Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Plaubel Makina vai Mamiya 7 ?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana JLN, 4 Tammikuu 2015.

1. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36
    Kumpi on käsivaralta helpompoi kuvata ja kummassa on miellyttävämpi etsin?

2. Haapalahti

Haapalahti Active Member

2 347
    8
    38
    Vs: Plaubel Makina vai Mamiya 7 ?

Oman kokemuksen perusteella Plaubel Makina 67 on ihan lyömätön.

3. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Makinasta ei ole valitettavasti kokemusta mutta Mamiyasta voin sanoa että osta se II-versio. Mittaetsin on huomattavasti kontrastikkaampi, vaikkei se nyt huono ole siinä ykkösversiossakaan. Helppo on ainakin Mamiyalla kuvata käsivaralta, eikä etsimestäkään ole motkottamista. Parhaimmillaan se on 65-millisen kanssa (siis helokehien puolesta).

4. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Näin mä olen kans ymmärtänyt, mutta kun siinä on se kiinteä lasi :-/ vs. Mamiya...

5. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Siinä ne varmaan olennaisimmat käytännön erot näiden kahden välillä onkin; koko vs. optiikkojen vaihdettavuus.

6. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43

Makinasta ei ole kokemusta, mutta Mamiya 7II:n olen ollut tyytyväinen kohta 10v. Mittaetsin on loistava. Suurennossuhde toki pienehkö, mutta tarkennus napsahtaa kohdalleen niin selkeästi ettei haittaa. Allekirjoitan sahe69:n kommentin 7:n ja 7II:n erosta. Valotusmittari on myös mielestäni loistava. Se on sellainen semi-spot mittari, todella kätevä käyttää AEL -moodilla.

Voin ottaa omani mukaan seuraavaan pk-seudun filmikuvaajien miittiin, saat tutustua.

Niko

7. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43

Tuli vahingossa tuplaviesti, keksinpä jotain kirjoitettavaa tähän toiseenkin.

Monesti näkee keskusteluissa moitittavan Mamiyan mekaanista laatua/kestävyyttä. Minun kokemukseni on päinvastainen, melkein epäilyttää että "muovisuutta" moittivat eivät ole edes käyttäneet koko kameraa, epäilevät vaan mututuntumalla. Kameran runko ja tärkeät sisuskalut ovat metallia, mielestäni muovia on käytetty fiksusti, paino on varsin kohtuullinen. Myös verrattuna Leica kameroihini Mamiyan huollontarve on ollut todella vähäistä. Mittaetsintäkään ei ole tarvinut säätää kertaakaan.

Niko

8. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Hiukan asian sivusta mutta high end kamerassa Contax T on naurattavan hyvä mittaetsin, leikkokuvaa ei tarvii tihrustaa. Erittäin tärkeä ominaisuus kuten varmaan siinä Mamiyassa. t Kimo

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Paitsi, että toinen on mekaaninen ja toinen sähkölaite.

10. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Totta. Mutta käytännössä tuossakin on eroa vain silloin kun patteri on loppu.

11. 3js

3js Member

686
    0
    16

Mulla on ne molemmat ja käsivaralta on Mamiya 7 mukavampi, sillä Makinasta on hankala saada kunnon otetta. Se on hieman kapoinen rungosta ja oikeastaan vaatii kahden käden käyttämistä. Siihen kannattaa hankkia se vipstaaki jolla ote pikkasen paranee. Mamiyalla pärjää yhdelläkin kädellä, mikä on etu jos kuvaa DOF:lla. Makinan tarkennusnappi on myös hassussa paikassa, eikä ole kovin nopea käyttää.