Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Noin 85mm objektiivi Nikon FE:hen

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Usko, 19 Elokuu 2008.

  1. Usko

    Usko Member

    408
    0
    16
    Mikähän olisi edullinen ja kohtuullisen hyvä noin 85mm objektiivi Nikon FE:hen? Objektiivi tulisi lähinnä potrettikuvaukseen (mv- negalle). Mitä olen itse katsellut niin vaihtoehtoja ovat ainakin Nikkor 85/2 ai/ais ja Jupiter-9. Mitä mieltä näistä? Nikkor 85/1.8 H saatavuus taitaa olla huonoa.
     
  2. Vs: Noin 85mm objektiivi Nikon FE:hen

    Olikos Jupiter-9:stä Nikoniin versiota ilman linssillistä sovitetta? Se sovitteen linssi tuskin ainakaan parantaa kuvanlaatua... Potretit tietty kuvaa linssittömälläkin M42-sovitteella.

    Leikittiin kerran yhen kaverin Jupiterilla ja 85/1.8 AF-nikkorilla ja mun 85/2 AI-nikkorilla. Jupiter tekee aavistuksen ruskeampaa sävyä kuin Nikkorit. AF-nikkori pitänee kuvan paremmin kasassa melkein terävillä alueilla, ja on se muutenkin kuvanlaadultaan paras. (Ja toi AI-nikkori on ainoo jolla oon filmille kuvannu, muissa voi digikropin ulkopuolella tapahtua vaikka mitä.)

    Tosa nyt pari kroppiakin (D100 eli 6 megapiks. 1,5 kerroin). En oo varma, onko Ai-85:sen kuva vaan epäskarppi vai onko siinä vähemmän kontrastia täydellä aukolla, käytännössä oon kyllä pitäny tota AI:ta ihan hyvänä täydelläkin aukolla, jos vaan tarkennus osuu. (Ja toi AF ei siis oo täydellä aukolla vaan himmennetty 2,0.)

    Parempaa optiikkaa erittäin edullisessa hintaluokassa vois olla 100/2.8 E-sarjalainen. Mun yksilön himmennin on niin öljyssä ettei sitä käytännössä voi himmentää. Mutta eipä ole kuvanlaadun puolesta ollut tarvettakaan. Rajussa vastavalossa se vähän hunnuttaa, vissiin yksinkertaiset pinnoitteet.
     
  3. Kopukka

    Kopukka Member

    88
    0
    6
    Vs: Noin 85mm objektiivi Nikon FE:hen

    85mm 1,8 H ja ai ovat hyvässä maineessa, mutta hinnat ovat todellakin nousussa. Maine johtunee tuosta tyylikkäästä bokehista. Linssi lienee sikäli parempi kuin 85mm 2.