Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Keskeyte on huono kiinnite

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana J.Vuokko, 28 Huhtikuu 2007.

1. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Kodak Max Stop toimii erinomaisen huonosti kiinnitteenä - tulihan todettua kun silmät ristissä filmejä kehittelin.

Jostakin syystä olin kaatanut STOP-pulloon kiinnitteen ja FIX-pulloon keskeytteen.
    Ensimmäisen filmin kohdalla homma toimi oikein, koska pullot sattuivat olemaan vesihauteessa siinä tutussa järjestyksessä, ensimmäisessä keskeyte, toisessa kiinnite.

Mutta toisen filmin kehittyessä aloin ihmettelemään miksi pullot ovat väärillä paikoilla ja siirsin ne oikeille paikoilleen.... Tämän jälkeen yllätys olikin melkoinen kun otin "kiinnityksen", eli 3min keskeytyksen jälkeen filmin huuhteluun..
    No tajusin nopeasti mikä on vialla ja "keskeyte" peliin 3 minuutiksi kiinnittämäään filmiä.

Mitä tästä opimme? Huolellisuus on kaiken A ja O ja koskaan ei pitäisi silmät ristissä ryhtyä pimiöhommiin. Pieleen meneee joku asia kuitenkin.

2. Vs: Keskeyte on huono kiinnite

;-) Jos et käyttäisi keskeytettä, ei tätäkään olisi tapahtunut ;-)

3. Vs: Keskeyte on huono kiinnite

Meinasinpa minäkin sanoa, että vesi on turvallisin keskeyte. Vesihana ja kiinnitepullo eivät mene helposti sekaisin keskeään vähän väsyneempänäkään :)

4. Vs: Keskeyte on huono kiinnite

..Mutta kiinnite keskeyttää nopeammin ;-D

5. Vs: Keskeyte on huono kiinnite

Kiinnite keskeyttää nopeammin toki, jos on hapan. Jos taas emäksinen, ei välttämättä?

Minä kuitenkin käytän kiinnitettä useampaan kertaan enkä viitsi pilata sitä kehitejämillä. Muutenkin pesu helpottuu (kehitejämät poistuvat pesussa jopa paljon hitaammin kuin kiinnitteen jämät tai hopea) ja herkistäviä/antihalovärejä huuhtoutuu paremmin pois, kun huuhtelua on enemmän. Mulla nuo väriaineet ovat selvästi hitain poistuja (esim. Ilfordin 5-10-20-10 -tyylinen pikapesu ei oikein aina riitä niille).

6. J.Vuokko

8 192
    63
    48
    Vs: Keskeyte on huono kiinnite

Emäksistä kiinnitettä en ole onneksi kokeillut suoraan.
    Keskeytteenä mulla aikaisemman etikkaliuoksen sijaan on tuo kodak, koska se värjääntyy tullessaan liian emäksiseksi tai sanoisiko paremmin, menettäessään happamuuttaan.
    Toisena keskeytteenä sitten alkali-stop pyro-pohjaisille, värjääville filkoille. Niille sitten myös emäksinen kiinnite.

Ilfordin/tmaxien purppura pohjahuntu tuntuu vaativan tosiaan puolen tunnin luokkaa olevan pesun, ennenkuin häipyy.

7. Vs: Keskeyte on huono kiinnite

Harrastakaan vaan. Itse käytän kiinnitettä surutta, vaikka onhan se suurin investointi tässä hommassa. ;-)

8. Vs: Keskeyte on huono kiinnite

Ei se kiinnite investointina hurja olekaan (muiden kulujen rinnalla).

Rasittaisi vain raahata sitä kaupasta yhtenään ja valmiiksi läträtty seos on käyttökelpoinen heti. Mulle käyttö uudelleen on siis eniten mukavuuskysymys, kun säästyy kantamiselta ja sekoittelulta. Samasta syystä en käytä etikaakaan keskeytteenä, paitsi jos kehitysaika on poikkeyksellisen lyhyt (enkä ole eroa havainnut muutenkaan).

Mun tavanomaiset 10-20min ajat eivät ole niin sekunnin päälle.

9. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

En muista kuulleenikaan "kertakäyttökiinnitteestä".

nimim. litralla kiinnitettä kymmenen filkkaa

10. Vs: Keskeyte on huono kiinnite

Näin se on juuri minullakin. Kiinnitepänikästä piisaa pariksi vuodeksi, enkä jaksa vanhoja säilytellä.

11. Vs: Keskeyte on huono kiinnite

En oo juonu kiinnitettä ikinä, enkä juo.

Mä keskeytän kanssa vedellä, siinä tulee sellainen kiva vaahto.

12. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Ja sen kyllä huomaa ;--)

Mä oon niin pedanttinen, että keskeytän joko 0,7% etikalla tai sitten virallisella indikaattori-keskeytteellä.
    Vaahtoaa tuo kodakin keskeytekin... tosin vain vähän. Ei ehkä riitä pahimmille vaahto-fetisseille.

13. Lada66

Lada66

96
    0
    0

Todettakoon tässä yhteydessä, kannustukseksi niille joille ei henk. koht. kokemusta asian tiimoilta ole kertynyt, että kiinnite on myöskin varsin huono kehite. Ja pari sekunttia riittää pitempäänkin vitutukseen.

14. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Niin, mitenkäs niiden filmien kävi?

15. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Filmit selvisivät säikäyksellä, "keskeytysaika" oli ehtinyt lopettaa kehittymisen ja aloittaa kiinnittymisen.
    Onneksi.

16. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Kokemuksen pohjalta tuo on kyllä niillä nipin-napin -rajoilla.
    Jos ensimmäisen rullan kirkastumisaika on 1m 15s niin 10. rullan kirkastuminen on jo 3m 30s, eli ollaan kyllä yli "turvallisen" kehitteen käytön.

Näin ainakin Agefix 1+5 on mulla papereiden mukaan antanut tuloksia.

17. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Toi indikaattorikeskeyte on siit hyvää ku on keltaista niin ei ole mennyt sekaisin.

18. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mä käytän Hypam 1+4.

19. Vs: Keskeyte on huono kiinnite

Mä en ole koskaan laskenut paljonko filmiä litran läpi menee. Näppituntumalta jotain kymmenen luokkaa tai vähän ylikin, riippuen kuinka ahkerasti on kuvannut linssinsuojusta tms tietysti :) Ei se ole niin tarkkaa ole, kun mulla on kaksikylpy kiinnitys joka tapauksessa. Ensimäinen käytetään siihen asti että alkaa testiliuskat venyä yli tuplaksi tuoreeseen nähden ja puhtaammalla perään toinen kylpy.

Ei mulla ainakaan vaahtoile keskeytevesi. Tosin mulla on esihuuhtelu aina, joka vie jo ennen kehitystä värien lisäksi pois myös niitä filmin pinnassa olevia "vaahdotusaineita".

Kemiat ei mene mulla sekaisin (palautus samaan purkkiin mistä otettiin ja muut ovat täysiä), mutta joskus on askarruttanut mitkä filmit olikaan missä purkissa, kun teen yleensä samaan aikaan kahta purkkia rinnakkain.

20. Vs: Keskeyte on huono kiinnite

Mutta voi sitä vitutuksen määrää, kun asian huomaa vasta puolen tunnin kehitysajan päätteeksi alkaessaan ihmetellä "kiinnitteen" outoa väriä ja tuoksua.