Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Obarit

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana FotoSky, 21 Lokakuu 2007.

    Kumpi kantsii hankkia, kun ottaa kuvia ötököistä, maisemista, urheilusta ?
    Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM
    Canon EF 300mm f/4 L IS USM 
    ja lisäksi obarin ja rungon väliin Canon Extender EF 1.4x II


    Kellä kokemusta moisista obareista antakaa palautetta.

    Se on moro
     
  1. Kaarne

    Kaarne Active Member

    1 359
    0
    36
    Vs: Obarit

    300-millinen on varmasti parempi optisesti, ja varmaan pienempi, ainakin polttoväliinsä nähden. Itse osaat varmaan paremmin arvioida, että kuinka kaukaa kuvia otat, ja kuinka paljon saat liikuttua. Jos kuvat on otettava kaukaa ja jos voit liikkua, ota 300:nen. Polttovälin pituushan ei sinänsä ole mikään itseisarvo. Ihanteellisessa tilanteessa polttoväli valitaan visuaalisten kriteerien mukaan, ja kuvausetäisyys on sivuseikka. Eri asia, miten käytäntö sanelee.

    Harkintaan voit tietty ottaa vielä 200 millisenkin ja vaikka 400:nkin jos selkä kestää. Helposti noihin tykkeihin vaan palaa rahaa jos ei jaksa tai voi kävellä. Maisemiin telejä ei yleensä käytetä, koska kohteen ja lasin väliin jää enemmän ilmaa ja kaikkea siinä kelluvaa utua sun muuta häiritsevää, joka sumentaa kuvaa. Voihan sitä tietty tehokeinonakin käyttää. Tilantunnehan teleillä supistuu.

    PS. En oo muuten koskaan kuullu kenenkään muun käyttävän sanaa obari. Onkohan joku muu?
     
  2. Vs: Obarit

    Mä - tampereen teknillisen korkeakoulun campuksella on patsas/monumentti/fallos-symbooli jota teekkarien olen kuullut obariksi joskus sanovan.
     
  3. Vs: Obarit

    Olen. Eräässä toisessa foorumissa häiriköivä persoona käyttää tuota nimitystä objektiivista. Itse en kyllä kyseistä sanaa käyttäisi, kun se ei kuitenkaan ole yhtään sen helpommin lausuttava sana kuin objektiivikaan.
     
  4. Vs: Obarit

    Mites jos lanseerataan nimi obulaatio?
     
  5. kalmari

    kalmari Member

    385
    0
    16
    Vs: Obarit

    Eikö tuo ole nyt ihan, ja aivan sama miksi sitä törppöä kameran nokalla kutsutaan.
    Oleellisin asia kuitenkin on että immeiset tosiaan tajuaa sen ilman väärinkäsityksiä.

    "Its all about useless HI with FI"
     
  6. Vs: Obarit

    Ihan tyhmä rajoitus, sittenhän linssin käyttö pitäisi kieltää -ja kyllähän kaikki jotka kuuluvat sisäpiiriin, tietävät kutsua ouboytä linssiksi.
     
  7. Vs: Obarit

    Siis kysyin kumpi objektiivi olisi parempi ja kokemuksia edellämainittuja objektiivejä käyttäviltä. Tuo objektiivin nimitys " obariksi " oli vaan herneen liikahdus päässä !
     
  8. Vs: Obarit

    Mielestäni 70-200 olisi parempi? 300 voi olla liian pitkä moneen paikkaan, tosin 200 on sitten lyhyt? Kaippa ne molemmat on ihan hyviä teleputkia, kokemuksia ei ole kuin 70-200 ei is-mallista.
     
  9. Vs: Obarit

    kai se pitää ajatella niin että onko tuo 200mm tarpeeksi pitkä ötököihin ja urheiluun. varmaan on kroppi runko ja jos tuon 1.4 laittaa niin ollaan zoomilla jo jossain 400mm (tosin 5.6) että kyllä se taitaa olla jo aika riittävästi mainittuihin.
    70-200/4L on kokemusta eikä sitä nyt ainakaan haukkua voi. Kaippa nämä ällät on nyt jo sellaista tavaraa ettei varsinaisiin laatukriteereihin kannata keskittyä.
    Eli polttoväli vs. polttoväli, kiinteä vs zoomi - minä lähtisin zoomiin.
     
  10. 4x5

    4x5

    1 986
    0
    0
    Vs: Obarit

    Obari on mun korvissani paljon parempi nimitys kuin "linssi", joka tarkoittaa aivan eri asiaa.
    Itse asiassa se ei kuulosta yhtään hassummalta lyhennökseltä objektiivista, etenkään jos sillä ei ole muuta merkitystä (Hervannan Obeliskin lisäksi).
    Hauska että jollakulla herne liikahtelee!

    edit. Minä olen zoomin kannalla, koska 300mm on turhan pitkä yleislinssiksi käyttötarkoituksissasi.