Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! Canon EF 50/1.0 L Tällainen optiikka on eBay:ssa myynnissä. Hintaa $4299.
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! En tiedä asiasta sen enempää joten kertokoot viisaammat, mutta mulla on jostakin tullut sellanen käsitys että F1 opiska ois mahdoton juttu. Siis lasinläpi mene valoa ja lasi ei yhtään sitä heikennä. Onkohan tässä hinta ja laatu suhteessa?
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! Onhan noita valovoimaisempiakin ratkaisuita näkynyt, eli ei ole mahdoton asia. http://photosig.pcphotoreview.com/cat/pcphotoreview/digital-accessories/lenses/35mm-primes/canon/PRD_83381_3111crx.aspx http://www.canon.co.jp/Camera-muse/camera/lens/s/data/s_50_095.html (tää on mittaetsinkameroihin) Tähän mennessä valovoimaisimmat objektiivit mihin oon törmännyt on ollut f/0.8 luokkaa.
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! Väärä käsitys. Muuta ykköseksi nolla niin alat olla asian ytimessä. On toki, ainahan on. Sen suhteen laskukaavaa en tosin ole koskaan vielä nähnyt, vain epämääräisiä hyvä-termejä.
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! Eikös siinä ole suhteesta kiinni 1/1 ja nyt sitten esim 0.8/1. Eli opiska tuottaa hiukan valoa.
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! Kyllä varmaan kun siinä sanottiin "no box, no paper". T. K.
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! Ei tuota, vaan kerää vain isommalta alueelta. (Filmipintaa isommalta?) Jos haluat saada kaiken kohteen heijastaman valon talteen, pitää kehittää objektiivi joka ympäröi kohteen, millaisen kuvan se sitten tuottaa... Muoks: Filmipintaa isommalta toimii ilmeisesti vain jollekin tietylle polttovälille. Muille pitää laskea enemmän... eli on vähän huono kriteeri. Pika-ajattelu ei kannata.
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! En vaan käsitä mitenkä valoa saadaan enemmän kerättyä kun kyse on kuitenkin kohteesta heijastuvasta valosta. Eikä mun tarttekkaan. Valaisin muuttaa sähkön valoksi...onko alle 1 opiskat valaisimia? heh Ei ehkä tartte selostaa. Kamerat ja opiskat on kalliita....samaa mieltä aina.
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! Mä en nyt pysy ihan kärryillä tuossa "valoa kerätään enemmän kuin" ajatuksessa... Toi valovoimahan ilmoitetaan "aukon halkaisija suhteutettuna polttoväliin (f)", eli 50mm f/2 tarkoittaa, että aukon halkaisija on n. 25mm, eli puolet polttovälistä. Optiset ominaisuudet alkavat käsittääkseni kärsiä melko paljon, jos aukon koko kasvaa polttovälin mittaiseksi (tai sitä suuremmaksi), eli noita f1 ja nopeampia objektiiveja käytetään lähinnä erikoistarkoituksiin (pimeänäkölaitteet, valvontakamerat ym).
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! Niinpä, jakolasku ei ole 1 jaettuna jollain vaan f jaettuna jollain ja kuten kaikki tiedätte? f=polttoväli, vaikka netissä sössötetäänkin aukon yhteydessä f-luvusta yms. roskaa ;-)
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! No joo. Minulla ainakin opiskan valovoimasta ja F arvoista oli hiukan hämärän peitossa. Kaikenmaailman lisäkkeet ja lähilinssit vie valovoimaa pois sotkee äkkiäkin ajatukset. Tällätavoin käsitän asian maalaisjärjelläni: Eli 50mm opiskassa voi olla 62.5mm aukko jos F luku on 0.8. Aika hassua että opiska ottaa niin sanotusti 50mm laajuisesti kuvaa ja aukko on suurempi. Siis voihan itse opiska olla vaikka 100mm leveä joten sinne sopii sisään tollanen 62.5mm aukkoinen suljin.
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! Suljin on siis himmennin..ja f-luku on polttoväli, eikä valovoima. Valovoma on f/ -luku Sinulla on taas vähän keula ilmassa. Kyllähän polttoväliltään 50mm objektiivi voi olla vaikka 20cm paksu jötikkä, jossa aukko olisi esmes 16cm, eli 160mm. Siis, elikkä: 50mm/160mm=0,3125. Ihan ok valovoima, eikä edelleenkään ime valoa enemmän kuin tyhjä ilma, vaan tosiaan omaa häviöitä. Että näin. Maalaisjärkeä voi soveltaa noihin sanotaan vaikka alueen 35-150mm polttovälisiin aika iisisti, kun mittaa etulinssin halkaisjan (kun sitä aukkoa ei niin helposti mittaa) ja laskee sen kanssa.
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! Muistelen, että teoriassa "suurin" valovoima voisi olla 0,5. Mieleen ei kyllä tule miten tuo laskettiin, mistä luin jne...
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! Taisin kirjoittaa että 62.5 mm aukkoinen suljin. No eihän se ole suljin, vaan se himmennin. Mä olen viimeksi ajannut Rojal Enfieldillä ja sillä saa nykiä keulaa ilmaan niin että niistä Intialaisista stongga on ennemmin irti kun etupyörä maasta irtoaa.
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! Täällä on paljon ylihintaisia kameroita, etenkin Leican eri malleja.
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! Ääk, olisin saanut tuon setin Nikon D200:n hinnalla! https://www.leicashop.com/main.php?leicaopen=0&kat=36&kat2=10&orderno=11589_2
Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA ! Tuo linkki ei toimi suoraan, ellei ole käynyt jo tuolla Leicashop:in sivuilla. Ohessa linkin tiedot: "Model: Linhof Type: Super Technika IV Serial Nr.: 83262 Condition: B/A 6x9cm Super Technika outfit in perfect working order with Zeiss Tessar 3.5/105mm no.1974132, Zeiss Biogon 4.5/53mm no.1852359, Schneider Super-Angulon 8/65mm no.5965465, 2x Cine-Rollex 56x72mm rollfilm-holder, 13 pcs. 6x9 film-holder, outfit case Price: EUR 1900" Lainaus sivuilta: www.leicashop.com