Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA !

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana ruusju7, 21 Joulukuu 2005.

Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA !

Mikäs romu toi on ? On m ulla tossa yksi valoy II ihan laatikossa, kun en viitsi heittä roskikseen jos joskus joku tulis kurssille ja tarttis...

1. Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA !

Sääli, että myit optiikan ja rungon erikseen, ovat nimittäin tehtaalla säätäneet sen tarkennuspalan just sille optiikalle. Kyllä siihen saa toisen sopimaan, mutta onko sen polttiväli IHAN sama kuin oikena, onkin ihan eri juttu. Leitzin tuotteissa näes maksoi just se tarkkuus.
    Focomatien rungon teki Kindermann, en ole varma kuka kondensorin ja negalasit, mutta objektiivi on ihan Wetzlarin tuotantoa. Ja sellainen 120 cm pylväsmalli on aina harvinaisempi kuin tavallinen.
    Viimeisn hintatieto, mikä mulla on Focomat Ic:tä on seuraava:
    Focomat Ic täyd. 120 tangolla 1970 Oy Christian Nissen 1 649,39€, siis sillä indeksikorjauksella. Ja seuraaja maksoikin vähän enemmän:
    Focomat V 35 2,8/40 1982 Elwe Oy                                 2 156,49€
    Eli edullista tavaraa on ollut...
    Nythän Focomateja saa melkein ilmaiseksi.
    Pannaan vielä Focomat IIc:n hinta:
    Focomat IIc  1970 Oy Christian Nissen                 4 654,07€, eli melkein ilamsita tavaraa on aikanaan ollut.

2. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Sääli että jouduin myymään ne Focomat Ic:t ylipäätään, hienoja ja kauniita koneita. Mutta veivät liikaa arvokasta tilaa pimiössäni. Molemmat koneet tekivät tarkaa jälkeä linssivaihdonkin jälkeen. Mutta sitä en tosin tienytkään että Leitzin suurennuskoneet ovat säädetty niin tarkasti, jopa omille linsseille. Jos olisin tiennyt, olisi vaihto luultavasti jäänyt tekemättä. No, IIc:ssä linssit pysyvät sitten visusti kiinni koneessa. On ne hienoja koneita nämä Focomatit!

Kiitos möskin hintatiedoista, Ossi.
    Onko sinulla muuten jossain hinnastossa Ilford Multigrade -järjestelmän hintatietoja, paljonko maksoi uutena?

3. Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA !

Yksi tiptop valoy on EP:llä tänään...

4. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Minkä takia mä en oo hirveesti koskaan innostunu noista Focotareista? Mä kun oon aina diggaillu noita kondensorimasiinoita enemmän, ni Durstiin olen yleensä tarttunu. Ja itse asiassa hajavalodurstiinkin mieluummin, varmaan sen kontrollien helppokäyttöisyyden takia.

Nimim. en ymmärrä hyvän päälle?

5. Frank

Frank Active Member

7 249
    1
    38

Joo, ei muakaan suodinkoneet(?) oikeen kiehdo. Väripää tai multigrade sais olla ja muutenkin tottunu tommosiin modenimpiin joita on kätevä käytellä. Eiköhän ne Schneiderit ja El-Nikkorit kuitenkin aika hyvin pistä kampoihin myös?

6. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Focomat on ehkä verrattavissa Leica M-sarjan kameraan. Siitä joko pitää tai ei.

Focomat-suurennuskoneessa ei ole muovisia osia. Valurautaa, terästä, tammea ja hiukan lasia. Säätönupit taitavat olla bakeliittia. Kone on Leitzmaisesti karu ja kaunis. Kuuluisalla saksalaisella tarkkuudella ja huolella valmistettu. Leitzin linssejä ei tarvinne erikseen kehua. Focomat on käytännöllisesti katsoen ikuinen.

Koneessa on runsaasti hienoja yksityiskohtia: Esim. sorvattu pylväs kierteineen jossa koko painava koneisto liikkuu kuulalaakereiden varassa näppivoimalla. Tai autofocusjärjestelmä joka todella toimii. IIc:ssä on kaksi linssiä kiinnitetty kelkkaan, ja kun vaihtaa linssiä, vaihtuu myös autofocuksen skaala täysin automaattisesti. Hienomekaniikkaa parhaimmillaan!

Oma Focomat IIc:ni on muutettu hajavalokoneeksi Ilford Multigrade -järjestelmän ansiosta. Mielestäni loistava yhdistelmä, vaikka se neliskulmainen valopää totta kai ulkonäöllisesti rumentaa konetta. Alkuperäinen ”hattu” on toki tallessa joten saa tarvittaessa helposti palautettua kondensorikoneeksi.

Varmasti Durstkin valmistaa hienoja ja yhtä hyviä suurennuskoneita. Mutta Focomatissa on kuitenkin joku tietty fiilis joka minua kiehtoo. Melkein kuin konella olisi sielu. Ja tuleehan sen kanssa jonkin verran juteltuakin kun pimeässä istuu tuntikausia... ;-)

7. Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA !

Puhuuko se saksaa?

8. Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA !

;-)
    Hinten öffnen finnenkasten.
    Kompromisloses tempoboltzer ;-]

9. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Saksaa, mutta vahvalla Oulun murteella, sieltä kun on kotoisin. Välillä Ilfordin valopää yrittää heittää vähän brittiä sekaan, mutta Der Vergrösserungsapparatilla on vahva pimiön herruus kun saa taustatukea kameroista. Yhdessä kuitenkin iloisesti kertovat japanilaisvitsejä. ;-)

10. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    748
    113

Klassikko-osastolla jatketaan.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200309314461 390€
    http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370161553933 395€

Valotusmittarin näyttö valoilla (LED?), jotka palavat myös himmeämmin eikä vain on/off. (Samantyyppiset valot on Leica M6:ssa.)  Piikenno, jonka mittausalue alkaa EV -2:sta.  Tällä prismalla kameraa kutsutaan nimellä F2AS.  Prisma on DP-12, joka esiteltiin 1977 AI:n myötä.  (Aiemmin oli jo muilta ominaisuuksiltaan vastaava DP-3)

Oikeastaan minun piti laittaa tänne linkki, jossa DP-12 maksoi yli 700€, mutta en löytänyt sitä enää.    ;D

11. Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA !

Noh noh Keni, eipäs heittäydytä ihan leikilliseksi ja kerrota japanilaisvitsejä ! mää herron yhden ruotsalaisvitsin.No svedunaapurit oli tulluna suomen puolelle talvikalaan kun kulivat että oulun edustalla vetävät ihan rutosti kalaa. Jäällä sätkii fisua solkenaan, kunnes hyytyvät pakkasessa. No sonnustautuvat naapurit matkaan jäälle, on penkit ja pieitot, jigit ja kelat, eivät sentään punaisia Ambassadeuereita kantaneet, mitä sinäkin diggailet, niinkuin minäkin. Oli sentään talvikalastuksesta kyse, punasilmäiset kalat riittäisivät hyvin. Ok ukkelit istu ja istu, nykivär jigejään aina välillä, alkoi vähän tulla kylmä, ja otettiin matista vähän snapsia. Pitkän päälle sekään ei riittänyt. katsoivat vähän ympärilleen, siellähän noita paikallisia oli pilkillä ja tietseki jää täynnä fisua, Toinen lohkaisi, Höördu Gunnar, nu sku du nu gå dit och lite titta va faan dom gör !  No kunnari lampsi vähän lähemmäksi että vanhoilla silmilään näkisi paremmin ja tuli takaisin aivan punaisena. Puuskutti: Höör du Bjarne, dom Finnjävlarna fuskar, för Helvete !Dom har borrat ETT HÅL I ISET !!!

12. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

määäki oon oulusta.
    T Jukka

13. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Enhän minä toki niitä vitsejä kerro. Mutta olen huomannut että se XPan on silloin jostain syystä aika hiljaista poikaa.

Oulu on näköjään jonkinlainen Focomatien keskus, hieno homma. Se mun Focomat IIc on siis Oulusta, ja tällä Kameralaukussa myin Ic:n jonka Matkahuolto rahtasi... Ouluun. Muutenkin Oulussa tuntuu olevan vilkasta liikehdintää analogisilla laitteilla kun ilmoituksia seuraa. Mistä moinen johtuu?

14. Markus Hautaniemi

Markus Hautaniemi Active Member

1 265
    0
    36

Kiinalaisia Red Flag Leica kopioita:
    Linkki
    Linkki
    Linkki

<SIZE size="70"]Edit: korjattu kirjoitusvirhe</SIZE>

15. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Siellä asuu mun kaltaisia räkänokkia?
    T Jukka
    EDIT: Täällä Varkaudessakin teen muuten kinot pimiön focomat II, jossa 40/2.8 linssi!
    On kyllä hieno peli ja af todellakin toimii.
    T Jukka

16. Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA !

Ai mistä johtuu analogisen kuvauksen voittokulku Oulussa ??? haloo !! ne pojat siellä rämpii polviaan myöten tuossa numeerisen suossa, vaikka saavat palkkaa siitä, aina välillä parahtavat; GIMME A BREAK FROM THIS DIGITAL BULLSHIT !!!!!

17. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 413
    1 065
    113
  18. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48

Olishan tuo pitänyt arvata!  Kälviän guru taas asialla

19. Vs: NYT ON KAMERAT KULTAAKIN KALLIIMPIA !

Juu, Rowin perusfilsuu 20.- ja seleenikennomittarista on paristo loppunut... Kauppa käy Kälviällä...