Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

nikonii nipponista

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana dstroy, 11 Helmikuu 2007.

  1. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: nikonii nipponista

    hehe :) nooh onhan se noinkin, mutta mites esim. tuo ylinopeus-esimerkki?

    se nyt tietty on vaikea yleisesti määritellä missä raja menee, mikä on järkevää. sarjamurha vs. ylinopeus vs. tullinkierto....

    mutta aina ei voi / halua hyvästä syystä mennä 100% jokaisen pykälän mukaan.
     
  2. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: nikonii nipponista

    Runko kannattaisi kyllä melkein suosiolla ostaa EU alueen sisältä, ihan puhtaasti takuun takia. Jos tulee ongelmia niin asioiden hoitaminen käy helpommin. Optiikoissa on sitten maailmanlaajuinen takuu, jos sellaisia miettii ulkomailta.
     
  3. Vs: nikonii nipponista

    Onko sillä eroa, ajaako mummon halvaantuneeksi ylinopeudella, vai vasta kiihdyttäessä?
    Lakeja ei yleensä tehdä siksi että kaikilla olisi tylsää tai rajoittunut olo, vaan niillä on muita, usein jalompia päämääriä.

    Ehkä ei, ihmiset tekevät erilaisia valintoja, mutta niiden perusteleminen on usein aika kevyttä: mä voin tehdä näin kun muutkin, kun joku kuitenkin, kun muut enemmän, kun ainakin venäjällä..mä olen vapaa, mitä mä noista, tää ei haittaa mua, mä mä mä mä!... ja lopuksi; samat lainvenyttäjät ovat usein suurimpia uikuttajia, kun Heitä vastaan tehdään jotain moraalitonta, tai ainakin laitonta. Jos onkin saanut kameransa mustasta pörssisä ja salakuljettanut sen Suomeen, niin valitetaan kovaan ääneen jos se varastetaan, tai jopa siitä että joku Kehtaa myydä omaa käytettyään kallimmalla kuin mintä itse maksoi Sergeille!
    Ja:mun kanssa eri mieltä olevat on kateellisia ;-]
     
  4. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: nikonii nipponista

    oon kateellinen sun korkeasta moraalista ;-)

    mutta miksei sitten esim viinanjuontia oo kielletty laissa, tai esim. tietyn promillemäärän ylitystä? eikä jokaiselle vapaana vaeltavalle ihmiselle tehä mielentilantutkimusta, saati ÄÖ-testiä, heh heh
     
  5. Vs: nikonii nipponista

    Ja minä olen kateellinen nille jota rikkovat lakeja, selittäen ottavansa asiasta vastuun, mutta eivät sitten otakaan, vaan valittavat "vääryydestä". Esim. ne jotka kännissä tai hyvällä ylinopeudella tosiaan hoitavat sairaalantäyttöastetta, ja ovat sitten yllättyneitä, ja moraalisesti närkästyneitä kun saavat rangaistuksen, korvausvelvolisuuden, ja vakuutusyhtiökin (suorastaan rikollisesti)perii kaiken vammautuneelle korvaamansa syylliseltä takaisin. Kateutta tuossa aiheuttaa ylitsevuotava egoismi liittyneenä typeryyteen -joka tosin ei ole mikään harvinainen paketti.

    Kyse on vain ajasta, epäilemättä alkoholin nauttimesta ja halussapidosta tulee laitonta, riippuu vain siitä kauanko menee että laki perustuu koraaniin ;-)

    Miten tämä liittyi asiaan? Toki monta kertaa ollaan sitä mieltä että vain typerä noudattaa lakia, mutta asia saattaa olla päinvastoin. En tiedä onko vankilaporukan ja muun väestön ÄO:ta vertailtu keskenään...
     
  6. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: nikonii nipponista

    no mietin vaan että ne lainrikkojat suoraan vankilaan/ heille rangaistus ja nämä joille lait eivät ole tarpeeksi pyhiä.. sakkoa vaan ja muuta rankkua :)

    mutta juu en mää ite oo ylinopeutta huvikseni ajamassa, ei kyllä vielä ole ajokorttiakaan. enkä tässä erityisesti puolusta tullien kiertoa. muutenkin puoliksi huumorilla juttelen, mutta enpä tuosta pysty stressiä ottamaan, jos joku ko. rikosta suunnittelee.
     
  7. Vs: nikonii nipponista

    No juu, tuskin minäkään stressiä otan vaikka joku täällä suunittelisi kameraseuran laitteita murrolla havittelevansa.
     
  8. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: nikonii nipponista

    kyllä siitä voisi ottaa. mutta ei kai tuo ihan sama ole.
     
  9. Vs: nikonii nipponista

    Ei niin. Koska en ole seurassa, niin silloin minulta ei varasteta. Ja mitä enemmän muilta varastetaan, sitä halvemmiksi käytettyjen markkinoilla kamerat käyvät. Kaikki siis hyötyvät. Tullitapauksessa meiltä varastetaan.
     
  10. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: nikonii nipponista

    entäpä jos ostais kameran esim araxfotolta, niitä ei kukaan tuo maahan. eihän mua sinänsä noi digit kiinnostakaan :D
     
  11. dstroy

    dstroy

    15
    0
    0
    Vs: nikonii nipponista

    joo, Takuu oli ihan hyvä pointti. Oletin että Nikonilla on mailmanlaajuinen takuu kaikessa? D40 runko olisi tietysti kiva ostos jos näin ei ole mutta ei näyttäisi saavan sitä runkona euroopasta, kitti vain ja sekin on aika kallis. SuomiALVien kanssa hinnaksi japanista tulisi 79 tuhatta yeniä, joka on siis noin 522 euroa kun esim mbnet.fi/hintavertailu sanoo suomen halvimman olevan 603 euroa pixmaniasta(elikä 13 euroa postiin lisäksi), 100 euroa jäisi ilmaa väliin suomibonuksena :/

    Tällä hetkellä ainaski oletan että eka päivä tokiossa tulee olemaan junamatka yodobashi'in ja kameran osto, sitten hostelliin nukkuu ku akku lataa.

    Tosta tulee mieleen, olisiko järkevämpää käyttää muistikortteja kuin filmiä, elikä ostaa esim 2-3 4gigasta jotka sitten täyttää tai parempi hommata sellanen ulkoinen kovalevy johon voi heittää muistikortin kiinni ja kopioida kuvat talteen kun kortti täyttyy? Oletus paikan päällä on että ei ole varmaa tietokonetta jonne ne kuvat saisi tallennettua kun ei ole kannettavaa omistuksessa, toisaalta jos ostaa 2-3 muistikorttia ei niillä sitten tulevaisuudessa ehkä pahemmin tee mitään kun ei ole niin paljoo käyttöä 12 gigalle kun kone on kotona kuiteski lähellä...
     
  12. Vs: nikonii nipponista

    Jokos tullit ja verot ja rattijuopumukset olis setvitty niin päästään laite********lun pariin.

    Isommat Canonit on sitten eri vehkeitä. Itsekin tykkään Nikonista enemmän, mutta valinta D100:n ja 10D:n välillä oli vaikea.

    Ei kai. -5.6 on vähän pimee kyllä. Mutta rinnalle kiintee 50mm täydentämään.

    Automaattitarkennus ei toimi, mutta tarkennuksen merkkivalo etsimessä toiminee. Ei taida nikonilla olla (vielä?) yhtään kiinteäpolttovälistä jota D40 osaisi tarkentaa. Vai onkos niitä supertele-perunanuijia sentään...

    35/2

    Tai itselläni on 28/2.8. Oikeastaan halusin 35:n, mutta en tuosta enää osaisi luopua, tykkään siitä sisätilanormaalina ja henkilökuvauksessa paljon.

    Kyllä.

    Thom Hogan ottaisi 18-70:n.

    Rockwelli on vähän sekopää. (Tai trollaa tahallaan saadakseen lukijoita ja katselijoita mainostajille?) On sillä asiaakin mutta kannattaa itse miettiä nieleekö kaikkia sen kärjistyksiä.

    D80 saattaa hyvinkin olla noista se, jossa on eniten ominaisuuksia. Proommista rungoista aletaan aina karsia turhaa myyntikikkatauhkaa pois.

    (Niin ja itse ostaisin varmaan käytetyn D70:n ja kiinteät 28 tai 35 ja 50 milliset. Tai laajemman tilalle voisi ottaa 18-55:n tai 18-70:n.)
     
  13. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: nikonii nipponista

    Aika äkkiä selviää sinullekin miten suhtautua ylinopeuteen kun kaahari ajaa ohimennessä vaikka lastesi ylitse ja pääsee pakoon paikalta... Siihen voi vielä lisätä tuon toisen vittumaisen lain: eli vanhoilla vihreillä suojatien ja ajotien risteeyksen ylittämisen... Näitä tehdään joka päivä ja harva loppujen lopuksi ajattelee, että miksi nuo rajoitukset on keksitty..

    Onhan lait perseestä, mutta vähän edes rajaa sitä "vahvemman oikeutta", joka muuten vallitsisi. No itse harrastan erilaisia ampumalajeja mulle kyllä käy, että heitetään lait hornan tuuttiin ja katsotaan kuka jää jäljelle...
     
  14. kto

    kto Well-Known Member

    2 571
    101
    63
    Vs: nikonii nipponista

    Joka päivä, kolmen korttelin työmatkalla, jatkuvasti. Puhumattakaan, että viitsittäisiin pysähtyä, edes hiljentää valottoman risteyksen kohdalla. Itse pärjään kyllä, mutta ne ekaluokkalaiset... Eikä tarvitse saivarrella punaisia valoja päin kulkevista jalankulkijoista.

    Mutta eiköhän tässä ketjussa tullut selväksi, mitä mieltä kukin on esimerkiksi näistä liikenneasioista. Kovin nopeaa parannusta tilanteeseen ei taida tulla. Kannattaa katsoa Maikkarin ralliohjelmien mainos....
     
  15. dstroy

    dstroy

    15
    0
    0
    Vs: nikonii nipponista

    Ok. Tota niin, miten toi 35mm 2nen ja toi 50mm 1.8 tai 1.4nen vertailee samassa tilanteessa? Kuvan umm leveys tai mikä onkaan termi tietenki on pienempi niissä 50mm'is, mutta miten toi 2nen 35senä vs. 1.4 tai 1.8 50mmsenä vaikuttaa samassa tilanteessa valoitusaikoihin jne? 

    Kun kattelee hintoja niin 35mm'nen on 32.5k Yenii(213 Euroo),  50/1.4 29,9k Yenii(196 Euroo) ja se 50/1.8 on 19.3k Yenii(126 euroo) elikä hinnoissa ei näyttäis olevan pahemmin eroja. Noi on siis uusia. En ollut edes pahemmin ajatellut käytettyjä kamoja vielä, vaikka eräs opaskirja suositteli Ginza'ssa(tokyon joku mesta niille jotka ei oo kehä IIIsen toiselle puolelle matkustelleet) hyviä second hand kameramestoja mistä sais kaikkea. Jos hommaa noita objektiiveja kakkoskamana niin oletushan on että ne ovat kunnossa(ofc) joten minkälaisia hintoja kannattaisi katsella jos siellä käväisis tsekkaamassa tilannetta? 50%, 75% 20% normi uuden hinnoista???

    Runkopuolella pelkään kyllä hieman noita käytettyjä, kyseessä on kuiteski elektroniikkaa joten yleensä vanha on vaan vanhaa. Vielä ku se d40 runko maksaa sen 55k yenii(361egee). Ellei sit sais jotain käytettyä D80ii tai d70ii samoihin hintoihin. Sit istun varmaan viel tokios jossain nettikahvilassa spammaamassa tätä threadii tyhmil kysymyksil...

    Ei kai se manuaalifokus paljoo haittaa muuten, eikö se vain tarkoita sitä että pitää vääntää sitä rengasta siin linssin päässä kunnes kuva näyttää siltä mitä haluaa?
     
  16. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: nikonii nipponista

    En oo heittämässä lakeja roskiin mutta kyllä niitä tiukan paikan tullen soveltaan joutuu. Esimerkkinä mainitsin jo hengenhädässä ylinopeuden ajon, jos nyt vaikka ambulanssi ei siihen just ehdi. Pelastusviranomaisilla ja poliiseilla vissiin on ihan lain mukaankin lupa ajaa kovaa, vai onko?
     
  17. Vs: nikonii nipponista

    Onhan niillä tarvittaessa. Ja pakottavassa tilanteessa myös tavallinen ihminen saa rikkoa lakia, jos kyse on vaikka ihmishengestä (tälle on joku hienokin nimitys, mutten muista, mikä). Silloinkin tulee tietysti pyrkiä toimimaan niin pitkälle lain kirjaimen mukaan kuin mahdollista, mutta jos muuta vaihtoehtoa ei ole, niin sitten voi vaikka ajaa sitä ylinopeutta alkoholijuomaa nauttineena.
     
  18. Vs: nikonii nipponista

    Samalla aukkolukemalla samassa tilanteessa tulee sama valotusaika. Eli 35/2:lla aukon pitempi kuin 50/1.4:llä, eli kaksinkertainen. Tai voihan sitä kompensoida ISO:a vääntämällä 800->1600 esim.

    Ja kun 35mm:n kuva on "vähemmän suurennettu", niin siinä tärähdys näkyy vähemmän, ja tärähdysvaaran puolesta on varaakin käyttää vähän pitempää suljinaikaa.

    35 ja 50/1.4 on sikamaisen halboja. Mutta 50/1.8 maksaa Helsingissä 135e... telefoto.fi.

    Mun viehätys noihin filmiajan kiinteisiin piilee muuten siinä että haluaisin Nikonin filmirungon, ei tarttis kantaa mukana kahta settiä linssejä kuten nykyjään. Eli joku dx-zoomi voi pelkkä-digittäjälle olla ihan hyväkin vaihtoehto.

    Juu. Mutta digijärkkärietsimet on niin pieniä ettei niistä oikeastaan näe mitään terävyyttä...
    Itse pystyn täysissä sielunvoimissa tarkentamaan 2.8 ja valoisampia linssejä myös digietsimellä (melkein kymmenen vuoden mf-kokemuksella). Mutta vaikkapa väsyneenä menee sitten ihan mihin sattuu.
     
  19. Vs: nikonii nipponista

    Minulle taas päinvastoin, digin ostettuaan pitäisi hankkia toinen setti objektiiveja. Yhtä hyvin olisi voinut ostaa toista merkkiä, jolloin olisi jopa saanut saman kuvakoon.. jolloin taas kahta settiä ei tarvittaisikaan..

    Kameran tarkennus-infovalohan jelppaa.
     
  20. dstroy

    dstroy

    15
    0
    0
    Vs: nikonii nipponista

    Aa joo, se on se pikkuvalo siinä oikealla puolella rungon edessä siin laukaisunapin lähellä? Noi siis muuten on AF merkattu niin esim D50, D70, D70s ja D80 siis autofocusoi ne ? Viimenen kamera mikä on ollut/on joku 25v tai jotain vanha Nikon FG jossa 36-72mm zoomi, E sarjaa, ja siinä ei pahemmin automaattimitään ole. Se tuskin myös toimii noissa uusissa kameroissa... Pitää varmaan paikan päällä kokeilla miten helppoa se fokusointi on, ite noi kiinteät 35 ja 50mmset kiinnostavat koska niissä olisi se valoitusaika sellainen että voisi käyttää paremmin just illalla ulkona jne. kun noita dx zoomei jossa se parhaimmillaan näyttäisi liikkuvan siinä 3.5sesta ylöspäin ellei sit ole bigbucks joilla hommaa jotain superlinssei.