Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nyt sitä saa, nimittäin skanneria

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana MartinN, 14 Joulukuu 2020.

1. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
    Eli keskiformaattia skannaavaa Plustek Opticfilm Pro 120. Tämä nyt tarkennuksen säädöllä, josta jaksettiin jankutella edellisen mallin julkistamisen jälkeen. Minulla itsellä on ollut se edellinen, ilman fokusointia ja on toiminut moitteetta jo monta vuotta. En siis itse aio uutta ostaa. Fokus on ollut prikulleen siinä missä 120 filmini ovat pitimissä. Diakehyksistä en tiedä koska niitä en ole skannannut. Hintaa uudella laitteella on, sitä en kiellä.

2. keegan

keegan Well-Known Member

8 539
    1 455
    113
    Kaksi ja puoli tuhatta euroa suurinpiirtein. Ei tuo joulupukki minulle, vaikka mielelläni kyllä ottaisin:)

3. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
    Vaikuttaa siltä että sekä Silverfast että Vuescan ovat työstämässä tukea skanneria varten. Ainakin Silverfast vaikuttaa olevan julkaistu. Itse en voisi koskaan ajatella rakentavani reprohässäkän, vaan skanneri pysyy pöydällä suht siistinä.

4. keegan

keegan Well-Known Member

8 539
    1 455
    113
    Vuescan varmaankin toimii, aina on toiminut kaikkien skannerieni kanssa kuin junan vessa.

5. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
    Tietty Epson V850 maksaa sekin rahaa, ja jos siihen pitääkin ostaa Betterscanning pitimet ja antinewton lasit.

6. keegan

keegan Well-Known Member

8 539
    1 455
    113
    Minulla on sellainen käsitys, että nuo Plustek / Braun keskikoon laitteet ovat merkittävästi Epsoneita parempia.

7. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
    Kyllä ovat aivan eri luokissa, ja itse pidän Braun:ia vähän vitsinä sen alhaisen resoluution ja muovimaisen koteloinnin takia.

8. keegan

keegan Well-Known Member

8 539
    1 455
    113
  9. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
    Heh, se sivu on suurin vitseistä. Sen ylläpitäjä ei ole vaivautunut tehdä kunnolisia testejä ja erityisen vetänyt herneen nenäänsä plustek:eistä. Älä missän nimessä luota siihen mitä toi pulju sanoo plustekeista. Se ei ole totta tai ainakin kirjoitettu herne nenässä. Heh

10. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
    Tossa sivulla väitetään että resoluutio oli 3500ppi. Se oli huono yksilö. Lisäksi moititaan hitautta. Sitä korjattiin aikoja sitten Silverfastin päivityksessä. Olen mitannut oman skannerini resoluution ja se ylittää 4600 ppi. Joten se siitä jos haluaa luotettavan testin.

11. keegan

keegan Well-Known Member

8 539
    1 455
    113
    Aika suuri on tuo yksilöeroksi. Vai olisiko mittausmetodologiassa jotakin eroa?

12. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
    Ei on sama Silverfast:sta ostettu Usaf 1951 testitargetti. Ei ole rakettitiedettä. Dia koneseen ja kuvaa vaan silmäilemään.

13. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
    Mutta siihen voin uskoa että alkupään laitteissa oli mahdollisesti jotain toimitettuja mätämunia joka ilmeisesti meni sen sivun testaajalle.

14. keegan

keegan Well-Known Member

8 539
    1 455
    113
    OK. Toki, aina jos testataan vain yksi yksilö, voi juuri se olla se maanantaikappale. Pitäisi tietty katsoa tuloksia useista lähteistä, mutta esimerkiksi juuri Plustekin testeissä tyypillisesti ei resoluutiota ole edes yritetty testata. Ota siitä sitten selvää. No, hyvä että sinä olet vaivautunut sen tekemään.

15. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
    Joo, no vähän olen ehkä ylireagoinut kun Plustek sai kuraa niskaanska kaikenmaailman tietäjiltä. Ymmärrän heidän näkemyksensä autofokuksen tarpeellisuudesta, mutta olinkin itse vähän epäluuloinen.

16. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 120
    3 464
    113
    Autofokus on tarpeen, jollei skannattavaa filmiä saa ehdottoman suoraan. Harvoissa pitimissä saa, mutta jos on hyvä pidin, niin sitten.

17. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 120
    3 464
    113
    Muuten, tuo testitargetin skannaaminen on juuri se tapa, jolla käytännössä saa tiedon skannerin erottelukyvystä. Paljonhan sitä puhutaan niistäkin, mutta mittaaminen liittyy aina tietämiseen.

18. MartinN

MartinN Active Member

553
    52
    28
  19. keegan

keegan Well-Known Member

8 539
    1 455
    113
    Kiitos linkistä.

20. c

c Well-Known Member

5 366
    104
    63
    Tohon hintaan pitäis varmaan olla jo ihan pätevä, ja 5300dpi resoluutio varsinkin keskarista on todella hyvin.

Eikö tuollaisessa ole pakko olla liikkuva linssi, jos sen 5300dpi resoluution saa myös kinarista?