Mikähän olisi edullinen ja kohtuullisen hyvä noin 85mm objektiivi Nikon FE:hen? Objektiivi tulisi lähinnä potrettikuvaukseen (mv- negalle). Mitä olen itse katsellut niin vaihtoehtoja ovat ainakin Nikkor 85/2 ai/ais ja Jupiter-9. Mitä mieltä näistä? Nikkor 85/1.8 H saatavuus taitaa olla huonoa.
Vs: Noin 85mm objektiivi Nikon FE:hen Olikos Jupiter-9:stä Nikoniin versiota ilman linssillistä sovitetta? Se sovitteen linssi tuskin ainakaan parantaa kuvanlaatua... Potretit tietty kuvaa linssittömälläkin M42-sovitteella. Leikittiin kerran yhen kaverin Jupiterilla ja 85/1.8 AF-nikkorilla ja mun 85/2 AI-nikkorilla. Jupiter tekee aavistuksen ruskeampaa sävyä kuin Nikkorit. AF-nikkori pitänee kuvan paremmin kasassa melkein terävillä alueilla, ja on se muutenkin kuvanlaadultaan paras. (Ja toi AI-nikkori on ainoo jolla oon filmille kuvannu, muissa voi digikropin ulkopuolella tapahtua vaikka mitä.) Tosa nyt pari kroppiakin (D100 eli 6 megapiks. 1,5 kerroin). En oo varma, onko Ai-85:sen kuva vaan epäskarppi vai onko siinä vähemmän kontrastia täydellä aukolla, käytännössä oon kyllä pitäny tota AI:ta ihan hyvänä täydelläkin aukolla, jos vaan tarkennus osuu. (Ja toi AF ei siis oo täydellä aukolla vaan himmennetty 2,0.) Parempaa optiikkaa erittäin edullisessa hintaluokassa vois olla 100/2.8 E-sarjalainen. Mun yksilön himmennin on niin öljyssä ettei sitä käytännössä voi himmentää. Mutta eipä ole kuvanlaadun puolesta ollut tarvettakaan. Rajussa vastavalossa se vähän hunnuttaa, vissiin yksinkertaiset pinnoitteet.
Vs: Noin 85mm objektiivi Nikon FE:hen 85mm 1,8 H ja ai ovat hyvässä maineessa, mutta hinnat ovat todellakin nousussa. Maine johtunee tuosta tyylikkäästä bokehista. Linssi lienee sikäli parempi kuin 85mm 2.