jep, oli kuvat tapahtumasta tänään aiemmin, greisejä hintoja? Ebayssä lisää pyyntejä vielä greisimpään hinta-pyyntiin??
Tuo T Contax mustana ja salaman kanssa voisi mennä nykyhinnoilla muailmalla , tässä kamerassa myyjän mukaan mittaetsinkuva ei ole ihan tikissään , siksi tuo pyyntö tuntuu suolaiselta. Tästä oli puhetta mutta varmistan kysymyksellä huutonetissä.
Perusteletko? Millä muulla järjestelmäkameralla saat saman käytettävyyden, luotettavuuden, värisyvyyden, terävyyden, printin luonnollisen koon, tarvittavat optiikat ja lisävarusteet alle kymppitonnilla kaikkeen mitä kuvata voi? Kiinnostaa todella, koska olen testannut digivehkeet Olympukselta, Fujilta, Nikonilta, Canonilta, digikeskarit Pentaxilta, Phase Onelta ja Hasselilta, skanneitakin useita, mutta 503CW ja 903SWC, viisi linssiä, neljä kasettia, jalusta, dell läppäri Adobe RGB paneelilla ja Epson V850/Silverfast9 mahtui tuohon budjettiin. 16/32 bittistä raakaskannia, 300dpi, n 120cm kanttiinsa tulee helposti. Kehitys tietenkin pitää osata tai teettää jossain kalliilla, mutta originaalien säilyvyys ja organisointi paljon sujuvampaa kuin digillä on ollut. Tosiaan jos nuo pystyy peittoamaan niin olisi kullan arvoista.
Oikeastaan kaikilla, joiden negakoko on suurempi. 56x56 mm on keskariksi aika pieni, ja etu kinariin verrattuna melko vähäinen. (On sitä etua toki, mutta makuasia, onko merkittävästi ainakaan vaikkapa 3:4 rajattuna.) Mamiya RB tai RZ tai Fuji 680 nyt ekana tulevat mieleen. Vaikkapa luotettavuudessa ovat suoranmitan edellä Hasselia, joka on kummiskin aika lailla huoltoa vaativa rutku, noin ihan ilman asenteita todettuna. Toki noissa vehkeissä menee mitattavan laadun edelle aina se kuvaamisen ilo ja tunnelma, joka on varsin henkilökohtainen juttu. Jos tykkää Hasselista, niin silloin se on paras. Tuossa mainitussa yhdistelmässä tökkää silmään tuo halpisversion skanneri. Luulenpa, että mainitut kuvanlaatuun liittyvät ominaisuudet paranisivat kerralla paljon, jos sen virityksen korvaisi kunnollisella negaskannerilla: Minolta, Nikon, Flextight tms. Toki sitten budjettikin menisi uusiksi, esim. Nikon 9000 skanneria on vaikea löytää alle 4000 euron.
Jep, tuo Fujin möhkäle on myös testattu samoin Pentaxin keskari, joka oli pitkään harkinnassa. Jonkin verran tietenkin edullinen ja laaja saatavuus vaikutti kokonaisuudessa Hasselin eduksi. Samaa mieltä myös koosta, keskikoko on vielä kompromissi. Siksi "uusi" kamerani onkin 8x10, joka jossain puolessa välissä koon suhteen. En ole vielä kuitenkaan tuon käyttömukavuudesta täysin vakuuttunut. 4x5 field taas aika mukava kuskata mukanakin. Viimeaikoina kuvannut lähinnä sillä. Originaalien määrä 1500 ruutua päivä tahdista tippunut 6x6 kameralla noin 200 kpl vuosi, 4x5 sella n 50 kpl, saapa nähdä saako edes kymmentä kasikertaakympillä? Omasta mielestä käyttökelpoisten ruutujen määrä ei ole isommin muuttunut vuositasolla. QUOTE="SakkeM, post: 959210, member: 4367"]Oikeastaan kaikilla, joiden negakoko on suurempi. 56x56 mm on keskariksi aika pieni, ja etu kinariin verrattuna melko vähäinen. (On sitä etua toki, mutta makuasia, onko merkittävästi ainakaan vaikkapa 3:4 rajattuna.) Mamiya RB tai RZ tai Fuji 680 nyt ekana tulevat mieleen. Vaikkapa luotettavuudessa ovat suoranmitan edellä Hasselia, joka on kummiskin aika lailla huoltoa vaativa rutku, noin ihan ilman asenteita todettuna. Toki noissa vehkeissä menee mitattavan laadun edelle aina se kuvaamisen ilo ja tunnelma, joka on varsin henkilökohtainen juttu. Jos tykkää Hasselista, niin silloin se on paras.[/QUOTE]
Hasselihan on keskarisarjassa pieni ja kevyt, ihan toinen kuljeteltava kuin joku Fujin 680. Minulla on pari vanhempaa joskus ollut, enkä innostunut mistään osa-alueesta. Mutta uskon kyllä, että siinä tekniikassa voi olla oma viehätyksensä.
Ittellä on ollut Hasseli 500C, kaksikin kun eka hajos aika pian ostamisen jälkeen, ostin sitten Mamiya RB:n kaveriksi aatellen että miljööhommissa kuvaisin Hasselilla…..mutta RB oli isoona möykkynäkin kantamisen arvoinen ja Hasseli jäi vähälle käytölle, Vaihroin sen sitten toiseen RB:hin ja olin tyytyväinen. Studiojalustalla oli 2 RB:tä, oli nopeampi vaihtaa filmiperää kamerasta toiseen kuin objektiivia. Mut sitten tuli Canon EOS 20D filmin käyttö loppui kuin seinään.
Hasseli (ja muut 6x6 kamerat) on croppikameroiden äiti. Jos et kuvaa neliökuvaa (minä en kuvaa) niin aina pitää cropata, joko negasta tai paperiarkista pimiössä.
Olen kuvannut Mamiya RB67:lla enemmän kuin millään muulla filmikamerallani. Ja niistä kuvista yksikään ei ole ollut sellainen studiokuva mihin kamera kai aikanaan enimmäkseen tarkoitettiin. RB67:lla voi vallan hyvin kuvata käsivaralta ja ulkosalla, se on aivan kelvollinen katukamera. Muun muassa.
Neliö on kaiken alku. Myönnetään että hankala esim lehdille, pitää cropata lähes aina. Onneksi kestää sitä. Hiljalleen oppinut sitä sommittelemaan ja pitämään, vaikka 4:5 kyllä mieleisempi. Näyttää Hasselin hinnat olevan aika tavalla nousseet, kohta sama kuin uutena. Leica ilmiö? Hyvä sijoitus jos osti kun järjestelmän osat maksoi muutaman kympin tai satasen kun siirryttiin digiin. Minulla on kerran vanhin kasetti juminut 27 asteen pakkasessa. Oli valmistusvuodesta 1977 ollut huoltamatta. 180€ maksoi huolto. Loput on 90 luvun lopusta ja 00 vuodelta. Toivottavasti kestävät nuokin 45 vuotta huoltamatta. Käyttömäärästä kaiketi on kiinni näissäkin. Hassel ja muutkin keskarit on useimmiten ollut ammattikäytössä eli paljon on kuvattu.