Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikonien kumit

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Quiquern, 6 Toukokuu 2012.

    Millä liimalla olette menestyksellä liimanneet noita takaisin?
    Varaosakumit ovat aika tyyriitä ja samalla surkealla teipillä kiinnitettäviä kuin ne alkuperäisetkin.
     
  1. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Nikonien kumit

    sikamassalla mutta ei kokemattomalle suositella
     
  2. ILES79

    ILES79 Member

    46
    1
    8
  3. Vs: Nikonien kumit

    Ebaysta löytyi ainakin D90:n takakumi kohtuuedullisesti (reilu 10 dollaria), ja on tuo ainakin vuoden pysynyt paikallaan.
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikonien kumit

    Fiksailin peukunaluskumia keskipaksulla pikaliimalla. Sama varoitus.
     
  5. Vs: Nikonien kumit

    Joissakin nikonin kumeissa on kaksipuolista teippiä, se pitää irroittaa ko0konaan, jos aikoo saada pitävän lopputuloksen ja puhdistetulla bensalla poistaa jäänteet. sitten vaan esim kontaktiliimaa tai pikaliimaa.Pikaliiman käyttöön vinkki: hobbypuodeista saa pikaliimaa joka kuivuu hitaammin kuin tuo normaali jotta voi varmistaa sen oikean asennon ja sitten spraypullossa kiihdytintä eli "kickeriä". Kun nahat/päällysteet on paikallaan, tusauttaa kickeriä ja naps. liima on kovettunut.
     
  6. Vs: Nikonien kumit

    Kontaktiliiman kanssa tulee vähemmän huolia, sitäkin nuukasti.

    K.
     
  7. Est

    Est Well-Known Member

    17 343
    1 857
    113
    Vs: Nikonien kumit

    Sikaflex.
     
  8. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 260
    378
    83
    Vs: Nikonien kumit

    Sikaflexille vaihtoehtona voisi olla toinen uretaanipohjainen liima Casco Liquisole. Ottaa hanakasti kumiin kiinni ilmeisesti liuotteena olevan ksyleenin vaikutuksesta.
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikonien kumit

    Ei pikaliiman kanssa huolia tule, ellet käytä ohutta liimaa. En edes halua ajatella, minne kaikkialle ohut liima saatttaisi imeytyä...
     
  10. Vs: Nikonien kumit

    Päteekö nää niksit myös (vanhoihin) opiskoihin? Kyseessä Ai-s 28/2,8:n tarkennusrenkaan kumi.
     
  11. Vs: Nikonien kumit

    No, siihen mä saattaisin tiputtaa keskelle vaikka kaksi tippaa notkeatakin pikistä, kierä kun ei joudu juuri millekään rasitukselle, kunhan pysyy hiukan paikoillaan.
     
  12. Vs: Nikonien kumit

    Entä kumi joka on päässyt venahtamaan? Nikon F5:n hantaakinsuojus on päässyt ilmeisesti venymään, kun se ei tunnu enää menevän siististi paikalleen. Kannattaako yrittää liimata vai pitääkö tilata suosiolla uudet? Liimatessa kumia pitäisi ilmeisesti leikata jonkin verran, enkä tiedä tohdinko sellaiseen ruveta. Huollossa asia tietty hoituisi, mutta kalliimmalla.
     
  13. Vs: Nikonien kumit

    Tuota samaa ongelmatiikaa mun D200 operaatiossa oli, ja D700 omaa myös venymää. Ajattelin nyt kyllä ihan saksilla vähän muotoilla liikaa pois. D200 koitin saada tungettua niine hyvineen kohdallen mutta pingotushan siihen sitten jäi.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikonien kumit

    Minulla on se kokemus, että fiksailu on lisäajan ostamista. Jossain vaiheessa pitää vaan nöyrtyä ja hommata uudet kumit. Minun 4 vuotta ja jotain vanha D700 on nyt fiksailuvaiheessa, jolla pitäisi vielä vähän aikaa selvitä.
     
  15. MRe

    MRe Member

    118
    1
    18
    Vs: Nikonien kumit

    Miten te olette saaneet nuo kumit lerpattamaan? Mun neljä vuotta vanhassa D700:ssa ei ollut merkkiäkään mistään kumien löystymisestä. Vai onko kyse vain tällaisesta "vanha herra sunnuntaisin kirkolle"-syndroomasta: kameralla kuvattu 17k-laukausta...
     
  16. Vs: Nikonien kumit

    En tiedä pysyykö kumit paremmin jos lauikoo paljon, mutta D200:n kumit alkoivat lerppua suunilleen kameakassissa levätessään, ja oli kyllä ihan joka maailmankolkassa tiedossa oleva valmistusvika. Jännää lähinnä olikin, että se sama vika haluttiin D700:n mukaan...
     
  17. Vs: Nikonien kumit

    Sä oot vaan niin tohkeissas että kämmenet hikoaa eikä nikonin kortsut sitä pysty handlaamaan.
     
  18. Vs: Nikonien kumit

    Joo, mä kävin joka puolella maailmaa tohkeissani hiplaamassa Nikoneita ;-)
     
  19. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikonien kumit

    Sinulla ei ole hätää, D200 kumit kesti 25 000 kuvaa lerpattamatta, D700 75 000 kuvaa.

    Tuntuvat lisäksi olevan höllemmässä kuumassa ilmastossa. Kämmenten hikoamisella voi myös olla merkitystä. Näpit irti Leicoista!