Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikoniin valovoimaista laajakulmaa/normaalia

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana jomppa, 3 Kesäkuu 2006.

  1. jomppa

    jomppa

    29
    0
    1
    Ajattelin päivittää kamerakalustustani (D50+tulpakitti+50/1.8) valovoimaisella objektiivilla suurinpiirtein alueelta 20-30. Budjetti on noin 400 euroa. Käyttötarkoitus olisi lähinnä sisäkuvaus ilman salamaa tai ulkona illalla/yöllä esim. katulamppujen valossa.

    Olisiko kenelläkään kommentteja näistä ensisijaisista ehdokkaista:

    Sigma EX 1,8/20 DG NAFD
    Sigma EX 1,8/24 DG NAFD
    Sigma DC EX 1,4/30 HSM NAFD

    Myös näitä voisi tietysti harkita:
    Nikon AF-D 2,8/28 52
    Tamron SP 2,8/17-50 DI II N/AF
    Sigma EX 2,8/18-50 DC N/AF
    Sigma EX 2,8/24-70 DG Macro N/AF
     
  2. Mun repusta taitaa löytyy noista mainituista Sigma EX 2,8/24-70 DG Macro. Ei siitä ainakaan mitää valittamista oo ilmentyny, mutta en olekaan ihan oikee valokuvaaja. Kaikenkaikkiaan mun mielestä käyttökelponen peli vaikkei oikeen laajakulmaks ylläkään. Suurin osa Lego-seikkailuista on otettu sen läpi!
     
  3. Mä ostin joku aika sitten kameralaukun käytetyistä nikkorin 24/2.8:sin. Oli ihan kustannustehokas ratkaisu ja olen ollut kuviinkin tyytyväinen. Menis ainakin ihan hyvin tohon sun budjettiin, jos vaan malttaa käytettyä kyttäillä.
     
  4. jomppa

    jomppa

    29
    0
    1
    Nikkorin voisi käytettynä ostaakin, Sigmalla on ilmeisesti aika suuri laatuvaihtelu eri yksilöiden välillä, joten ilman palautus-/vaihto-oikeutta ei niitä uskalla hankkia.

    Itse olen kyllä himoitsemassa tuota 30 millistä sen valovoiman vuoksi, tosin normaalina se voi olla liian "pitkä".
     
  5. pleppanen

    pleppanen Active Member

    1 534
    0
    36
    Minä ostin kolmisen vuotta sitten käytettynä Nikkor AF28mm/f2.8- objektiivin ja täytyy sanoa, että se on kyllä aika nami peli. Viimeksi tänään onnittelin itseäni hyvästä valinnasta kun hain kuvat liikkeestä.

    Moinen peli maksoi käytettynä 60 euroa. Juu, halvalla sain. Uutena sen saa noin 300 eurolla.
     
  6. Usko

    Usko Member

    408
    0
    16
    Ääni myöskin Nikkor 24/2.8:lle. D50:ssä suht. tarkka jo aukolla f/2.8. Nikkor 28/2.8d on myös ihan ok kroppikamerassa f/4.0 alkaen.
     
  7. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Kokemusta kyseisistä laseista löytyy sigman 30/1.4:sta. Ok, skarppi, valovoimainen lasi joka viihtyy todella paljon rungossa kiinni. Ns. 'yleislasina' toimii erittäin hyvin.


    Nikkorin 28/2.8 ja 24/2.8 on luotettava vaihtari ns. normilasiksi, 35/2:sta unohtamatta. Mutta itsellä valovoima ratkaisi valinnan sigman eduksi.
     
  8. jomppa

    jomppa

    29
    0
    1
    Rajalassa tuo on näemmä sopivasti tarjouksessa - pitäisi vain jostain rahat kaivaa.
     
  9. heksa

    heksa Member

    541
    0
    16
    Saakeli kun minuakin polttelisi tuo 30/1.4, tosin Cänönin runkoon. Toisena vaihtoehtona olen miettinyt Canonin EF 28/2.8:aa. Digikamerassa tuo isompi aukko tulisi kyllä tosi tarpeeseen, että saisi tarvittaessa lyhyemmän terävyysalueen, mutta sitten taas arveluttaa korkeampi hinta, mahdolliset tarkennusongelmat ja ei-täyskennoyhteensopivuus. Hmm. Ja kauankohan tuo Rajalan tarjous olisi voimassa, kesälomarahat taitaa kumminkin tulla vasta heinäkuun palkassa, toisaalta hyvä niin ehtii tässä spekuloimaan ja pyörittelemään.
     
  10. mulla on 28 mm 2,8 ai-s nikkor ,tarkentuu 20 cm ,sika hyvä lasi.Diakuvauksessa vailla vertaa,digiin tylsä n.40 mm
     
  11. jomppa

    jomppa

    29
    0
    1
    Minäkin ajattelin investoida noista lomarahoista. Toivottavasti tarjous on siihen asti voimassa. Verkkokauppa.com myy tuota muutaman euron halvemmalla, mutta vain vuoden takuulla (Rajalalla 3 vuotta).
     
  12. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Halvempi hinta ei välttämättä tuo onnea muutenkaan. Foka on aikas huono huolto sigmalle, jos muualta kuin heidän tuomia putkia ostat. Eli eivät edes takuuhuolla muita kuin itsetuomiaan objektiiveja...

    On muutamia liikkeitä, joista ei kyseistä 'takuuhuoltoa' saa ...edes suomesta ostettaessa.
     
  13. kto

    kto Well-Known Member

    2 564
    100
    63
    Ehkei tää kuulu tähän ketjuun, mutta mihin tämä väite perustuu?

    Siihen, että jollain on kokemuksia ja faktoja ko. objektiivien eri yksilöistä vai siihen, että eri ihmiset ovat arvioineet objektiivin laadun eri tavalla ja eri kriteereillä?
     
  14. Voi Fokalle käydä äkkiä samoin kuin Nikonin maahantuojalle.
     
  15. jomppa

    jomppa

    29
    0
    1
    Lähinnä perustin väitteeni tähän:
    Sample variation by Miljenko Devcic ja toisaalta tähän Focusing Sigma by Miljenko Devcic sekä n+1 muuhun ulkomaisissa foorumeissa olleisiin valituksiin Sigman laatuongelmista (jotka yleensä ilmenevät tarkennuksen heikkoutena tai siihen, että puolet kuvasta on pehmeää suttua toisen puolen ollessa terävä).
     
  16. dhat

    dhat

    229
    0
    0
    Jos ebay.de onnistuu niin suosittelen tarkastamaan oisko sigma 24mm 2.8 AF macroa (superwide II) saatavilla. Itse tilasin sieltä 60 eurolla omani ja mun mielestä tosi hyvä peruslasi. Hieman tarkennus päästää ääntä, eikä oo ultranopee, mut tarkentaa lähelle ja tekee hyvää kuvaa. Ei ole kallis ja ainakin kokeilun arvoinen.

    Opjektiivi on palttiarallaa tämän näköinen:
    http://homepage.mac.com/pbize1/Resume/images/sigma24mm.jpg
     
  17. heksa

    heksa Member

    541
    0
    16
    Ostinpa tuon Sigman ja klik. No toivottavasti Fokan sedät saa korjattua tuon kuntoon.
     
  18. jomppa

    jomppa

    29
    0
    1
    Tuon takia en Sigmaa käytettynä uskalla ostaa (ja jos ostan niin lähi-Rajalasta ettei tarvitse tapella).

    Harmi, kun uudet Nikonit maksavat liikaa ja pitää joku kompromissi hinnan ja laadun välille ikävä kyllä saada.
     
  19. Hiton luotettavia tarkennuksen testausvehkeitä nuo nallet ja siilit =)
     
  20. heksa

    heksa Member

    541
    0
    16
    No, onhan se huvittava ja ei-tieteellinen, mutta minusta ei kuitenkaan epäluotettavakaan. Tuosta silmästä pitäisi tarkennuksen saada hyvin kiinni.