Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

OSTETAAN B50 kelta tai oranssisuodin, b50 optiikan suojatulppa

Keskustelu osiossa 'Ostetaan' , aloittajana Jukkis71, 27 Toukokuu 2010.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Hakusessa siis , B50 kelta/oranssi suodin, lb50 optiikan etutulppa

Tarjoa yksärillä tai
    jukka.tuohino@gmail.com
    tai 050-3615867
    T Jukka

2. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Vs: Hasseliin 100/3.5 vv-suoja, 60 suotimia, kaulahihna

Eikös tuossa ole B50 bajonetti? Siis jos kyse on edelleen siitä sun mainitsemasta vanhemmasta objektiivista.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Hasseliin 100/3.5 vv-suoja, B50 suotimia, kaulahihna

On siinä, oikeassa olet.
    Tarkistin juuri, siinä on kyllä uv-tai skylight suodin.
    Muita siis voi tarjota, keltainen, punainen
    T Jukka

4. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Hanki B50 -> 52 mm adapteri, jos sulla sattuu olemaan Nikoniin sopivia suotimia ennestään...

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Ei ole mitään olennaista Nikoniin, no polarisaatiosuorin, muttei värillisiä.
    silloinhan ei käy vv-suojat?
    T Jukka

6. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Maitolaiturilta saa näemmä op/techiltä hihnasysteemin.
    TJukka

7. lunnifer

lunnifer Member

930
    12
    18

Joo, ei käy. Sopivan kompendin kanssa tietty onnistuu.

8. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Niin mä ajattelinkin.

9. Vs: Hasseliin 100/3.5 vv-suoja, B50 suotimia, kaulahihna, b50 optiikan suojatulppa

iibeissä on melko usein Hasselin omia suodattimia ja vähän riippuen tyypistä, ovat kohtuuhintaisia. Aikoinaan käytin kinareissa vähänmitäsattuumerkkisiä suotimia etulinssin suojaksi. Siinä menivät ne vähätkin viivatpermillimetrit, mistä olin maksanut. Nyt muovilaatikossa on muistona menneiltä ajoilta nippu suotimia ja optiikat ovat parantuneet pelkän etutulpan käyttöön siirtymisen ansiosta.

Uskoakseni (korjatkaa jos olen aivan väärässä) Hasselin ja Rollein suotimet on tehty mahdollisimman hyviksi samoilla opeilla kuin linssit ja siksi ovat (olleet) hintavia. Vähänmitäsattuumerkkiset suotimet on tehty ostettaviksi eli niiden paras ominaisuus on halpa hinta. Siksi Jukkiksen alkuperäinen ilmoitus ostaa alkuperäisiä tuotteita on kannatettava.

10. lunnifer

lunnifer Member

930
    12
    18
    Vs: Hasseliin 100/3.5 vv-suoja, B50 suotimia, kaulahihna, b50 optiikan suojatulppa

Varmastikin näin. Itse olen päätynyt kierresuotimiin 77mm ja 52mm koossa (B+W ja Heliopan), nämä sopii adapterien kanssa mulla kaikkiin linsseihin koosta ja merkistä huolimatta. B60 suotimet korvasin 77mm suotimilla, kiinittämällä ne Lindahlin kompendiin, jonka objektiiviin kiinittyvän levyyn vedin sorvissa sopivan uran, johon saa 77mm suotimen tiputettua. Palkeen takaosa on irrotettavissa, joten vaihto käy näppärästi ja suodin pysyy hyvin puristuksissa paikallaan. Pyöröpola on hiukan hankalahko käyttää tosin...

Mutta alkuperäiseen ostoilmoitukseen piti vastata, että yksi punainen Hasselblad B50 R 6 joutaisi myyntiin.

11. Vs: Hasseliin 100/3.5 vv-suoja, B50 suotimia, kaulahihna, b50 optiikan suojatulppa

Wrattenit/Leet linssin takana on varteenotettava vaihtoehto.

12. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Hasseliin 100/3.5 vv-suoja, B50 suotimia, kaulahihna, b50 optiikan suojatulppa

Mulle on tärkeää se, että laukku pysyy kevyenä.
    Siksi ostan mieluummin Hasselin oma vv-suojan, joka vie vähän tilaa.
    TJukka

13. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Sun olis vaan kannattanut pitää se rollikka.

14. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Tai molemmat.
    samalla myyjälllä ois kyllä myytävän rolleiflex 3.5 kaikilla lisäherkuilla, taitaa olla alkuperäiset laatikotkin joihinkin.
    Oisko linssi ollut opton tessar?
    T Jukka

15. kto

kto Well-Known Member

2 611
    105
    63

Sotkeudutaan nyt tähän ostoilmoon, koska...

Jos vaan kärsivällisyys riittää ja laseja tulee lisää, osta Hasselin kompendi - ellet sitten kuvaa käsivaralta... Kompendeista se "toinen" malli, joka taittuu ja joka on pienempi, kuin tuorein versio. Siihen sovitteet objektiiveille ja homma toimii. Tosin sovitteet voivat olla vaikeita löytää.

Ja sama kompendi toimii 38mm Biogonista 250mm Sonnariin.

Samalla loppuu suodinongelmat. Laite syö 3" gelatiineja, jotka ovat optisesti parhaimmat. Luultavasti myös hankalimmat... mutta..

Mulla ei ole kirjoja tässä, mutta muistaakseni C-sarjan 100 milliselle suositeltiin samaa vastista kuin 80 milliselle. On pari senttiä "pitkä" tynkä. Kompendi 100 milliselle on paljon pidempi eli siitä voi tehdä jotain johtopäätöksiä mukavuuden ja tehokkuuden suhteen.

Lycka till! 100mm on hieno lasi, seuraavaksi 60 millinen... ;)

EDIT: 100mm, 60mm, runko ja kompendi on silti aika kompakti juttu...

16. Vs: Hasseliin 100/3.5 vv-suoja, B50 suotimia, kaulahihna, b50 optiikan suojatulppa

Vuoden 1974 kataloogi tuntee vastikset eri tuotteina : 40118 VVS 80mm:lle ja 40126 VVS 100-250mm:lle. Mulla on kyllä 250:lle C:lle sellanen tötterö, ettei sitä voi käyttää 100:ssa, joten lienee myöhemmiltä vuosilta olemassa vielä eripituisia tuotteita.

17. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Multa löytyy sitten 1 kpl tuollasia ylimääräisenä B60 sovitteen kanssa, jos Jukkista tai jotakuta muuta kiinnostaa.

18. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Samanlainen on minullakin jouten, mutta 70 sovitteen kanssa.

19. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Hasseliin 100/3.5 vv-suoja, B50 kelta/ora, kaulahihna, b50 optiikan suojatulppa

Päivitetty ilmoa.
    T Jukka