Vaan Karjaalta Hyvinkään suuntaan, ei sähköistystä, ei henkilöliikennettä, eikä betonipölkkyjä - vielä.
Vs: Ei ihan uutta rataa Kakkosessa on ainesta, paitsi dokumentaationa niin muutenkin potentiaalia. Ykkösen kuvakulmassa ja sommittelussa jokin häiritsee, mutten oikein hoksaa mikä. Viisaammat?
Vs: Ei ihan uutta rataa Tiedä viisaudesta mutta sellaista rajausta ykköseen voisi kokeilla missä kiskot muodostavat diagonaalin. Eli ylhäältä ja alhaalta siivu pois.
Vs: Ei ihan uutta rataa Kakkosen olisi voinut kuvata pölkyn suuntaisesti ja rajata vasemmanpuolisen pois, sitten tarkka oikaisu. Ehkä mustavalkoiseksi, toi vaaleanpunainen ei kyllä maistu.
Vs: Ei ihan uutta rataa En tiedä voinko vastata, kun vastaus halutaan viisaammalta. Voisin kuitenkin kokeilla kiskojen pudottamista alemmaksi ja taustaa enemmän näkyviin.
Vs: Ei ihan uutta rataa Juu, ja jos muuttais hiven jo tapahtunutta kuvaustilannetta, niin askel pari vasempaan ja siten luonnollisesti luoda se diagonaali kuvaan. 'kakkonen' olis kyl näin ok... valeanpunaisuus levinneenä 'ruosteena' kuuluu kuvaan. Tosin mutkin rajausmahdollisuudet kannaattaa ottaa huomioon harmaasävyversion myötä
Vs: Ei ihan uutta rataa Turha puolustella, mutta kerron silti syyt näihin kuviin. Ensinnäkin tuo ykköskuvan kuvakulma oli valittu hieman ylempää, jotta kiskot olisi teräviä koko matkalta. Vaikka kamerana olikin pienikennoinen Panan DMC-FX01, niin ei senkään tarkkuus olisi riittänyt ns. kosketuskohdasta äärettömään, toisaalta pienikennoisen kameran kuvasta ei kauheasti kannata kropata, tai kuvan koko menee aikas pieneksi jos haluaa, että kuva ei puuroudu. No, joo, diagonaalit tuosta saisi, mutta itse koin tarpeelliseksi vain poistaa häiritsevät tekijät ja se oli sitten siinä. Kakkoskuva on ihan pelkkää dokumentointia jolla perustellaan ykkösen "arvoa" tässä nopeasti muuttuvassa maailmassa. Halusin mukaan myös ratapölkkyä, mutta en sitä puhdasta valkoista sepeliä, mikä on heti tuon rajatun kuvan yläpuolella. Itseäni häiritsee tuon kakkoskuva jäykkyys ja laatikkomaisuus, mutta eipä tuosta paljoa muuta saa irti - minusta. Pelkkää dokumentointia siis - taiteesta ei tietoakaan
Vs: Ei ihan uutta rataa Kuvakulmia kannattaisi hakea, vaikka ihan hölmöjäkin - kiskoa pitkin matalalta, tarkennus lähelle/kauas tjms. Läpiterävyyden hakeminen ainakin rajoittaa.
Vs: Ei ihan uutta rataa Olet täysin oikeassa, mutta kun olen liikenteessä pienikennoisimmalla kameralla mitä olen omistanut ja sekin vain siitä syystä, että se mahdollisimman helppo ottaa mukaan, niin en ole oikein täysillä kuvaamassa mitään muuten kuin dokumentoimassa satunnaisia tilanteita. Tuo radanpätkä on hieman Karjaalta eteenpäin jossa lapsille tuli pakko päästä "luontoon", aikaa oli siis rajallisesti, sillä meikäläisen kuvaussessioita ei kukaan jaksa odotella. Kokemusta tuon Panan terävyysalueen laajuudesta ei oikein ollut, eikä ole edelleenkään, käytän sitä todella harvoin, eli räpsymenttaliteetilla mentiin - ei mahda mitään. Ovela juttu on ainakin minun kannalta se, että vaatimattomalla kameralla ei tule tehtyä yhtä tunnollista kuvausduunia kuin paremmalla - valitettavasti.
Vs: Ei ihan uutta rataa Huimaa kehitystä tapahtunut ensimmäisten ja jälkimmäisten välillä Ratkaisit itse tuon mielenkiinnottoman kuvkulman dilemman. Nyt vain alat soveltaa samaa etukäteisharkintaa kaikkiin kuviin ja kuvasi siirtyvät seuraavalle tasolle.