Voittajan tuuletus. Hävinnyt vastustaja makaa mieli mustana kanveesilla. Koko kuvagalleria The Cage -vapaaotteluillasta nähtävissä>> MBnet
Tavalliseen tapaani en oikein nyt osaa sanoa tähän muuta kuin että mustavalkoiseksi ja uitusti kontrastia!!
Kiitoksia kommenteista. Päätin ottaa kuvista vain yhden mielestäni parhaiten onnistuneen ja uhrasin vähän enemmän aikaa sen säätämiseen. Yritin saada matsien lopuista kuvia joista tulee selväksi kumpi voitti ja kumpi ei. Tuo postaamani oli niistä paras, vaikka ei tuo GF:n mainitsema huono ole. Gallerian päätarkoitus on kertoa tarina jokaisesta ottelusta ja tapahtumasta yleensäkkin. Sen takia kuvia on satakunta ja olisi enemmänkin jos olisin jaksanut niitä tehdä. Kova kontrasti ja mustavalkoisuus ei ole oikein mun juttu, haluan pitää (varsinkin nämä) kuvat mahdollisimman "realistisina". Laji kun itsessään on jo todella raju, kovaa kontrastia ja puhkipolttamista ei tarvita tehokeinoksi. Grafiikkakuvat erikseen. Nämä olivat ekat kisat jotka kuvasin 20D + 17-85 4-5.6 :llä. Normaalisti kädessä on D70 ja joko kittizoomi tai sigman 1.8 laajis. Canonin kenno on kyllä ylivertainen, varsinkin näin hankalissa valoissa. Koskahan saisi Nikonin runkoon Canonin kennon?
Laji on arvatenkin raju mutta sen pitää välittyä myös kuvasta. Nyt se ketä ei tiedä mitä vapaaottelu on, saa kyseisten kuvien perusteella hiukan väärää kuvaa tapahtumista. Kontrasti ei ole ainoa keino, eikä välttämättä tarvitakaan puhkipolttamista. Muita keinoja on esimerkiksi rajaus josta jo mainitsin. No mitä minä siitä sanomaan kun en ole koskaan nähnyt kyseisiä tapahtumia, saati sitten kuvannut niitä.
Miten näiden kyseisten kuvien perusteella vapaaottelusta tietämättömät saavat hiukan väärää tietoa tapahtumista? :/ Nuo kuvat ovat hyvin pitkälti sitä miltä se katsojien silmiinkin näytti. Ei enempää - ei vähempää. Kontrastin lisäys polttaa melkein aina vaalean puhki ja tukkii tumman. Mä tykkään sävyistä, melkein aina. x) Jos et ole koskaan lajia nähnyt niin tule ihmeessä joku kerta katsomaan. Seuraava Cage taitaa olla syksyllä Suomen Turussa.
Ne on siinä kai sitten ok, ainoastaan paikallaolijat kun eivät näe pelkkiä kuvia, vaan myös haistavat ja kuulevat. Silloin pitää kuvan keinoilla välittää katsojalle se hiki ja huuto, kipu ja voiton huuma. Ne on nyt niitä elementtejä joita jää puuttumaan. Kuvasi ovat realistisia, samaa mitä katsojat näkivät, mutta eivät välitä katojien tunnelmaa.
Jos kontrastin lisäyksellä ja tiukemmalla rajauksella saa kuviin hajut, maut ja vielä äänetkin mukaan, niin sitä pitää kyllä ehdottomasti kokeilla! Ennen kuin opin tuon niin täytyy tyytyä katselemaan tapahtumista julkaistuja/julkaistavia dvd:itä likaiset treenikamppeet niskassa. Sitä lähemmäs "oikeaa" tunnelmaa ei kyllä kotioloissa voi päästä. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=8866 Mitä Jaska meinaat onko tuohon ketjuun postaamassani julistekuvassa enemmän "fiilistä" mukana?
Saahan sitä halutessaan vaikka nauraa noin hassulle ajatukselle Ei niitä kuvia haisemaan saa, eikä ääniäkään niihin saa yhdistettyä. Puhuinkin asioiden välittämisestä katsojalle. Ei kaiken tarvitse olla konkreettista voidakseen olla olemassa. Eli sen hien voi "haistaa" kuitenkaan sitä kuvaa nuuhkimatta. Mainitsemani keinot, rajaus tai kontrasti olivat vain muutamia esimerkkejä joilla kuvan saa "haisemaan", keinoja on lukuisia, ja jokaiseen kuvaan on olemassa oma keinonsa, joskus se on rajaus, joskus kontrasti, ym. Luo tästä itselleni uuden kriteerinkin samalla, kuva on hyvä sillon kun se "haisee". Edit: typoja perskele.
Vaikka pääosin pidänkin sun kritiikkiä paskapuheena niin ymmärrän pointin joten kuten. Joissain kuvissa kaikki loksahtaa kohdilleen, useimmissa ei. Riippuu mistä tykkää. Joskus näin alan opuksessa urheilukuvan jossa kaksi nyrkkeilijää/näyttelijää oli viety studioon ja lyöty old school -hanskat ja boxaustamineet niskaan. MV-kuvassa oli musta tausta, ja kovat valot nyrkkeilijöiden päällä, vettä oli myös käytetty äijien "hiostamiseksi" aika runsaasti. En tiedä miten olivat kuvan loppuviimein tehneet mutta siinä toisen nyrkki osuu toisen päähän ja vesi/hiki lentää täräyksen voimasta ilmassa. Pisarat erottuvat hienosti valossa mustaa vasten. Sese vasta oli siisti, ja todellakin "haisi" monen metrin päähän. Taidetta. Edit. vähän tälläinen, mutta siis lavastettu studiossa http://artletics.com/images/boxing_vp_marciano_walcott_pv.jpg
Voihan sitä pitää paskapuuheenakin, se riippuu siitä mistä tykkää, ja se että kritiikkini on mielestäsi paskaa, johtuu varmaan siitä että mä olen paska jätkä Joissain kuvissa tosiaankin kaikki loksahtaa paikoilleen, niistä mä tykkään. Ne mitkä ei "haise" niistä mä en oikein tykkää. Kuvassa pitää olla aitoa välittämistä.
Toi Jaska kyllä on sellanen paskiainen et sen vois Bannata. Vaik mustavalkosista tykkäänkin kuten just toi Rocky Marcianon ja Jersey Joe Walcotin kuva, niin musta nää häkkiosastoin dokumentoinnit on kyllä värillisenä pareimmillaan. Jos se olis mv niin esim ottelualueen pitäis olla karheampi...Rupista betonia tai jotain muuta. Siis kuvat on kuvaajansa ottamia ja sillä hyvä. toki jos joku ,muu on toistamieltä niin se vain on hänen näkemyksensä . elki tässä tapauksessa Jaskan. (Joka on muuten pelkuriraukka)
Ei sun Gaylord tarvitse kokea minua uhkana. Mä en ole muuttamassa Mosaan, enkä vie sun yksinäisten kotirouvien yöunia. Mä tiedän että sua ahdistaa mun läsnäolo, ja tiedän että se johtuu siitä että olen sua parempi, ja se ei ole sun vika, se vaan ON NIIN! Koita nukkua yösi rauhassa senkin nallekarhu.
Anteex, ei ollut tarkotus sanoa taas niin pahasti, mutta haukuit mua paskiaiseksi. Miksi sä sanoit niin, häh? On kato muutenkin hiukan vaikeaa, vaikeaa ilman sun piikittelyäsikin.