Noniin, postissa tuli meikäläiselle tuommonen V700 skanneri. Pikaisten ensimmäisten kinokoon skannausten jälkeen mieleen jää yksi kysymys: miten tuolla saa skannattua kinokokoa sillain että filmin reunukset jäävät näkyviin? Onko se mitenkään mahdollista?
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille v500 käyttäjä vastaa. Quick n dirty: Yksittäisen ruudun skannaa, kun virittää sen filmin rullafilmin pitimeen (jos se ei ole ihan käppyrä) ja ota automaattinen ruuduntunnistus pois päältä (jos softa on samanlainen, kuin v500:lla). Esikatseluun pitäisi ilmestyä koko skannausala josta voit valita haluamasi osan skannattavaksi. Edit: Tämä siis sillä oletuksella että V700 pitimet on vähänkään vastaavat, kuin V500. Tai esim pistämällä stripin kahden valokuvakehyksestä irroitetun lasin väliin.
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Ei onnistu mukana tulleilla filmipidikkeillä, jollei virittele, kuten Forsbacka neuvoo. Pitää joko kikkailla tee-se-itse-pidikkeet, ostaa kalliilla muualta tai miettiä, saisiko filmin ilman pidikkeitä fiksusti lasille. Omalla V700:lla en ole tuollaista kokeillut, mutta aiemmin omistamallani 8800F:llä skannasin muutaman kerran laittamalla filmin kirkkaan muovitaskun väliin. Laatu kärsi tietenkin eikä filmin korkeus/etäisyys lasista ollut optimaalinen. Itse muuten totesin, että tarkimmat skannaukset Epsonin mukana tulevilla filmipidikkeillä saa kääntämällä filmipidikkeiden pohjassa olevat korokkeet toiseen suuntaan. Tällöin saa 0,5mm lisää korkeutta. Itse toki kannattaa testata, miten saat sinulle parhaat tulokset. Kun korokkeet ottaa kokonaan pois, korkeus on noin 2,5mm (filmin pinnasta lasin pintaan). Kun korokkeet ovat oletusasennossa (nuoli osoittaa 0-merkkiä), korkeus on noin 3mm. Kun korokkeet kääntää niin, että nuoli osoittaa +-merkkiä, korkeus on noin 3,5mm. Postasin joitain verrokkikuvia blogiini, mutta ero ei 3mm ja 3,5mm välillä ole merkittävä. 2,5mm ja korkeampien vaihtoehtojen välillä näkee eron jo selvästi.
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Tuon korkeuden saa muuten mitattua myös siten, että tekee jokaisella korkeudella jpegin täsmälleen samalla rajauksella ja pakkausparametreillä. Silloin kun jpegin koko on suurin, on mukana eniten informaatiota. Ainakin minä päättelisin näin.
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Miten siinä sitten tapahtuu, kun laittaa negan suoraan lasille? Käyttääkö kone silloin sitä toista optiikkaansa? Kun kuulin että sillä lailla tulee ihan hyvää myös. Ja teipinpaloja oli käytetty pitämään suorana.. Ne pitimet kone taitaa tunnistaa jostain merkeistä mitä siinä on. Mukana on myös ohut "Film area guide", jonka avulla kone saattaisi tunnistaa että nyt pitää tarkentaa lasille. Ja kaikkeen tähän kysymysmerkkiä joka väliin.
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Epson Scan -softassa on se valinta, missä yksi vaihtoehto on TRANSPARENCY WITH FILM AREA GUIDE tms. Valkkaa se, niin sitten se ilmeisesti käyttää sitä toista optiikkaa, joka ilmeisesti tarkentaa siihen lasitasolle . Se on siis tarkoitettu 8x10" filmien skannaamiseen. 1200 dpi tekee vielä siedettävää jälkeä. Kun skannaus on IMO ruvennut käymään tylsäksi hommaksi, niin olen jotain negoja vaan iskenyt lasille, ilman teippiäkin, ja skannannut tuolla tavalla ja sitten antanut color perfect -fotaripluginin vääntää värit jotenkin. Mahdollisimman nopeasti ja pienellä tuskalla siis. Voin laittaa esimerkkiskannausta näytille jos kiinnostaa.
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Mulle kävi näin ennen kuin ehdin oikein mitään laitteella aikaansaada. V700 on nyt onnellisesti Mungiisilla. Toivottavasti tuli tarpeeseen ja maistuu.
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Tietääkö kukaan mistä näitä saisi tilattua? Googlettamisella tuli tällainen vastaan Flatbed Film Mounting Station for Fluid Mounting Wet Mounting , toimiiko kinofilmien kanssa? Tyyrishän tuo tietysti on... EDIT: Mitä softaa käytätte tuon V700 kanssa? Eilen pikaisesti kokeilin vain Epsonin omaa softaa, kannattaako se SilverFast asentaa?
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Silverfast oli mielestäni täydellisen hirvittävyyden kauhistuksen multihuipentuma. Epsonin oma softa on alkeellinen mutta yllättävän siedettävä skannaussoftaksi. No, skannaussoftat.... Ne tehdään helvetissä...
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Betterscanning ei toimi kinofilmien kanssa. Vuescan on siedettävä skannausohjelma - kunhan oppii käyttämään.
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Osaatko suositella mitään betterscanningin tapaista välinettä joka toimisi? Yhdessä netistä löytämässäni keskustelussa neuvottiin laittamaan filmi kahden lasin väliin, näitä saisi mm. kehystämöistä. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta, voisiko se toimia?
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Pari mahdollisuutta tuli mieleen. Rajaavia kinopitimiä voi viilata suuremmiksi, jolloin saisi mustat reunat ja 100% kuva-alan. Betterscannin AN lasi rullafilmille on tarkoitettu laitettavaksi rullafilmin (120) päälle pitimeen. Se sopii suoraan myös V700 rullafilmipitimeen, jolloin saa esimerkiksi panoraaman skannattua ja kinofilmin voisi teipata siihen alle. The 120/220 ANR Insert http://www.betterscanning.com/scanning/models/vseries.html Siinä ei mainita että se sopisi Epsonin pitimeen, mutta kyllä minä sitä sovitin ja näytti se sopivan. Minua hieman epäilyttää ylimääräisen lasin läpi skannaus, mutta kokeilla voi kannattaa. Jos on tasalaatuista lasia, eikä tule AN renkaita, voihan se toimia? Tai siis AN-renkaita tuskin ilmestyy emulsiota vasten, vaan toiselle puolelle? Kuvassa kokeilin mainitulle lasille teippausta, mutta repro on vain räpsy käsivaralta pilvistä taivasta vasten. Vielä en osaa sanoa toimiiko tuo lasi aina ilman renkaita, vaikka AN-lasi onkin. Ja kuinka päin sen teippaa, voi varioida. Pitää kehitellä ja tutkia asiaa. Voi olla etten tarvitse lasia ensinkään, kun on suurennuskoneen pitimiä myös. Mutta tämä meni aiheen viereen jo tässä! Onko se niin että aina pitää skannata emulsiopuolelta?
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Tarkentaisitko. Olen skannaillut SilverFastin AI Studiolla, ja hyvin on mennyt. kapa
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Tämä tuli itsellenikin mieleen, varmaan ehkä halvin tyyli. Tuossahan kuitenkin voi itse valita minkä alueen skannaa? Täten skannattavaksi alueeksi tulisi vain pikkaisen suurempi...
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Ei sen ANR-lasin läpi skannata, vaan se on vain apuna siinä, joko tässä kuvatulla tavalla koko filmin skannaamisessa tai sitten auttamassa pitämään kieroa keskioon filmiä suorana. Ts. se kinofilmi teipataan ANR-lasinpalasen alareunaan ja pistetään se lasi siihen keskikoon pidikkeeseen. Tuolla on käyttöohjeet: Anti Newton Ring Film Holder Epson v700 v750 2450 3200 4870 4990 4180 Review ... ja siellä boldattuna sanotaan: "The ANR Insert is never positioned between the film and the scanner’s glass bed.". Tää ANR-lasiin teippaaminen olisi ja on se tapa jolla itse ajattelin ratkaista asian, jahka tässä.
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Irrota jostain 3 euron valokuvakehyksestä lasi ja teippaa siihen kiinni. Onnistuu niinkin. Ainut ongelma mikä mulla on ollut ylimääräisten lasien kanssa skannatessa on pöly. Eiks toi "käyttää parempaa optiikkaa vain filmipitimien kanssa" -juttu ollut joku käännösvirhe/epämääräisyys spekseissä, joka on vaan levinnyt netissä? Eli että parempi optiikka on käytössä aina, kun transparency on valittuna softasta. En tiedä tunnistaako v700 oikeasti niitä negapitimiä. Ainakaan v500 ei tunnista. V500:ssa on skannaus alueen takaosassa sentin levyinen alue, jolla ei saa olla mitään skannattaessa tai kone alkaa antaa kryptisiä virheilmoituksia. Käyttäisikö kone sitä sitten kalibrointiin tms. Jos tunnistaa niin varmaankin itse lukijalla optisesti ja siten luulisi olevan huijattavissa.
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Näitä multa löytyy kotoa, eli ei oo iso homma. Onko filmin sijoittamisella mitään väliä, ts. tarvitseeko sen olla reunalla tai keskellä skanneria? Eilen kun pikaisesti skanneria kerkesin kokeilemaan, niin kokeilin myös skannata filmiä suoraan skannerin lasilta. Toisin kuin filmin pitimien kanssa (yllätys yllätys) skanneri ei tunnistanut yksittäisiä kuvia, vaan skannasi koko näkymän (eli se A4 kokoinen alue missä filmi oli reunassa). Olettaisin että tuon lasin kanssa saattaisi käydä samalla tavalla, joten miten onnistuisi kuvien skannaaminen sen kanssa niin että niistä saisi kuitenkin "oikean" kokoisia? Ehkäpä vähän tyhmiä kysymyksiä, mutta innostus on kova ja eilen en kerennyt skanneriin paljon tutustua...
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille No, vähän se sama kuin VueScanissa mutta vielä päälle lisätty hirveä graafinen käyttöliittymä. Eli kaikenlaisia huijarikusetusasetuksia, oikeiden, oleellisten asetusten löytäminen oli hankalahkoa tai asetukset oudosti nimettyjä, ylipäänsä se asenne että skannausohjelma tekee skannaamisesta rakettitiedettä mitä sen ei pitäisi olla. Itse skannaus onnistui muuten, mutta Epsonin mukana tuleva versio, jonka olisi voinut odottaa toimivan Epsonin pidinten kanssa, ei osannut irrottaa kuvia eikä kääntää niitä, joten tästäkin lisävaivaa... En tosin käyttänytkään sitä 5 minuuttia pidempään. Olen aika nirso skannaussoftien kanssa. Inhoan niitä ylipäänsä, ja ne tuppaavat helpolla nostamaan vitutusta ja sitten vaan lopetan niiden käytön. Varsinaisen ongelman syy on osittain asenteessani näihin softiin, mutta pääosin siinä, että skannausohjelmia tekevät ihmiset, jotka eivät ymmärrä filmin skannaamisesta yhtään mitään ja yrittävät peittää sitä tekemällä siitä hienoa, ihmeellistä ja monimutkaista. VueScan on tosin tässä suhteessa suosikki-inhokkini, vielä hirvittävämpi kuin SilverFast.
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Aivan oikein. Kirjoittamani kappale oli tarkoitettu vastaukseksi kysymykseen skannaamiseen kahden lasin välissä. Nimenomaan optista tunnistamista arvelin siinä saattavan olla. Pitimissä on joitain valkoisia neliöitä, mitä lie? Kovin on tuttua! Täytyy ruveta kehittämään reprokuvaustekniikkaa skannauksen sijaan. On siinä tietenkin omat pulmansa ratkaistavana, mutta eipä tule uusia softiakaan. Mutta tämä taas kuuluu toisien otsikoiden alle.
Vs: Nopea kysymys Epson V700 & V750 käyttäjille Skannasin kuukausia SilverFastilla (V700:n mukana tulee SE), mutta nyt vedin muutaman rullan Epsonin omalla softalla (Epson Scan). Saa paljon tasalaatuisempaa jälkeä. SilverFastia väänsin ja käänsin ja tuunasin enkä saanut kunnollisia värejä aikaiseksi. Epson Scania pitää vielä vähän opiskella, mutta kaikki automaattiasetukset pois päältä laittamalla ja color curvesin lineariksi asettamalla sai ainakin ihan siedettävää tulosta. Käyttelen V700:sta iMacilla, jossa OS X 10.6.x.