Vs: Nuorison tuntuma filmikameroihin häviää - vai ei? Muistan että opettajamme kertoi useita erinlaisista taiteenmuodoista ja sen että suurinta osaa niistä voidaan toteuttaa. Kaikkea ei pysty tietenkään. Muistelisin että jokainen sai tehdä sitä minkä tunsi omaksi jutuksi. Minä muistan viettäneeni hyvin paljon aikaa kameran kanssa ja pimiössä. Diasarjojakin joita tein katsotiin luokassa. Pakolliset perspektiivikuvat ja jotku sellaset muutkin piti tehdä että saa keskittyä siihen omaan juttuun. Koulu oli yksi joka tuki minun silloista harrastusta. Käsityön opettajakin oli kamerakerhon puheenjohtaja ja inosti minua mukaan toimintaan.
Vs: Nuorison tuntuma filmikameroihin häviää - vai ei? Meillä ei valokuvaamisesta puhuttu sanaakaan, kaikenmaailman vesiväritöherryksiä vaan sotkettiin. Toiseksi turhinta ajanhaaskausta, heti voimistelutunnin jälkeen.
Vs: Nuorison tuntuma filmikameroihin häviää - vai ei? Mulla on kuvaamataidon tunneiltä lähinnä jäänyt mieleen, kun telkesimme opettajan ko. luokan varastoon ja annoimme olla siellä niin kauan että lupasi jättää meidät seurauksitta. Olikohan 8. luokalla Herttoniemen yhteiskoulussa...
Vs: Nuorison tuntuma filmikameroihin häviää - vai ei? Ei se kuvaamataito sinällään turhaa ollut, mutta ehkä niissä opetustavoissa 60-70-lukujen taitteessa oli voinut olla jotain muuta.
Vs: Nuorison tuntuma filmikameroihin häviää - vai ei? Olihan kuvaamataidossa 80-luvulla ainakin kaikenlaista. Kun tehdään linoleum-painotöitä, akvatinta-syövytyksiä sun muita ongelmitta, miksi valokuvaamisen osalta filmikuvaaminen olisi kauhean ei-ei? Omat muistot kuvaamataidosta ovat hyvät. Ala-asteen ylemmillä luokilla opettajana sattui olemaan ihan tunnettu valokuvataiteilija, ylä-asteella hyvät opettajat ja lukio menikin kuvaamataito-painotteisesti - 8 tuntia viikossa. Tosin silloin kun siellä opeteltiin filmikehitystä, olin ne asiat jo ehtinyt opetella kotona. Nykyään toivottavasti kuviksen repertuaariin kuuluu myös photoshop, piirtopöydällä piirtäminen ja 3d-mallintaminen. Tuolloin kauan sitten ehti juuri tulla alkeellista tietokonegrafiikkaa kuvaamataidon puolelle.
Vs: Nuorison tuntuma filmikameroihin häviää - vai ei? On hiukan rajoittunutta ajatella valokuvaus vain yhdeksi taidemuodoksi. Kouluopetusessa valokuvausta voi käyttää myös dokumentointiin. Se sopii niin biologian, fysiikan, historian tai ammatillisten opintojen harjoitustöden työkaluksi. Filmin käyttäytyminen on mainio esimerkki kemian prosessista..