Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

WTB Ideoita ja Hasselin 120 tai 150mm - rikkinäinen tai halpa

Discussion in 'Ostetaan' started by kto, Jul 6, 2006.

1. kto

kto Well-Known Member

2,610
    105
    63
    Hei,

Olisiko kellään tiedossa:

- 150/120 millistä Hasselin lasia, sulkimen pitää toimia, linsseistä viis
    - näppärää hienomekaanikkoa

Tarkoitus olisi sovittaa 120 tai 150 millinen Imagon Hasselbladiin ja tätä varten tarvitaan tarkennusmekanismi ja suljin. Mitään muuta ratkaisua en vielä ole keksinyt, paitsi ehkä palje + verhosuljinrunko. Ideoita?

Terv. K

2. Tuossa risan objektiivirungon käytössä voisi olla ideaa, mutta myynti-ilmossasi mainitsemasi paljetarkenteinen verhosuljinrunko (siis se Rollei, miksei myös Makiflex tai mitä niitä nyt onkaan) voisi olla helpompi ratkaisu.

Sen verran noista tehdassovituksista, että omat 200- ja 250-milliset tulivat Plaubelin Makiflexin etulaudoilla ja kummassakin laudassa oli valmiina sopivanmittainen loittoputki. Objektiivit ovat luonnollisesti irroitettavissa laudoista ja sulkimellista 250-millistä olenkin käyttänyt enimmäkseen erikokoisten Linhofien kanssa. 250-milliseen on suljin (#3 Compound) sovitettu linssiosan ja himmenninlevyjen väliin, eli sopivalla sovitetulla loitolla / palkeella / tarkennuskierällä ja objektiivin etupuolella olevalla keskussulkimella Hasseliin sovittaminen saattaisi olla helpointa - tosin keskussuljin-Hasselin kanssa joutuu sitten fundeeraamaan oikean järjestyksen sulkimien käytössä.

Edit: otetaan toi Mamiya pois verhosuljinrungoista, ennenkuin kukaan muistuttaa tietämättömyydestäni

BTW, se tuolla myynti-ilmossasi oleva 120-millinen rupesi vähän kiinnostamaan, kun kinorunkojakin olisi molempiin sovitteisiin - miten sen sovitteen Nikon-bajonetti toimii näiden typerien säästö-Ais (kiinteä Ai-rengas ilman käännettävää "lippaa") ja AF-runkojen kanssa (rupesin tässä vähän miettimään oikeita digisoftakuvia).

3. kto

kto Well-Known Member

2,610
    105
    63
    Saman suuntaisia olen miettinyt. Ois vaan niin "näppärää", jos selviäis nykyisellä 500 C/M:llä. Mun 150 millinen Imagon on pelkkä objektiiviosuus, joten joka tapauksessa joutuisi virittämään jotain. Rollein SL66 olisi taatusti helpoin ja Mamiyan RB:hen on saatavissa aika hyvin 200 millisiä, ilmeisesti 180 millisen Sekorin linssiryhmä poistamalla.

Mutta täytyy vielä pohtia ja "zoomailla" mittoja. Probleemi on tietty sekin, että suljinhan kai Hasselin laseista helpoiten "hajoaa" ja just sitä tarvittaisiin. Ehkä palje ja halpa 2000-sarjan runko voisi olla helpoin ratkaisu.

Valitettavasti mä en tiedä tuosta Nikon-sopivuudesta. Mutta kokeilemalla se selviää!

4. jj

jj Member

310
    1
    16
    Yleensähän Hasselin omistajilta kuulee ainoastaan dissausta SL66:n objektiivivalikoiman suppeudesta... :)

Mutta ilman kto:n salapoliisityötä minulla luultavasti Imagon vielä puuttuisi ja siten tekisi kyllä suuresti mieli auttaa... Minulla tuossa 200mm versiossa on ilmeisesti tosiaan ainoastaan sellainen standardi "barrel-mount", jonka kai sai Rodenstockilta SL66:een suoraan. En tiedä Hasselin laseista sen enempää, mutta sellaisen fokusointimekanismin perään sovittaminen kuullostaa kyllä melko haastavalta vaikka sellainen risa lasi jostain löytyisikin.