Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

OSTETAAN Tuotekuvausvälineistöä

Keskustelu osiossa 'Ostetaan' , aloittajana _kapu_, 21 Elokuu 2008.

Ajatus olisi aloittaa ruoka-annosten kuvaaminen tasaisessa valossa keittiöolosuhteissa. Minulla on vain kalpea aavistus siitä, mitä kaikkea tarvitaan, mutta sen sijaan minulla on melkoinen vastentahtoisuus salamavalokuvaukseen. Nikonin full frame digirungon kanssa vehkeitten pitäisi pelittää. Opasta! Tarjoa!! Lahjoita!!!

1. Vs: Tuotekuvausvälineistöä

Eipä se MUN mielestä salamaa tarvitse, valottaa voi vaikka viikon, kun se "asetelma" ei mihinkään liiku (paitsi että nahistuu kyllä viikossa).

1. Muista hankkia paljon hiuslakkaa
    2. Vielä lisää hiuslakkaa
    3. Vielä lisäksi tosi kiiltävää hiuslakkaa

Yleensä jos ruoka-annoksia tms. kuvataan on varmasti tärkeää (ainkin mainostajien mielestä) saada ne näyttämään hyviltä...
    Nimeämättä yhtiötä niin you tubessa on video erään ison Suomessa tappiota tekevän jenkkiläisen hampurilaisyhtiön ruokakuvauksista valmisteluineen. (en vaan jaksa näin perjantaina enää linkkiä etsiä).

2. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Vs: Tuotekuvausvälineistöä

Asiaan liittyvät strategiat vaihtelevat. Ennen vanhaan ruokakuvia idealisoitiin. Nykyään on usein idea valmistaa hyvän näköistä ruokaa ja sitten kuvata se sen näköisenä kuin se on. Keskeinen etu tässä on se, että näin asiakas ei pety, mikä koituisi kovin kalliiksi pitkällä tähtäimellä.

Tästä näkökulmasta kolme asiaa, joita kannattaa välttää, ovat: hiuslakka, hiuslakka ja hiuslakka.

3. Vs: Tuotekuvausvälineistöä

Hiuslakka ei kyllä tulisi mieleenkään ja, kuten kerroin, salamaakaan en mielelläni käyttäisi mutta kun teltoista ja studiovaloista on vielä vähemmän kokemusta. Linssiksi ajattelin Nikkor 85 mm PC:tä.

4. stabacus

stabacus Member

578
    0
    16

Hyviä ruokakuvia voi ottaa esim. käyttämällä punapäätä(halogeenivalo) + diffuusiokalvoa(tekniseen piirtämiseen tarkoitettu mattakalvo toimii) + kasa erilaisia heijastimia;valkoisia, hopeisia, kultaisia, partapeilejä. Jatkuva valo on aloittelijalle siitä hyvä että näet mitä kuvaat, valo ei muutu välähdyksen myötä. Lisäksi voit valotusaikaa säätämällä hallita aukkoa ja syvyysterävyyttä. Yhden päävalon periaate ja muut erilaisilla heijastimilla toimii järjettömän hyvin. Kokeile aluksi vaikka kaurapuuro annoksella, halpa ja ei tudellakaan helpoimmasta päästä. Mielestä erilaisten apukikkojen käyttö on itsestään selvyys pro-tason ruokakuvaamisessa. Ruokaoljyllä kiiltoja pinnoille, suihkepullosta vettä salaatinlehdille, fairytippa tuo kestävät vaahdot kahvikupposeen, muutama rae suolaa tuottaa kuohuviinilasiin hyvät kuplat jne. Tekojääkuutiot helppo apu limsa ja drinkkikuvauksissa. Mutta mitä tuolla hiuslakalla tehdään ruokakuvissa, sitä käytetään poistamaan kiiltävistä tuotteista heijastuksia (mattalakka).

5. Vs: Tuotekuvausvälineistöä

...etenkin kun kuvaan oman keittiöni tuotteita. Unohdetaan siis lakat ja muut kikat ja palataan perusasetelmaan. Onko jollakulla tarpeettomana tasaiseen valaistukseen sopivaa, mittasuhteiltaan ruokakuvaukseen kelvollista välineistöä, telttaa, lamppuja tms., joilla voisin kokeilla, onnistuvatko kuvat yhtä hyvin kuin annokset?

6. Vs: Tuotekuvausvälineistöä

Kappas multa oli jäänyt jotain väliin, johtunee, että vierailen aika harvoin tuolla kuvat osastolla.

Tosiaan olin vähän aikaa sitten opiskelemassa ruoka-annosten kuvausta ja siellä oli ainakin nykyinen suuntaus, että kuvataan mahdollisimman luonnollisessa tilassa olevia annoksia. Kuulemma lähtökohta on, että kaikki annokset syödään kuvaamisen jälkeen (tää on joku semmoinen ekologisuuden mukanaan tuoma imago juttu). Ennenhän niitä kohotettiin hammastikuilla, heijastuksia poistettiin hiuslakalla ja kermavaahdon korvikkeena partavaahto oli kuulemma parasta. Moottoriöljystä ja lateksimaalista saa parhaimman näköistä kastiketta.
    Tärkeintä annoksissa on, että ovat tuoreita ja lämpimät annokset lämpimiä. Esimerkiksi kermakastikkeen kuvaamisessa ei ole paljon aikaa kun se alkaa jo näyttää huonolta. Samoin jäätelössä, se alkaa sulaa aika pian ja se jäätelömäisyyden tuntu katoaa.

Samoin valaistuksessa valaistiin annokset yhdellä valolla, joko ikkunasta tai sitten kuumavalolla, jossa oli suhteellisen auringonvaloiset filsut edessä. Sitten eri paikkoihin vaan heijastimia antamaan lisää valoa ja mustia pahveja ottamaan valoa ja heijastuksia pois. Noi valoteltat on kuulemma ehdottomasti kiellettyjä, niillä tulee vaan tasaista latteaa valoa ja ruokakuvassa pitää kuulemma olla sitä "Roughness":ia

7. Vs: Tuotekuvausvälineistöä

.

8. Vs: Tuotekuvausvälineistöä

itse tän ketjun vinoutit, kun aloit viisastella toisen ostoketjussa.

9. Vs: Tuotekuvausvälineistöä

Juupas eipäs...
    No siivotaan itse sitten hiukan...
    Uusi topic: Tuotekuvaus

Tämä jääköön tässä topic:ssa tähän.

10. stabacus

stabacus Member

578
    0
    16

Tietääkseni suurin osa suuren maailman lehdissä nähdyistä jäätelökuvista ei ole jäätelöä nähnytkään. Tehdään jostain massasta, värjätään, maalataan hilloraidat ja lisäillään kaiken maailman pähkinät ja strösselit päälle. Säilyy leffavaloissakin koko päivän. Suomessa ainakin Ingman on käyttänyt kuvauksissaan jotain taikuria maailmalta. Vauhti oli yksi kuvattava annos päivässä. Itse olen kuvannut kaupallisesti jäätelöä ja roskis täyttyy päivässä kymmenistä annoksista. Paras paikka jäätelökuvauksiin olisi viileävarasto, sulaminen tapahtuisi hitaammin. Kuvassa annoksen pitääkin näyttää hiukan sulaneelta mutta ei liikaa.

11. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Minulla olisi työhuoneella pohjoiseen antava iso ikkuna. En siitä kuitenkaan luovu, koska paikka tuolle ikkunalle on oleellinen. Etsi jostain samanlainen.

kapa