Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikonin SB-600 / SB-900 vai jotain muuta?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Mäkkäri, 23 Helmikuu 2010.

    Olen tässä pohdiskellut salaman tahi muutaman hankintaa jonkin aikaa, mutta nyt on alkanut mietityttämään tuo nikonin systeemi ja sen toimivuus.

    Lähinnä tuossa systeemissä houkuttelisi sen käytön helppous, eli ei tarvitse mittailla kaikkia välkkyjä tarkemmin, mutta toisaalta taas mietityttää pari oleellista kysymysta.

    Kuinka suuri on viive, kun välkytellään ohjeet masterilta orjille?

    Kuinka suuri on riski, että ohjeiden välkyttelyn vuoksi itse valotuksen aikana on jo silmät kiinni?

    Onko noissa SB-600:ssa / SB-900:ssa tarpeeksi tehoa käyttää esim sateenvarjojen kanssa?
     
  1. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Nikonin SB-600 / SB-900 vai jotain muuta?

    Jos et väkisin halua kuvata f11 iso 100 niin tehot riittää kyllä. Vanhojen päivä mekot kuvasin 600:n ison sontikan läpi fillinä ja sb800 ezyn läpi päävalona. Tuskin puolilla tehoilla kumpikaan.

    Viive on se verran minimaalinen etten ole edes sitä huomannut. Tosin en tiedä kuinka tuohon vaikuttaa se että kuvaan järestään manuaalilla. Ymmärtääkseni ei pitäisi..

    Herkimmillä silmät niihin ehtii reagoimaan, mutta tuossa olen huomannut melkosta vaihtuvuutta. Ja yllättävän moni saa muutenkin silmät kiinni vaikka juttelusignaaleja ei olisikaan. Harvemmin ongelmana, mutta siihen on pari kiertotietä:

    IR-kalvoa, tai vaikka vanhan kaukosäätimen päästä se suojus. Ajatuksena blokata näkyvä valo, mitä popuppi tuottaa. Voi myös hankkisa su800:n joka toimii kommanderina eikä tuota näkyvää valoa, maksaa vain paljon.

    PopUpin valon hajoittaminen toimii myös tehokkaasti. Varsinkin sisällä CLS toimii mallikkaasti ja komento signaalin voi hyvin heittää katon kautta. Dealextemessä yms oli joku muovi härpäke siihen parilla eurolla, mutta peli kortti yms toimii varmasti ihan hyvin. Ulkona jossa ei ole mistä heijastaa voi olla vaikeampi..

    Usein pelittää myös pieni kehotus mallille keskittyä siihen että pitää silmät auki..

    edit: ja jos se nyt ei rahasta ole kiinni niin sb800 ja 900 ovat mielestäni parempia jo pelkän perinteisen optisen orjansa vuoksi, sekä käyttömukavuuden.
     
  2. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Nikonin SB-600 / SB-900 vai jotain muuta?

    Ei sitä monisalamasysteemin jutustelua huomaa silmällä, eli ei viivettä ja ei kai siinä kukaan silmiäänkään kiinni saa, ei minulla niiden muutaman kerran aikana ole kukaan saanut kun tuota on käytetty.

    SB-800sessa ainakin piisaa jöötiä (samoin kuin SB-26sessakin) varjon läpi ampua, ainakin normaalivalaistuksessa tuommoseen peruskokovartalokuvaan. Olettaisin että riittää pidemmällekin, mitä nyt noista strobist.comin jutuista voi päätellä...

    SB-900nen ehdottomasti jos vaativampia juttuja (kuten esim. langaton monisalamakuvaus) tarvitsee. Se kun on melkein suunniteltukin jo orja-systeemiä ajatellen niin ei kannattane miettiä. Aina se Nikonin isompi salama on ollut hyvä sijoitus, vaikka kallishan se aina on ollut, ja tulenee olemaankin...