katevaraus...
     
  7. Vs: Objektiiveista...jälleen kerran...

    Mä oon kuvannut aika paljon noita kaikkia lajeja, mitä meinaat kuvata.
    Ralli .. 70-200 on hyvä polttoväli ns. turvallinen etäisyyskin tulee haettua hivenen automaattisesti croppikennoisella. Ei vaadi älytöntä valovoimaa, IS on etu pannatessa. L-sarjalaisen ja Sigman eron löydät sitten sieltä tarkennuspuolelta, jolloin vian tarkennusvirheeseen L:n kanssa löydät peilistä, Sigman kanssa et ole 100-varma oliko se kalusto, vai käyttäjäperäinen 'pumppailu'. Sorry vaan Sigmafanit, mutta näin asia on. Mutta onnistuu se rallin kuvaaminen 12-24:llakin ei se siitä ole kiinni, mutta silloin pitää mutkat ja paikat tietää aika tarkalleen, missä sitä voi hyödyntää. Itse kuvasin suurimman osan rallikuvista viime nesterallista 24-105 L IS:llä ja Sigma 12-24:lla. Pönötyksiä ei napannut kuvata, joten siksi tällainen valinta tällä kertaa. Ko. kuvat voit kurkata kotisivuilta.

    Koirat, 70-200 on hyvä polttoväli croppikennoisella ja menettelee FF:ssäkin. Idea on se, että sen hitaammat liikkeet mitä enemmän etäisyyttä kohteeseen on, joten joskus avoimella kentällä 300mm on ihan OK, itse käytän aika paljon 1DmkIIN:n ja myös 'edesmenneiden mallien' kanssa tuota 300 4L:ää koirakuvauksissa. Nopea ja tarkka AF auttaa niitä kuvatessa ja tuossa 300:ssa se homma on suht' kohdillaan. Vielä hävitään ripaus 2,8L:lle, muttet ilmeisesti ollutkaan ostamassa mitään 4k€ putkea.

    Linnut, 300mm ja siihen lisukkeeksi 1.4x telejatke on kävelevälle kuvaajalle ihan OK kakkula. Onnistuu kojuttelutkin tarvittaessa. Kojutuksessa vaan zoomi ois rok, mutta kaikkea ei voi saada kerralla... vai voiko ?

    Oma ehdotukseni sulle 'yleisräpsylasiksi' on Canonin 100-400 L IS. Ei mikään valovoimaihme, mutta nykyisten digirunkojen ISO-herkkyyden sieto on sitä luokkaa, että tuollakin menee aika pitkälle lintukuvauksessakin. Lisäksi sulla todennäköisesti on kitti-putki, jolla voit noita ralleja räpsiä, jos haluat lähäriä ottaa. Koirien kanssa menee aivan 10:llä tuo putki myös... eli tässä minun tarjous ongelman ratkaisemiseksi.  ;D