Olen kuvannut Hämeenkyrön kulttuurimaisemaa ja laittelen tänne joitakin näytteitä. Jotkut kuvat ovat saattaneet olla jo muissa ketjuissa esillä, joten anteeksi, jos tulee toistoa. Tässä pari alkajaisiksi. Ei kuutamoa. kapa
Vs: Murtuva maisema-Taatan jäljillä Mukava kuvasarja. Nämä kolme voisi halutessaan lukea saman maisemanäkymän muutoksena. (Vrt. Visuaalinen maisemaseuranta http://kauppa.vyl.fi/visuaalinen_maisemaseuranta_pr_10410.html ) Viimeisessä kuvassa - joka lienee otettu "aikalaukaisimella" joskus tulevaisuudessa - onkin jo uutta toivoa: luonto on ottamassa takaisin aiemmin yhteiskuntakehityksen myötä täyteen marketoituneen maiseman!
Vs: Murtuva maisema-Taatan jäljillä Miusta tuo ruispeltokuva on kommee, toivottavasti kasvusto talvehtii hyvin, olis sitten kunnon leipää ens vuonnakin.
Vs: Murtuva maisema-Taatan jäljillä Kerro lisää. Haluaisin kuulla. Dokumentoinnista on kyse, ei taiteesta, vaikkakin valinnoista ja tulkinnasta - myös kommenteista. kapa
Vs: Murtuva maisema-Taatan jäljillä ^ Kyllä. Kerrostalo on 0,25 astetta oikealle kallellaan. Siltä se näyttikin, joten tarkistin.
Vs: Murtuva maisema-Taatan jäljillä dokumenttina ihan ok jälkeä, mutta ajankuvaa dokumentoidessa ois kiva jos ois ihmisiä tai elämääkin kuvassa... toisekseen ton hirven jäljen yli on todella vaikea päästä, tai en ymmärrä miten tommonen kummallinen jälki tukee dokumentaarista yritystä? Jotenkin kokisin että toi jälkikäsittely pitäis olla aika neutraali tai jopa olematon, ei ainakaan semmonen joka iskee ekana silmään, ei mun silmään siis ainakaan mikään kovin neutraali jälki ja sitten tommosen ykstyiskohdat, kuten oksa kaupan edessä, ei täytä mitään funktiota dokumentaarisessa kuvauksessa mun silmään mun mielestä nää ei ihan vielä lähentele dokumentaarista kuvausta, vaan pysyy vieläkin vahvasti tulkinnan puolella suositteleisin myös suurempaa kennoa dokumentointiin niin tallentuis enemmän rompettakin.. veikkaisin että on joku vielä kinoakin pienempi kenno käytössä kun jälki on mitä on
Vs: Murtuva maisema-Taatan jäljillä Joo, varmaan onkin, mutta mulla ei ole tässä miniläppärissä sellaista ohjelmaa, jolla nuo suoristaisi. Tai horisontin kyllä saisin suoraksi, mutta nuo muut vinoumat jäävät. Itsekin näistä olen aina muistanut huomautella, joten olen ansainnut tukkapöllyn. kapa
Vs: Murtuva maisema-Taatan jäljillä Dokumenttia on monenlaista, myös tulkitsevaa. Itse asiassa kaikki valokuvaus on jonkin asteista tulkintaa, ei sitä voi sulkea pois, jos takana on elävä ihminen. Kuten otsikkokin sanoo, niin kyseessä on maiseman ja sen muutoksen dokumentointi. Voihan maisemassakin tietysti olla ihmisiä, mutta nyt olen ne jättänyt tietoisesti ulkopuolelle. Oksa kaupan edessä? Minulle sillä on iso symboliarvo. Pikselinpiippauksesta sen verran, että on kuvattu täyskennokameralla enimmäkseen ja ammattikäyttöön tarkoitetuilla objektiiveilla. Jostain syystä Laukussa mössööntyivät kummallisesti. Mikä on toi "hirven jälki", josta et pääse yli? kapa
Vs: Murtuva maisema-Taatan jäljillä Kolme ekaa ei silmissäni täytä valokuvan vaateita näkymän osalta, puu/valtsu on lähimpänä. On toki linjoja yms. "oikea oppisuutta", mutta informaation osalta ja valokuvauksellisuuden osalta ei mielestäni syytä laukasta. Mutta nämä kolme seuraavaa jo toimii paremmin. Mitä Taataan tulee, niin olen asunut naapurissa Ilvestiellä, oli toisin alle vuoden kun kuoli, mutta on kuulemma taputtanut päätäni kun olin vaunuissa. Linkitän kuvan viime kesältä jonka otin puistosta, missä Taata tykkäsi istuskella. Tämä kuva on myös ei valokuvauksellista merkitystä sarjassa, ja otin sen siskoani varten, kysyäkseni muistaako paikan. http://jarisiren.1g.fi/kuvat/linkitett%E4v%E4t/P7120602.jpg
Vs: Murtuva maisema-Taatan jäljillä Tiet kapa p.s. jokin näissä mättää. Kumman mössöksi muuttuvat täällä Laukussa. Tuo keskikoko, kun klikkaa kuvaa, niin on siedettävä, alkukuva ja se iso ovat tuhnua.
Vs: Murtuva maisema-Taatan jäljillä Hirveällä jäljellä meinaan semmosta kummallista, hdr meinikiä lähestyvää photari vedostus jälkeä. Jotenkin tuntuu tarpeettomalta, näissä on kumminkin ihan tyylikkäitä sommitelmia ja meininkiä noin muuten.. mutta sitten semmonen kumma kuorrutus photaria päällä joka vie fiilistä kuvista isosti. Mutta ehkä mä olen vain mä. Toisinsanoen nojaisin ite enemmän noihin sommitelmiin kuin photariin. Sen lisäksi yrittäisin välttää tommosia lehtikuvamaisia sommitelmia kuten "kyntö". Kyl nää siis muuten on ihan jees meininkiä, ja varmaan tähän joku hyvä linja kehittyy. Kuhan pahimmat kliseet (jäätelöauto) on käyty läpi ja jotain omaa alkaa löytymään. Ps. näissä viimesimmässä 3 sitä ei enään tunnu olevan...
Vs: Murtuva maisema-Taatan jäljillä Hyvä. Asiaa. Tuo "hirven jälki" vain ihmetytti, mutta olin kuitenkin aistivinani siellä takana olevan hirveyden. Joskus on hetkiä, jotka jäävät mieleen muistoina ja elämyksinä. Tuossa ensimmäisessä "hirveydessä" se oli sellaisena kuin koin tuon valon ja tunnelman. Olin paikalla.
Vs: Murtuva maisema-Taatan jäljillä Ehkä. Luulisin, että kritiikkiä valitun tyylin suhteen on huono antaa perustellusti, ellei tiedä projektin tavoitteista enempää, eli edes jotain.
Vs: Murtuva maisema-Taatan jäljillä Hyvä siksi, että sanotaan menemättä henkilöön. Projekti oli kahden vuoden pituinen, ja muotoutui ajan kuluessa kohdalleen. Alussa hapuilua ja tänne nyt heittelen joitakin matkan varrelta. Käynnit satunnaisia, sillä kilometrejä kertyi joka reissulla useampia. Enemmän, kuin lompakko antoi myöten. Lähtökohtana maisema, sen muutos, joka on viime vuosina ollut melko voimakasta. Sukupolven vaihdos, maitten pilkkominen ja myynti. Tampereen rikkaitten maisemakotien lisääntyminen yhtenä esimerkkinä. kapa
Vs: Murtuva maisema-Taatan jäljillä Ei hassumpaa. Kuvat pelittävät. Mietin vain miltä kokonaisuus näyttää seinällä. Miten rinnastuvat temaattisesti? Näissä nettikuvissa on vielä aika lailla hyppelyä sävyaloissa ja väriskaaloissakin, minkä itse koen hajottavaksi. Tarkoitus vai vielä tsekkaamatta? -p-
Vs: Murtuva maisema-Taatan jäljillä Kahdessa paikassa ovat olleet esillä ja toisesta museo osti kokoelmiinsa kuusi vedosta. Nämä täällä olleet ovat enemmänkin heittoja matkan varrelta. Kokonaisuudet sitten enemmän harkittuja ja yhtenäisempiä. Kuten aikaisemmin mainitsinkin, niin matkan varrelta on tarttunut kaikenlaista. En näitä postauksiani ota liian vakavasti. Kunhan harrastelen. kapa