Jep, huhu kertoo että sellaisa 220V akkuja on olemassa, jolla voi jotain 400Ws salmoja läpsytellä. Mutta missä niitä myydään ? Vai onko joku Henseli Porty välähdyspäillä ainoa mahdollisuus ?
Osaa tuohon itse sanoa muuta kuin että monella (siis yleensä kaikilla) salamavalmistajiilla on kompakteihinsa akut tarjolla valikoimissaan. Sitä en siis tiedä onko mitään yleismallia (tarvike) mikä kävisi kaikkiin? Ikävä puoli noissa vain on se, että heti kun puhutaan jostain akusta, mikä liittyy salamaan, maksaa ne aivan he%/&%sti
Elinchromella on sellainen akkusetti kuin "Ranger" ja maksaa tosiaan Samin kuvailun mukaisesti. En ole täysin varma, mutta käsittääkseni vaatii sille tarkoitetun välähdyspäänkin tai vähintää adapterin jos käyttää muita Elincan valoja. Ainakin Color kolmiosta saa. Sitten on ainakin Broncolorilla sellainen missä lukee Mobilite valoissa, mobil voimaosassa ja jossain minipuls. Mikähän sitten sen tuotemerkki on. No, jokatapauksessa sellasta Bronia tulee käytettyä aika ahkerasti, tosin en edes tiedä mistä se on ostettu. Hinta taitaa olla myös sellainen sf:n kuvailema. Latausajat on aika pitkiä jos on tottunu vaikka Elincan FX-sarjaan, mutta ei tosta muuten ole hinnan lisäksi valittamista. Siihen saa kaksi välähdyspäätä kiinni, eli ei ole mikään kovin iso setti, mutta voimaosa painaa ihan saakelisti, eli ei sellaisa ihan huvikseen ota mukaan tai kantele pitkin iltaa.
Elincan Rangeri on kyl mainio kapistus. Akku painaa vajaa 10kg ja täyden tehon välähdyksiä värkistä saa kahdella päällä joku 150-200kpl. Tosin tehoo riitä kuin pienessä kylässä... Viikko sitten sunnuntaina auuringonvalossa tuli ammuttua 1/250+f16 yhdistelmällä ja tehot säädetty kolme aukkoo alle täysien tehojen rangereissa. Lamppu oli parin metrin päässä kohteeesta... Hinnaltaan tuo on kyl pirun kallis, ALV 0% hinta 3990, sis 2kpl valopäätä, voimaosa, 4m jatkojohto lampulle, pari jalustaa(rimpulat), pari sateenvarjoo ja kantolaukut jalustoille(pehmeä) ja muulle setille(kova) Muita lamppuja kuin Elincat ei tohon saa kiinni, sen verran eksoottinen on tuo liitinosa ;-)
Tämä on vähän aiheen vierestä, mutta joskus on tullut mietittyä ostaa pieni 12V lyijyhyytelöakku ja halpa invertteri, joiden kanssa sitten käyttäis noita ihan tavallisia seinään kytkettäviä monolighteja. Ei ole tullut kokeiltua mutta kun funtsii mitä nuo salamat pitää sisällään, niin en näe mitään syytä miksei toimisi. Ei ole tietysti ihan kompakti setti, mutta autoillen kulkisi vielä ihan hyvin. Varautumisaika ja välähdyksien kokonaismäärä on tietysti täysi kysymysmerkki. Onko kellään kokemuksia tällaisesta?
No tuo Henskun Porty radiotriggerillä ja 1:llä välähdyspäällä maksaa settinä 3k€, mutta nyt on kyse siis tavan studiosalman käytöstä = maadoitettu töpseli siinä akun kyljessä ja se akku on vaan virtalähde, ei varsinainen genis. Fototeknisillä on pari käytettyä vanhemman mallin Portyä, toinen vuoden vanha voimaosa maksaa 1300€ ja se 3v vanha jonkun 750€. 3v:n ikäinen on symmetrinen ja tuoreempi asymmetrinen. Uusimmassa on säätö siinä radio-ohjaimessa ja nuo molemmat on sitä halvempaa mallia. Paino jonkun 7,5kg ja uusi akku pikavaihtokehikolla maksaa 250€. Yhdestä akusta läpsyttelee 1200Ws välähdyksiä jonkun 250kpl... ainakin mainosten mukaan. Eli en tosiaan ole etsimässä generaattoria välähdyspäille.... vaan virtalähdettä !
Mä en laittaisi omia EL 500 Elinkoja kovin epämääräisiin töpselinreikiin. Savu pakkaa pääsemään toosasta ulos vaikka on kunnon sähköäkin. Wanhan patarauta-Bowenssin vois varmaan laittaa vaikka mihin.
No just tollainen Bowens tai vastaava vanhempi ilman mitään sen kummempaa elektroniikkaa sisältävä kalusto mulla ainakin oli mielessä. Jos olis Elluihin varaa, niin tuskin minä täällä tällaisten viritysten perään kyselisinkään.
Pojjaat ei oo ilmeisesti kuulleet UPS:stä ? Nuo ruukkaa tasaan virrankin tarvittaessa ja tuossa juuri juteltiin Peetin kanssa, että sellainen salmoihin tarkoitettu akku on olemassa. Tosin ei musitanut ryökäle, missä oli ko. kapistuksen linkin nähnyt. Noo.. mä ostan sitten sen Portyn, niin ei tarvii miettiä perkele !
Jos tarkoitat noita UPSeja mikä könöttää munkin tietsikan vierellä, niin täytyy sanoa että olen joskus kuullut moisesta Mun yksilö pruukaa joskus tekemään vähäniinkuin päinvastaistakin
Joo, mä oon sellasessa paikassa, että täällä on palanut 2kpl powereita ja 1kpl emoja tuon virtavaihtelun vuoksi. UPS:n hankinnan jälkeen ei oo ollut minkäänlaista ongelmaa. Mutta paljonhan tuo ryökäle heittää siis pistorasiassakin, joten tuskimpa tuollainen tasaista työntävä akku pahaa tekee.
No se olisi tietysti yksi ratkaisu. Paljonkos ne nykyään maksaa? 150W invertteri + akku olis varmaan jotain 50 - 60 euroa. Tarvittava akkulaturi löytyykin jo ennestään.
No mulla ois tuolla 1000W invertteri ja tässä jo funtsikin, että pitäis UPS:n läpi kokeilla tuota toimivuutta. Pajerossa ois paikka ylimääräiselle laturille, ihan tulevaisuutta varten, että voi tehdä ihan oman virtajärjestelmän koko systeemille. Toi 1000W invis maksoi about 120€ ja hyvin sillä on tullut läppis ja kameran akut ladattua. Se vaan mietityttää, että nouseeko savut siitä invertteristä kun se varmaan 2:lla popalla imasee aikalailla tehoja. UPS välissä vois hivenen tasoittaa tilannetta ?
Mitä itse on tullut pelattua noiden invertterien kanssa niin ei ne ole ylikuormituksesta hajonneet, vaan siellä lähtöpäässä ne jännitteet yksinkertaisesti vain notkahtavat kun mennään tietyn kuormitusrajan yli. En tietysti ota vastuuta tai takaa, että niin joka vehkeellä käy. Jos niissä salamavehkeissä on elektroniikkaa, niin ne ei tietysti tuosta jännitteiden tippumisesta tykkää eikä ne siten saata toimia kovin nätisti. Siten se invertterikin pitäisi olla melko lailla hetkellisen maksimitehon mukaan mitoitettu. Kuitenkin nuo 70/80-luvun perusvehkeet on niin simppeleitä, että ei ne siitä jännitteestä niin perusta. Kun mielessäni simuloin tuota toimintaa, niin se salamoiden latausaika siinä sitten vain muodostuu pidemmäksi jos tehoa ei ole tarpeeksi tarjolla. Tuo pitäisi vain kokeilla käytännössä.
Mä nyt mietin lähinnä sellasta skenaariota, jotta jos invertteri latais UPS:ää ja siitä menis salmoille nuo piuhat. Täten sen UPS:n antoteho lienee se merkittävämpi ? Mites se meni, jos on vaikkapa 800 Ws, niin paljonko se on watteina mitä pitäis kestää jatkuvaa tehotarvetta UPS:n. Jokuhan näitä joskus VK-netin aikana laskeskeli, miten ne meni.
No jos 800 Ws energia otettaisiin verkosta puolen sekunnin aikana (tai mikä nyt olisikaan realistinen latausaika), keskimääräinen teho tuona aikana on 800 Ws / 0.5 s = 1600 W. Sekunnin latausajalla 800 W, jne. Epäideaalisuuksia eli hyötysuhdetta tuossa ei tietenkään ole mukana. Mutta tuo ei luultavasti ole kovinkaan realistinen arvio siitä syystä, että tehon tarve on latautumisen alussa luultavasti huomattavasti suurempi kuin mitä tuo keskimääräinen teho on. Tuo johtuu siitä, kun tyhjää konkkaa ryhdytään lataamaan vakiojännitteellä, haukkaa se alussa suuren virran, joka pienenee loppua kohti. Tuo alun virta- tai tehopiikin suuruus sitten taas riippuu ihan sen salaman toteutuksesta. Ja yksi huomioarvoinen käytännön seikka saattaa vielä olla, että invertterien watit tuppaa olemaan aina vähän pienempiä kuin oikeat watit. En tiedä, onko sama tilanne UPSien kohdalla. Osittain tuo varmaan johtuu siitä, että dynaaminen tehonkesto on vähän hankala spesifisesti määritellä.
Kuulostaa ihan fiksulta. Se, mitä tässä ei olla vissiin mainittu on noiden valojen tapumus kaatuilla jos vähänkään tuulee. Jos taas tuulee vähän enemmän, niin ei auta edes hiekkasäkit. Siksi en laittaisi sisäkäyttöön tarkoitettuja tuikkuja ulos, ainakaan ilman assaria, joka pitelee jaloista jatkuvasti kiinni. Noi Bronin valot tuntuis olevan vähän lujempaa tekoa ja kestää varmaan vähän enemmän hölskyttelyä. Elincat varmaan samoin, ne Rangerit. Vaikka kyllä noidenkin kanssa on syytä olla varovainen, nimimerkillä omaisuuden sontsiin käyttänyt . Siksi tuo kuulostaa ihan fiksulta. Säästät aika monta ärräpäätä jos vaan fyrkat riittää oikeeseen keikkasetiin, niin se on sitten siinä eikä tarvii kohta taas päivitellä eikä ostella uutta kalustoa kärähtäneen tilalle, paitis niitä lyttyyn menneitä sontsia Olisko muuten linkkivinkkejä tuohon Henseliin? Infoa ja hintoja?
Kysyppä muuten Komilta Flashfeederistä. Tuota on pari tuttua käyttäny, mut en oo juurikaan kommentteja kyselly... Ilmeisesti toimii ihna hyvin, kun ei oo valitusta kuulunu...muusta kuin painosta ;-) Värkkiin saa 3kpl 500Ws-lamppuja kiinni ja kestookin on ainakin netisivujen mukaan ihan kohtuullisesti
Hinnat sanelee www.fototekniset.fi ja sieltä saa soittelemalla. Lisukkeita ja tietoa löytää: hensel-studiotechnik.de Suoria linkkejä PDF:iin: Porty Premium (asymmertinen) Porty B 1200 (symmetrinen) Henselin Portyyn saa siis 2 välähdyspäätä kiinni, sama näyttää myös olevan Rangerin tekniikka. Se kolmannen paikka ois pop kyllä, mutta ainaan ulkotiloissa se ei ole välttämätön. Hinta-eroa ei näemmä pahemmin ole, sillä setti ALV-0 - 2950€ Rangerilla, mukana 2 välähdyspäätä Portyllä hinta on ALV-22 - 3024€ (ainakin näin sanottiin) ja mukana vain 1 välähdyspää ja jalustaa yms lisukkeena. Noi jalustat yleensä noissa seteissä vaan on aika hepposia, joten turhasta maksaa siinä kohtaa. Noo.... kattotaan mitä tässä tulee hankittua, aiemmat popat on Henseliä, joten kaippa se tulee merkissä pysyttyä lisäkilkkeiden yhteensopivuuden varmistamiseksi.
Juu harvemmin tarvitsee kuin 1 tai 2 salamaa ulkona, ja jos tarvitsee enemmän, niin yleensä kuvauspaikkakin katsotaan sen mukaan että jostain on vedettävissä roikalla virtasta... ha harva sitä alkaa liikaa valaisuguruilemaan muutenkaan ;o) Kovin tarkkaan en ole tosiaan itse noita tutkinut, mutta muistikuva tosiaan oli että aika monella on jonkunlainen systeemi, olisihan noissa näemmä kehittämisen varaa sekä kalustossa että varsinkin hinnoissa... Käsifläsheillä olen itse pärjännyt aika hyvin kyllä miljöössä, esim. 70 metzin nuijassa riittää potkua ja tehoa pystyy säätämään kanssa kunnolla. Noita Canonin systeemejä pitää kanssa alkaa tutkimaan paremmin, mutta niissäkin on yhteyksissä helposti ongelmia rajatapauksissa enemmän kuin radiosysteemeissä, eikä Nikoni ole juuri sen parempi... on kokeiltu kyllä. Paras olisi joka tapauksessa että pääsisi kameran luota säätämään kaikkien valojen tehoa, on sitten 1 tai 10 valoa viritelty...