Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Nikonin jpg on parasta...

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana nomad, 17 Marraskuu 2016.

  1. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Totta, että jpg kaventaa dynamiikkaa niin paljon, ettei kameran todellisella dynamiikalla ole tuolloin enää niin kamalasti merkitystä. Huomio siis kiinnittyy siihen miten konsistentisti kamera valottaa, korjailun varaa kun ei ole enää likimainkaan niin paljon raw:n kanssa on.

    Näin kaamosaikaan huomaa erityisen hyvin myös sen, miten valkotasapaino sekoilee eri kameroissa. Magentaan taittuvat syys- ja talvikuvat taisivat olla keskeisenä syynä sille, miksi annoin aikanaan Sonyn pokkarille kenkää. Sonyssa oli toki muutenkin aika huono jpg, mutta terävöityksen, kontrastin ja saturaation säädöillä sen sai muuten aika kivaksi.
     
  2. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Joka tuntee vähänkin digikameroiden historiaa tietää väitteen täysin vääräksi.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    En elä enää vuodessa 2003
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Onko jälleen tultu siihen että Nikonin jpeg on parasta? Tai Canonin? http://www.googlefight.co.uk/nikonin+jpeg-vs-canonin+jpeg.php 0-0!
     
  5. ougle

    ougle Member

    183
    23
    18
    Digikameroiden historiasta huolimatta 8-bittisen jpg-kuvan kunkin värikomponentin teoreettinen maksimidynamiikka on 8 aukkoa. Mikäli kuva muutetaan harmaasävykuvaksi, edelleen sama 8 aukkoa.
     
  6. Ei. jpg ei kavenna mitenkään dynamiikkaa. 8 bittisyys tekee sen, että harmaasävyjä voi olla ainoastaan 255 värikanavaa kohden, mutta maksimidynamiikka voi teoriassa olla ääretön. Teoriassa siksi, että näytöt, paperit yms, eivät voi koskaan olla täysin valkoisia tai mustia.
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Kun kehität raw:n käsin niin voit hallita miten tiedoston sävyala lankeaa jpg:n dynamiikka-alueelle. Sensijaan kun kamera tekee jpg:n niin se ei kamalasti välitä vaikka vaimonn otsa olisi palanut kirkkaassa valossa puhki. Tämä on yksi syy, miksi raw:n kuvaaminen ja tietokoneella tehtävä jpg muunnos antaa paremman lopputuloksen.
     
  8. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    ^Opponoin lievästi - jos se otsa on palanut puhki .jp:ssä tai RAW:ssa, niin se on palanut puhki. Saa sinne LR:llä värihunnun molemmissa, mutta ei sinne sävyjä saa..
    [​IMG]
     
  9. No sitä tässä kummastelen, mitä mieltä dynamiikkaa sitten on kuvankäsittelyssä rajoittaa? Nätimpi lopputulos se puhkipalamisineen on.
     
  10. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    No nykykameroissa on aivan uskomaton määrä värisävyjä tummassa päässä ja keskiväyissä jemmassa, ja LR- tai Photoshop-osaamisella saa sävyjä ja kontrastia (RAW-kuvasta) aivan mahtavasti esiin. Arkistokuvia kun katselee jostain vuodelta 2005 niin sitä ihmettelee, ettei tumman pään pikku värirae ole silloin yhtään haitannut.

    Ja esim jääkiekon kuvaaminen on nykykameroilla yhtä juhlaa verrattuna esim Canon 5 D:hen, joka teki 800:llakin jalkapallon kokoista raetta, joka tuli heti esiin kun histogramia edes vähän vilkaisi..

    Edit Jaha-iso d ja kaksoispiste on tällä forumilla näköjään D:
     
  11. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Alkuperäinen otsikko Nikonin jpg on parasta ei kai liity mitenkään kysymykseen raw-kuvista.
    Sen sijaan, Nikonin jpeg ei ole ollenkaan parasta, vaan ainakin minun käyttämistäni ykkösenä fuji, kakkosena canon ja vasta hännänhuippuna nikon.
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Tarvitseeko tästäkin tingata... Liittyy se sikäli, että aika monia kiinnostaa myös jpg:n ja raw:n ero. Paljonko ja mitä menetän jos kuvaan jpg:tä ja ja mitä raw:lla voi saavuttaa.
    Toiset on toista mieltä. Otsikon lähde on mainittu ekassa viestissä.
     
  13. Saahan tuota kameran tarjoamaa JiiPekkiä viriteltyä sangen laajalti mieleisekseen.
     
  14. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Toimii paremmin jos olosuhteet pysyy melko vakiona.
    Itse en ole kuvannut käyttöön järkkärillä jiipekkiä 2003 jälkeen. Katselukuvina tabletille vain.
     
  15. Niinpä tekee ja siksi säädän tarpeen mukaan. Esim. sumuisen tai harmaan pilvisen päivän hanki on mukavampi tallentaa kun JiiPekki on säädetty lisäksi hyvin loivalle. Yleensä valotuskin on silloin manuaalilla, ettei tummien osien määrä vaikuta kokonaisvalotukseen. Oikeastaan samanlaista hommaa kuin aikoinaan dian "pull" -kehitys sillä eroituksella että tuolloin yritettiin loiventaa liian kontrastikkaita kohteita.
     
  16. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 909
    3 370
    113

    Digikameroitten jo nyt pitkästä historiasta huolimatta vieläkin näkee tämänkaltaisia lausumia, joissa ei ole tolkun häivää.
     
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Joskus muinoin tuli tosiaan kuvattua jpg:tä ajatuksella, että loivasta ja platkusta lähtötuotteesta viritellään sitten katsottavaksi tarkoitettu kuva. Lightroomin julkaisun jälkeen en ole nähnyt tuossa mitään mieltä sillä samalla vaivalla kuvan vääntää raw:sta - ja silloin bitit ovat kuvaajan puolella, eivät häntä vastaan.

    Eli kyllä jpg:n suurin merkitys nykyään on siinä, että saadaan nopeasti valmista käyttökuvaa kamerasta tai kännykästä. Kuvankäsittely rajoittuu silloin aika vähäiseen tuunaamiseen tai efekteillä tai filmisimulaatioilla pelleilemiseen.
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Ei LR ole mikään ihmeohjelma. Melkein samat tekee ACRllä.
     
  19. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Totta, mutta mielessäni oli nyt työnkulku. Siis se "sama vaiva", kuten edellä kirjoitin. LR:n myötä raw:n aiheuttama lisävaiva katosi lähes olemattomiin. Aikaisempien ohjelmien kaudella raw-työnkulku oli erilainen kuin jpg-työnkulku.
     
  20. Jaava

    Jaava Active Member

    1 461
    1
    38
    Värikanaviltaan 8-bittisen ja 14-bittisen kuvan ero on erityisesti kuvan tummassa päässä: pienet muutokset lukuarvoissa merkitsevät suuria vaihteluita.
    jpg kuvan mustanpään stopeissa ei ole juuri ollenkaan tavaraa:
    • Valkoinen, Stop 0, lukualue 128 - 255
    • ...
    • Harmaa 5, Stop 5, lukualue 4 - 7
    • Harmaa 6, Stop 6, lukualue 2 - 3
    • Musta, Stop 7, lukualue 0-1
    Noista kun yrittää nostaa varjoa esiin, niin ei käteen jää kuin mössöä.

    Mä sorrun välillä puhumaan dynamiikasta, kun tarkoitan mittausteknistä resoluutiota. Mikä puolestaan ei tarkoita tarkkuutta, eikä kuvan resoluutiota (= pikselien määrää kuvassa). Kun siis tarkoitan dynamiikalla senselin bittien määrää eli jonkinlaista A/D-muuntimen dynamiikkaa.