Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Nikon Z yleisketju

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana emerik, 3 Elokuu 2020.

Tags:
  1. Matero

Matero Active Member

387
    235
    43
    Juu näin on. Itsekin menen vaan ajassa taaksepäin. Canonin 5D Mark IV oli liian uusi niin vaihdoin sen Leican SL:ään, siihen ensimmäiseen Typ601:een. Enkä sitäkään oikeasti tarvitse kuviini, mutta onhan sitä mukava katsella. :rolleyes:

keegan ja mlphotic tykkäävät tästä.
  2. emerik

emerik Well-Known Member

5 866
    32
    48
  3. emerik

emerik Well-Known Member

5 866
    32
    48
    Tässä viestissä neljä videota mitä on julkaistu tulevasta Z9:sta. Ilmeisesti julkaisu olisi jo lokakuussa, eikä marraskuussa. On sellaisia arvailua, että kameran sarjanopeus 20fps. Myös kunnollinen kuva kameran etuosasta on "vuotanut". Epäilyjä on myös uudesta Nikkor 100-400mm. Joka tapauksessa tulemme olemaan tulevina viikkoina hiukan viisaampia asian suhteen..

Youtubeen on jo vuotanut Nikonin mainosta, josta on otettu kuvankaappauksia..

Lähde: Nikon India leaked Z9 presentation video with basic specs - Nikon Rumors

Tiedot vuotaneet ja sieltä on tulossa Nikkor 24-120mm f/4.0, Nikkor 100-400mm f/4.5-5.6 VR, FTZ II, Nikon Z9 jne.

Dpreview uutinen julkaisusta Nikon Z9 kamerasta..

Nikon Z9 initial review: We take a detailed look at Nikon's new pro mirrorless camera

Edit. Lisätty uudet videot ja kuvat sekä Dpreview uutinen..

Viimeksi muokattu: 31 Lokakuu 2021
  4. emerik

emerik Well-Known Member

5 866
    32
    48
  5. mlphotic

mlphotic Well-Known Member

7 057
    3 173
    113
    Mirrored tykkää tästä.
  6. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

22 667
    622
    113
    Naapurifoorumilla perinteikästä viihdettä Z9 -yhteydessä..

"Monta vuotta meni todistellessa että kamerat (Sonyt) on liian pieniä, nyt onkin sitten liian suuria. Pääasia on vain päästä pätemään milloin mistäkin turhasta. Eittämättä kiinnostava laite tämä Z9." (nimimerkki M1O)

Tämä muoto ja kokoluokka on toetenkin mitä parhain ja varsinkin jos on vähänkään painavampi objektiivi. Compact Camera Meter

Viimeksi muokattu: 15 Marraskuu 2021
    mlphotic tykkää tästä.
  7. Makke_S

Makke_S Member

361
    2
    18
    Nikkor Z 100-400 testattu junien kuvauksessa. Selostus japaniksi, mutta videolta näkee kuvaustilanteet ja kuvista tekniset detaljit.

emerik tykkää tästä.
  8. Nikon Z6 II: Oletteko onnistuneet saamaan itselaukaisimen (esim. 2 s laukaisuviiveen) pysymään päällä vaikka kamera menee lepotilaan tai virran sammuttaa? Itse yritin tallentaa 2 s sen U1:seen, mutta ei onnistunut. Yritin myös laittaa menusta itselaukaisimen päälle (c2), mutta sieltä se ei toiminut ollenkaan eli ei viivyttänyt laukaisua vaikka otin kuvan heti menu-asetuksen jälkeen. Outoa! Olisiko ihan vika kyseessä, takuuta on vielä jäljellä, toimiiko teillä?
    Sitten etsin, voisiko kamerasta valita nollaako se asetukset sammutettaessa vai ei, mutta en löytänyt sellaistakaan kohtaa.
    Kuvaan jalustalla tuotekuvausta, ja olisi kätevää että itselaukaisin pysyisi koko ajan päällä koska kaukolaukaisinta tms. ei minulla ole. Ja puhelimen avulla kuvaaminen tuntui monimutkaiselta.

emerik tykkää tästä.
  9. emerik

emerik Well-Known Member

5 866
    32
    48
    Kuvanottotapa olevaa itselaukaisinta se ei muista. Tuon voisi kiertää niin että käytät valotuksen viivetilaa? Laitat ensin i taulukkoon pikalinkin asetuksista. Mukautetut asetukset -> f painikkeet -> f1 mukauta i-valikkoa -> valotuksen viivetila (laitat johonkin näistä tuon asetuksen). Sitten i takanapista säädät sinne sen 2 sekunnin viiveen. Ja tämän halutessa tallennat sitten U1, U2 tai U3..

Etsin kysymystä en ymmärtänyt. Mielestäni se pysyy aina siinä tilassa mihin sen olet jättänyt. Itse olen rajoittanut niitä tiloja, niin että napista etsin tai takaetsin menee päälle. Asetusvalikko -> rajoita näytön tilan valintaa -> [ ] automaattinen näytön vaihto, [ ] vain etsin, [x] vain näyttö, [x] etsin etusijalla.

Virransäästö asetuksia voi säätää halutuiksi sitten mukautetut asetukset -> c ajastimet/valotuslukitus -> c3 virrankatkaisu viive. Jos haluat jostain syystä katkaista pois sen valmiustila-ajastimen. Ja nämä toiminnot voi myös tallettaa U1, U2 tai U3 paikkoihin..

10. Etsimellä tarkoitin, että_minä_etsin, voisiko kamerassa säätää että kulloisetkin asetukset jäävät päälle tai että se "nollautuu" alkutilaansa kun varta katkaistaan. Olympuksessa sen pystyi säätämään ja mietin, että se voisi jättää itselaukaisimen esim. 2 s tilaan.

Pitää kokeilla tuota valotuksen viivetilaa. Sitäkin etsin jo ap, mutta löysin jonkun muun monivaiheisemman aikakuvausjutun.

Jos laitatte menusta itselaukaisimen päälle (c2) esim. 5 s, niin ottaako teillä kamera seuraavan kuvan 5 s viiveellä jos virtaa ei katkaista välillä?

11. emerik

emerik Well-Known Member

5 866
    32
    48
    Joku idea siinä itselaukaisimen nollautumisessa on ollut, koska se tosiaan siirtyy single kuvaukseen jos virrat katkaistaan. Luonnollisesti sarjakuvaus ja muut asetukset aina säilyy vaikka virran laittaisi pois päältä. Minun mielestäni tuo itselaukaisin on ainoa nollautuva asetus. Luonnollisesti U1/U2/U3 tilat palautuu myös itse määrittämään oletukseen, jos niistä tiloista poistuu pois. Mutta niissäkään ei asetukset nollaudu virran katkaistusta. Olympuksen tyylistä asetusta ei ole Z kameroissa..

***​

Yleisesti ottaen noita U1/U2/U3 tallennuspaikkoja kannattaa hyödyntää. Kun noilla saa tosiaan nopeasti vaihdettua täysin erilaiset asetukset käyttöön. Pikanappeihin voi säätää ihan eri toiminnot ja i valikkoon omat säädöt. Mielestäni tuon kameran saa säädettyä varsin hyväksi, mutta oman aikansa se vaatii kuitenkin. En usko että noita asetuksia ihan hirveästi myöskään päivityksillä enää muutetaan. Tietysti kamera kannattaa aina päivittää uusimpaan versioon koska ne oikeasti parantavat kameraa..

Kameran säätäminen vaatii tosiaan oman aikansa. Asetuksia tosiaan voi säätää aika paljon, mutta onneksi noissa ei tarvitse kiirehtiä. Esimerkiksi nyt syksyllä säädin tuon takanäytön kosketusnäytön pois päältä. Asetusvalikko -> kosketusohjaimet -> kosketusohjaimet käytössä/ei -> vain toisto. Tuolla poistui kosketusnäyttö eli ei voi tarkentaa takanäytön kautta sormella, mutta toisaalta tuon ansiosta takanäyttö on hiukan selkeämpi kun ei ole turhaa infoa. On siis hyvin yksilöllistä millaiset asetukset on kenellekin parhaita. Onneksi asetuksia voi säätää.. :)

12. Tuli vielä jännä juttu, kun käytin tuota viivetilaa: kun liitin ulkopuolisen salaman kameran salamakenkään, ei viivetila enää toiminutkaan vaan salama välähti saman tien kun painoin laukaisinta vaikka 2 s viivetila oli käytössä!

Olen tehnyt laiteohjelman päivityksetkin siinä toivossa, että tuo itselaukaisimen nollautuminen loppuisi, mutta eipä vain ole sille tehty mitään. D810:ssa se oli vasemmalla toimintokiekossa, ja pysyi päällä vaikka hamaan maailmanloppuun jos ei sitä kääntänyt siitä pois. Meillytäävää.

13. emerik

emerik Well-Known Member

5 866
    32
    48
    Tuo on hyvä info, että tuo viivetila toiminto ei auta jos ulkoista salamaa käyttää. Olen samaa mieltä, että tuo toimintakiekko olisi todella näppärä. Kuten varmaan itsekin olet huomannut, niin se on palannut takaisin Nikon Z9 mallissa..

14. Tuohon Z9-malliin ei ihan ole rahkeita vaihtaa, eikä selkäkään kestä:)

15. viljo

viljo Member

271
    2
    18
    Joulun maissa ajattelin kuvata tähtiä Z50-mallin kameralla ja tietysti piti itselaukaisinta käyttää.
    Valmistin sitten tuommoisen "sapluunan" kun ohjekirja ei antanut selkeää sanomaa kuinka itselaukaisinta käytetään em.kuvauksessa.

Pentti _Nikon Z50 Itselaukaisintila Mukautetut asetukset 2.jpg

16. niffe

niffe Well-Known Member

13 221
    446
    83
    Tuota, eikö se toimi ihan oikein. Pitää valita sulkeutuvan verhon salamasynkka, niin sitten poksahtaa vikaksi.

17. mlphotic

7 057
    3 173
    113
    Nää valinnat ovat aina kompromisseja. Tingit aina jostain: painosta, säänkestävyydestä, tarkennuksesta, kennosta, rakenteesta, näistä nyt ainakin.

Merkistä en itse tingi koskaan. Pääkalusto on Nikon. Sitä ei vielä ole tarvinut katua. Se on vähän sama kuin ”En gång IFK, alltid IFK… sekin käy kyllä mulle kaksikielisenä. Seura vain on Ilves, ei TBK-Tappara, joka on kaksikielinen ja alunperin Svenska Samskolan i Tammerfors kavereiden perustama, ja mulle näin hyvin tuttu.

18. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

1 274
    314
    83
    Minusta kaikenlainen ”merkkiuskollisuus” on jotenkin hassua, mutta kukin tyylillään…

Niin ja ei varmaan tarvitse katua jonkun tietyn merkkisen tuotteen hankintaa, varsinkin, jos ei edes ole kokemusta muista vastaavan tuotteen merkeistä.

19. mlphotic

7 057
    3 173
    113
    Juuri näin. Järkipuhetta.

Kokemusta valitettavasti kuitenkin on kaikista Suomessa saatavilla olevista digitaalisista järjestelmäkameramerkeistä lukuunottamatta Sigma Fp järjestelmäkameroita. Ja aika monista filmiajan kameroistakin.
    En suosittele kenellekään..

En gång IFK, alltid IFK!
    (Mulla tietenkin Ilves ja Nikon!)

Vaihtamalla ei parane.

20. Jari_S

Jari_S Well-Known Member

1 274
    314
    83
    Tästäkin olen "180-astetta" eri mieltä. Olen vaihtanut ties kuinka monta kertaa tuotemerkkiä, oli sitten kyse autoista, moottoripyöristä, kameroista, radioamatöörilaitteista tai elektroniikan mittalaitteista jne. jne.

Lisäksi olen vaihtanut useita kertoja työpaikkaa, ammattia, asuinpaikkaa, naisystävää, puoluekantaa, ruokailutottumuksia jne. ja melkeinpä aina perusteellisen asian harkinnan jälkeen tehty vaihto on tuonut jotain uutta ja parempaa tilalle.

Mutta joo, tiedän, että on paljon ihmisiä jotka kokevat kai jonkinlaista turvallisuutta siitä, että jumittavat aina vaan yhdessä ja samassa ja mikäpä siinä, elämäntapa sekin…

Viimeksi muokattu: 31 Joulukuu 2021