Repun etutaskussa pyörii suodattimien muovikoteloita kiusaksi asti. Olen joskus nähnyt kuvassa suodatinlompakon, johon siis sopii useita suodattimia omiin taskuihinsa. Osaako joku sanoa, mistä tällaisen ihmeen saisi hankittua. Google ei mokomaa sanaa oikein tuntenut, varmaan tuolla joku asiallisempi nimi sitten on.
Vs: Suodatinlompakko? Se oli nopea vastaus. Termi oli siis sittenkin oikea, kielialue väärä. Kysyn kuitenkin vielä onko joku nähnyt noita Suomessa myynnissä?
Vs: Suodatinlompakko? "filter pounch" saattaa antaa enemmän sellaisia sutjakampia taskuun mahtuvia suodatinkoteloita.
Vs: Suodatinlompakko? ...ja sitten, jos sekään ei auta, niin korjaa tuon vielä muotoon "filter pouch"...
Vs: Suodatinlompakko? ^ Ihan tuohon tarkoitukseen tehdyt tulpat löytyy vaikka eBaystä hakemalla "filter stack cap"
Vs: Suodatinlompakko? Toi pötkökin on periaatteessa hyvä idea, mutta ei vastaus minun ongelmaani. Reppu on sillä tavalla täysi, että filtereille on tilaa repun kansitaskussa. Tuohon tulee ulottuvuutta niin paljon joka suuntaan, että pötkö ja tasku eivät ole yhteensopivia, mikäli haluan laittaa jalustan tarkoitettuun paikkaan repun taskun päälle. Sellainen lompakkomallinen pitää setin niin matalana, ettei tuota ongelmaa ole. Varsinkin, kun mun käytössä on vain pyöröpolarisaatio, nd kokonaisena ja puolivärinä ja star mutta muutamassa (3) koossa (tulisi useita pötköjä ja pari step uppia päälle. Kuuden tai kahdeksan taskun lompakko kyllä riittää aina yhdelle reissulle hyvinkin. Sainkin yv:nä yhden tarjouksen lunastaa yksi tuollainen, mielihyvin siihen tartun. Tuo pötkö on kyllä hyvä idea, yksinkertainen, ei ole tullut mieleenkään. Keskarikäytössä mulle on tuosta ajatuksesta jatkossa kyllä hyötyä, luulen.
Vs: Suodatinlompakko? Mulla on tuollaisen (pienemmän) pötkön kanssa tullut ongelmia, kun suotimet ovatkin juuttuneet toisiinsa kiinni niin tiukasti, etten niitä kentällä saanut irti (tai sitten se oli kaksi objektiivissa ollutta suodinta toisissaan kiinni - enivei). En tiedä mistä tuo johtui ja oliko kyseessä lämpölaajenemisetkin. Joidenkin suotimien materiaali minulla on ainakin ollut sellainen karhea, että tuntuu että kaksi sellaista juuttuu toisiinsa kiinni liian kovasti. Nykyään käytössä on joku oma pahviteippikotelo. Täytyisi katsoa joskus myös, löytyisikö sopiva taskuratkaisu pienemmille suodinkoolle.
Vs: Suodatinlompakko? Alumiiniset suodinkehykset tarttuvat helposti kiinni, joten ne pitää kiinnittää toisiinsa löyhästi. Jos jumittuu niin kameralaukussa löytyy työkalu:
Vs: Suodatinlompakko? En muista. Mutta ainakin ebaysta noita löytyy: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l2632.R3.TR12.TRC2.A0.Xfilter+wrench&_nkw=filter+wrench&_sacat=78997&_from=R40
Vs: Suodatinlompakko? Teknofokukselta löytyy kanssa: Suodattimet Tuo sivulla suositeltu kierteiden pyyhkäisy kevyesti öljytyllä liinalla kannattaa tosiaan tehdä alumiiniraamisille suodattimille. Ja sama jos raamit on rosterista (mahtaako sellaisia olla?).
Vs: Suodatinlompakko? Tapanani on ollut suositella Teknofokusta, mutta nyt en vaan pikasilmäyksellä löytänyt noita sivustolta. Jos öljyttyä liinaa ei ole käsillä, niin voi myös ensin pyyhkäistä sormella nenänvarresta tai korvan takaa ja sitten suodinkierteestä.