Vs: Nyt mull on isompi.... Nagaoka Seisakusho mainittiin LF foorumin jutussa alla. Nagaoka Cameras http://www.flickr.com/photos/dach_art/4459983272/in/pool-nagacam#/photos/dach_art/4459983272/in/pool-705790@N25/ Joo ja nuo namiskuukkelitkin on samat. http://www.largeformatphotography.info/forum/showthread.php?t=18172
Vs: Nyt mull on isompi.... Hirvee kamera...ei ole kiva. Jos laittais tonne sisään digikameran ja ottais sillä kuvia niin voishan sitä siinä sivussa harrastaa kemian tehtäviä kehityslienten ja kaikkien muiden vempeleiden kaa. Ei tarttis yrittää litkujen kanssa olla niin tarkkana. Mukavempi harrastushan se niin olisi. Olen siis kehittänyt uuden valokuva harrastuksen -kemiaa hälläväli asenteella -digillä kuvat purkkiin Näin saa harrastaa eikä tartte olla eukon imurointia kuuntelemassa tai sitä kun eukko huutaa "koska sä imuroit".
Vs: Nyt mull on isompi.... Jos vanhat merkit pitävät paikkansa, taitaa jäädä rekvisiitaksi. Montako filkkaa olet itse kehittänyt JS? Laaka on siitä kiva matsku että sitä voi kehittää kulhossa, ja orthoa kun kuvaa, voi jopa punavalossa nähdä mitä tekee. Tilaa vaan Prolabin tutoriaali niin pääset jyvälle...
Vs: Nyt mull on isompi.... Kai sitä muutaman otoksen voi kehityttää ja skannauttaa, jos ei sellaiset puuhat itseä kiinnosta. Mutta tietenkin hommalla voisi olla jotain periaatteellista jatkuvuutta vain itse kehittämällä ja vaikka sillä digikameralla sitten reproamalla. Kuka sitä nyt isompaa digikuvaa tarvitsee kuin mitä kinokennosta saa?
Vs: Nyt mull on isompi.... Totta, aina välillä on hyvä näyttää joka vuoden luontokuvaa. Tässä Sitä ei ole otettu keskarilla.... jarisiren.1g.fi
Vs: Nyt mull on isompi.... Ja höpön pöpön. Kyllähän kuvaajia on noussut maailmanmaineeseen kehittämättä ruudun ruutua. Sitä vartenhan labbikset ovat. Esimerkkinä vaikkapa Avedon.... kuvasi yhtä näyttelyä varten 17 000 8x10 laakaa. Siinä olisi ollut kulhoilla tiskaamista, ja jotain muuta olisi saattanut jäädä tekemättä, jos hän itse olisi ryhtynyt laakojaan lutraamaan. Kuvaaminen on kuvaamista, jälkikäsittely taas sitten eri juttu. Ei niitä kaikkia vaiheita tarvitse itse tehdä. Sammallahdenkin tulosteita myydään maailmalla solkenaan, vaikkei mies itse ole niitä nähnytkään.
Vs: Nyt mull on isompi.... Mitä väliä, jääkö rekvisiitaksi? En ole kehittänyt ainuttakaan filkkaa, voin ostaa sut mun pannuhuoneeseen läträämään Netti on täynnä ilmaisia ohjeita kehittämisestä.
Vs: Nyt mull on isompi.... Juu. Kuten: "Usein sattuu, että jokin toiminnoista ei sujukaan niin hyvin kuin pitäisi. Apua ongelmaan voidaan tällöin hakea toiminnan kehittämisen avulla. "Kehittäminen" tarkoittaa sitä, että hanke ei sisällä pelkästään asioiden toteamista, vaan myös niiden ohjaavaa arviointia sekä parannusehdotusten laatimista." Veikkaanpa, että eka kerralla kehittäminen "ei sujukaan niin hyvin kuin pitäisi". Sitten on ryhdyttävä kehittämään kehittämistä. JW:tä ei kannattane palkata kehittämiskonsultiksi kehittämisen kehittämiseen, ellei sitten ole tarkoitus kehittää umpimustia ja herneenkokoisella rakeella höystettyjä kehitystyön tuloksia. Ei ku oikeasti: helppoahan se on. Peruskoululaiset osaavat ihan hyvin, kun mallin näyttää. Vasta sitten se viimeisten sävyjen hieronta on vaikeampaa, eikä sekään teknisesti, vaan huolellisuutta ja tarkkuutta vaativana. MV-filkan peruskehittäminen vastaa vaativuustasoltaan kahvin keittämistä. Jos jälkimmäinen onnistuu, niin kyllä sitten edellinenkin.
Vs: Nyt mull on isompi.... Hyvä analogia, toimii vielä pidemmällekkin: vasta kahvin viimeisten hienompien sävyjen hierominen on vaikeampaa. Mutta juotavaksi kelpaavaa kahvia ei ole vaikea keittää. Joskus menee tosin reisille, unohtuu esim tippalukko päälle, ja kahvit on sitten rakeisena pöydällä. Joskus menee fiksi vahingossa ennen kehitettä.
Vs: Nyt mull on isompi.... hiano kameera - nakaoka on just se paras ja ihanin merkki ;-} upeeta jari. ;-} ja tervetuloa "isojen poikien" kerhoon ... ;-} Edit: Ai että "Onx" ;-} (niin vitsikästä) ? No todellakin siis : ON! Valtavan kiva kuva. Ihan parasta keneltäkään koskaan. Häikäisevä ! ;~}
Vs: Nyt mull on isompi.... Näin yleisesti tai perinteisesti, mutta asetuin Jarin housuihin ja tähän aikaan. Sielläkään tuskin on rajaton saldo tilillä. Pitäisi kai sentään hieman harjoitellakin isolla kuvaamista, ja joka laaki maksaa kenties 16€. Siis filmi, kehityttäminen ja skannauttaminen. En minä oikein usko silloin jatkuvuuteen vaan muutamaan koekuvaan. Sen sijaan värifilmiä (tiedän että sitä halutaan) kasetteihin ja oma kehitys kotona. Sitten olemassaolevalla digillä repro. Tämä olisi mielestäni tie joka saattaisi johtaa johonkin.
Vs: Nyt mull on isompi.... Kyllä minä näinkin vastauksesi lähinnä huumorina, mutta naureskelin vain partaani.
Vs: Nyt mull on isompi.... Sitä en ymmärrä että monet aloittelijat kantavat huolta skannauksen laadusta ikäänkuin homman juonena olisi saada sadan megan tiedostoja. Tekninen pointti on mieluummin se että saadaan originaalit talteen kansioon ja niihin voi aina palata myöhemmin erilaisien tarpeiden tullessa.
Vs: Nyt mull on isompi.... Asia on kaksi piippunen, jos kuvaa isolla saadakseen parempaa jälkeä, eikä vain fiilistele, niin pointi kuvata 9x12 negalla, saaden kinofilmi jälkeä, on heikko. Omalla kohdalla, en nähnyt mitään järkeä kinofilmille kuvaamisessa, koska saan digillä parempaa jälkeä ja voin sitä heikentään halutessani kinofilmi tasolle. Lisäksi koska digitoin negat kuitenkin, niin miksi en ottaisi suoraan digille? Pro filkka järkkäri on kuvaamiseltaan lähes identistä, vastaavan digin kanssa ja koska minusta kuva syntyy päässä, eikä formaatissa, niin... Tälläinen isompi kamera luo toisenlaista haastetta, siten että pitää miettiä tarkkaan mikä on moisen vaivan ja rahan menon arvoinen näkymä. Tutustuin hieman tuohon fiilikseen polaroid projektini yhteydessä ja pidin siitä, vaikka se ei mielessäni liity valokuvaamiseen, siten kuin kuvaan digillä. Kaksi erilaista tapaa harrastaa, ja molemmissa on eri kiksit luullakseni. Mitä tulee kehittämiseen, niin joutunen itse kehittelemään kuvat, ainakaan paikallisen liikeen kautta en löytänyt kehityspalvelua.
Vs: Nyt mull on isompi.... Who's Next Lab, Sörnäisten Rantatie 38 (?) kehittää värinegat ja diat 9x12 koossa. Macodirektistä saa muuten Kodak E100G diaa tuossa koossa. Kodak E100G on siitä jännää tavaraa, että jos sen haluaa kehittää värinegaprosessissa niin saa ainakin minun silmissäni melko värivirheetöntä negatiivia.