Sama filmi eri pakkauksessa ja jossain mainostetaan 'uutuutena' ja hinta nousee ) Näin sitä tehdään lisä-arvoa tuotteelle kaupoissa....
No minä kun olen lähinnä käyttänyt Pro 160S/NPS-filmiä, 120 formaatissa, niin en ainakaan itse noissa saksanmaan kaupoissa huomannut hinnannousua tuotteen muuttuessa. Ehkä minulla on vain huono muisti siitä, mitä se NPS maksoi muutama vuosi sitten... Mutta ei varmaan ole mikään ihme, jos filmien hinnat kautta linja hipuvat korkeammalle tasolle tässä tulevaisuudessa, vaikka tuote ei sinäänsä muuttuisikaan. Tuotannossa on varmaan odotettavissa muutoksia, ja siinä sivussa pro-filmitkin kärsivät kun kuluttajaluokan filmien tuotantomäärät tippuvat.
Joo, mutta kun on laitettu uusi paketti =) Ei vais, Pro 800Z ei ole halpa filkka, mutta 135:lle NPZ:aa kuvanneena tiedän, että se on erinomaisen rakeeton ISO800 filkka. Harvemmin itselläkään tarvetta tulee tuon herkkyyksisille filkoille 120-formaattiin, mutta kaippa sitä on samalla käytävä hakemassa, kun tuo lankalaukasin... eli silloin 19. päivä.
Poikkeaako tuo 800Z Press 800:sta paljonkin? Kuvasin kerran Press 800:lla mutta jälki ei oikein lämmitä mieltä. Rae on ok IMO mutta yleinen ilme on jotenkin nihkeä.
Näin se varmaan tulee menemään. Filkkapuolelle jää lopulta köyhä maailmanosa, kehittyneemmät amatöörit ja taidepuolen ammattilaiset. Suurin ostajaryhmä, aloittelevat, innokkaat (ja vaikutuksille alttiit) amatöörit, on siirtynyt digiin, saattaen perinteisen filmi- ja kuvavalmistuksen uuden tilanteen eteen. Filmipuoli sopeutuu ajan kanssa uuteen tilanteeseen, mutta yksikköhinnat nousevat väistämättä. Ei ole pelkkää provoa, mutta eiköhän vastineita tule...[/code]
No jos tuo siis on samaa kuin NPZ, niin poikkeaa, ja edukseen. Press 800:han on yhtäkuin Superia 800, poislukien pakkaus ja säilytys. Itsekään en jälkimmäisestä pidä, mutta NPZ/800Z on kyllä kasisataseksi värinegaksi varsin miellyttävää. Valotusta ainakin itse suosittelisin 640:n mukaan, niinkuin noille värinegoille yleensäkin (siis pientä ylivalotusta).
Jees, kiitoksia kommenteista. Pitääpä haalia jostain 800Z:taa ja kokeilla sitä josko iskisi paremmin kuin Press 800.