Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

IR-kuvaus

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Heli, 1 Toukokuu 2006.

1. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Josko tässä ottaisin ton ir-suotimen mukaan pihalle niin mitäs, montakohan aukkoo se syö. Onko täällä kettään joka tuota ois harrastanu? Hmm.. pohdiskelen.... josko testais aukot ja ajat kohdalleen digillä ja sitten vasta... hmm... niin mä teenkin. Kiitos neuvosta :)! (Vaan toimiiko se ihan samallai digillä ja filmillä?)

2. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Juu Heli, sama se millä sä sen testaat. Obiskan kauttahan se valo tulee ja saman verran se syö sitä valoa joka obiskan edessä. Eli testaat ekaks digillä.

3. Valotusmittari ilmoittaa yleensä kahdella napinpainalluksella suotimen valohäviön.

T. Kerkko.

4. Tuo IR kuvaus taitaa olla oma taiteenlajinsa jossa normaalit säännöt filtterikertoimista eivät taida suoraan päteä. IR valoa kun on eri vuorokauden aikaan eri määrä, ja korkeus merenpinnastakin vaikuttaa asiaan.

Allaolevalla sitellä on paljon tietoa IR kuvauksesta.

http://www.cocam.co.uk/CoCamWS/Infrared/INFRARED.HTM

Kohta 14. näyttää filtterikertoimia HIE:lle ja kertoo muutenkin hieman valotuksen mittauksesta.

Ja tuo ajatus käyttää digikameraa mittarina voipi olla tuhoon tuomittu yritys. Vissiin kaikissa digikameroissa on IR filtteri, joka filtteröi kaiken tai lähes kaiken IR alueen valon pois. Kennot itsestään ovat IR herkkiä, ja vielä melko pitkälle IR alueelle. Joissain digikameroissa tuon IR filtterin voi helposti kameraa muuten tuhoamatta poistaa, mutta eipä taida kaikissa onnistua.

Itse en ole vielä uskaltautunut IR filmiä hankkimaan, mutta ehkä lähitulevaisuudessa uskaltaudun itsekin...

5. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Kiitos, juuri meinasi kysellä IR-kuvauksesta lisää, mutta tuo linkki kertoo varmasti kaiken tarvittavan.

6. ajnu

ajnu

293
    0
    0
    Itse sain aurinkoisenakin päivänä käyttää 'suht' pitkiä valotusaikoja, joten jalustan käyttö on enemmän kuin suositeltavaa. Mulla on käytössä 20d, hoyan ir72 suodatin 50mm 1,8 kanssa. Alun mustien ruutujen jälkeen rupesin saamaan takaikkunaan kuvaa käyttämällä seuraavanlaista 'kaavaa': aukko=valotusaika ISO 100 kuvattaessa. Eli aukolla f=8 annoin valottaa 8 s..Jos jollakulla on parempia vinkkejä/käytännön kokemusta, otan erittäin mielelläni vastaan.

7. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Nikonilla (D70) aika 1,5 sekkaa aukolla 22. Eilen kuvattuna... Muuten ois menny pahasti puhki. Tarkennus ei vaan ole helppoa. Samaisella Hoyan suotimella.

8. ajnu

ajnu

293
    0
    0
    Juu. Itse tein tarkennuksen ensin manuaalisesti ilman suodinta. Sitten vaan suodin kiinni (mulla se oli kiinni vastavalosuojassa) ja eikun kuvaa kennolle. Eilen oli aika hyvä sää kieltämättä ;) harmi,että olo ei antanut myöten lähteä kuvaamaan..

9. Pistäkääpäs jotakin kuvia näytille, kun mua kiinnostais ainakin nähdä lopputulos. ;)

10. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Tossa yks esimerkki:

Tummanvihreet alppiruusun lehdet on valkoiset, ruoho maassa ei vielä niinkään ku se ei vielä oo kunnon vihreää.

11. Aika spooky tunnelma kieltämättä kuvassa... Pistäkää lisää kuvia näytille ihmeessä?

12. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Tosa toinen:

Nää siis testikuvia ihan vaan että toimiiko koko suodin. Joten mitään taidetta nää ei ole.

Niin, tos kukassa on luonnolllisesti vihreet lehdet ja ja punaiset kukat. Originaalit on punasävyisiä, punaisisa suorastaan mut käänsin mv:ks ja säädin mustan ja valkosen paikalleen.

13. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63
    Pääsee helpommalla - ja kuvia voi arvioida jo kamerassa - kun käyttää kameran valkotasapainon PRE-asetusta, eli objektiivin näkymästä mitattua (harmaakortin sijaan pihamaisemasta). Siis: valehdellaan kameralle, että se punasävyisyys on mukamas neutraalia. Kun valkotasapainon asettaa paikalleen suht. tyypillisestä näkymästä, kuvat ovat useimmiten käytännössä mustavalkoisia ja pienet värivirheet voivat olla sopivia mausteita.

14. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36
    Jaa? Pitää kokeilla. Kuka vei auringon vai joko se laski tälle päivälle??

15. Mites tarkennuksen kanssa? Se ei taida digien kanssa olla niin tarkkaa, mutta eikös ennenvanhaan objektiiveissa ollut oikein sellainen merkki tarkennusta varten. Jonkin verran piti siis siirtää tarkennusta lähemmäs.

Taitaa digikameroiden terävyysalue hoitaa tuon ongelman kai.

PS: Juu ainakin tässä 55/2,8 AIs -micro-nikkorissa on tosiaan tuollainen merkki. Pieni punainen piste.