Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Minolta Scan Elite 5400 sökönä

Discussion in 'Muut kameravarusteet' started by ipuustin, Oct 23, 2012.

Minulla on otsikossa mainittu Minoltan filmiskanneri. Eilen laite alkoi lakkoilemaan: se ei suostu skannaamaan kaikkia filminpidikkeessä olevia ruutuja. Ainakin ruudut 2 ja 4 jäävät väliin (filminpidike kuljetetaan niiden yli). Sitten tietysti kun ruutuja 5 ja 6 yritetään skannata, yrittää moottori siirtää filminpidikettä ääriasennon yli kaamean äänen saattamana. Itse skannaus toimii hyvin, joten voisi ajatella, että jonkinlaisella mekaanisella huollolla tai säädöllä saattaisi skannerin vielä pystyä pelastamaan.

Ajattelin kysellä vinkkejä korjaustoimiin. Ilmeisesti Konica-Minoltalta on nykyään turha yrittää saada korjausta millekään laitteelle? Tekeeköhän kukaan Suomessa skannerihuoltoja? Onko joku kokeillut itse korjata vastaavaa laitetta? :)

1. Vs: Minolta Scan Elite 5400 sökönä

Kelkka oletettavasti kuljettaa hiukan roskaa ja pölyä sekä hiukkasia sisään joka kerta, olisiko mahdollista että kokeilet puhdistaa tuota jotenkin. Sitä en osaa sanoa, onko vaara että kalibrointia pitää varoa ettei tarkennus ym ala heittämään tämän johdosta jos esim purkaat kuomut irti tuon vuoksi. Varo muuten sitten että et saa käsillesi jos et ole sähkömies, anna ainakin 2-3 pv olla ilman virtaa jotta ehtisi purkautua virta tuolta sisältä (oliko se nyt kondensaattorista?).
    Eikös täällä joku rakentanut skanneriakin, kysy jos suostuu katsomaan tuota?

2. Vs: Minolta Scan Elite 5400 sökönä

Kiitos vinkeistä. Jos skannerinrakentaja haluaa ilmoittautua, niin mielelläni ainakin juttelisin tästä laitteesta. :)

Kirjoitin skannerista Sonyn asiakaspalveluun (Sony siis osti Minoltan vuosia sitten). Sonylta tullessa vastauksessa pyydettiin ottamaan yhteyttä suoraan heidän käyttämäänsä huoltoyhtiöön, Simson Niinimaahan. Niinimaalla puhelimessa oli ystävällinen kaveri, joka kertoi, että varaosia Minoltaan ei ole juuri saatavilla, eivätkä he huolla ainakaan tällaisia skannereita. Sain tiedon, että Suomessa ehkä ainoastaan Kamera-Apu ja Mustonen & Laine korjaavat skannereita.

Noh, soitin Kamera-Apuun sekä Mustonen & Laineelle. Kumpikaan firma ei halunnut huoltaa skanneria, koska luultavasti varaosaosia kuitenkin tarvittaisiin. Minulle kerrottiin, että Saksassa on jokin huolto, joka tekee ehkä Minolta-korjauksia. Minua kehotettiin kysymään asiasta tarkemmin Ruotsissa olevalta Zieger Teknik -firmalta. Homma alkaa muistuttaa salapoliisiromaania. :)

Vähän veikkaan, että itse tehty puhdistus ja säätö on ainoa realistinen vaihtoehto...

3. Vs: Minolta Scan Elite 5400 sökönä

Etsi täältä kaitafilmiskannerista viestit, luulisi löytyvän. Muutenkin oli paljon hyvää tietoa, pitänee itsekin etsiä tuo taas ja lukea.

4. Vs: Minolta Scan Elite 5400 sökönä

Mulla on vanhempi malli, Minoltan Dual scan IV ja se alkoi myös pykiä vähän samalla tavalla. Kelkka ei liikkunut normaalisti ja rattaat hyppi hampaita.
    Otin kopan auki ja kaivoin pumpulipuikolla ja hammastikulla kelkan urat läpi ja putsasin kaiken missä vähnkin saattoi olla joku asentoanturi. Se auttoi.

5. niffe

niffe Well-Known Member

13,454
    564
    113
    Vs: Minolta Scan Elite 5400 sökönä

Itseäni kiinnostaisi kaitafilmien skannaus, mutta en vinkistäsi huolimatta onnistunut haulla. Olisiko sulle jäänyt mitään mielikuvaa, mitä muita hakusanoja voisi kokeilla...

6. JMies

JMies

550
    1
    0

Tästä lienee kyse.

7. niffe

niffe Well-Known Member

13,454
    564
    113

Voi hyvät hyssykät! Alhonen on dusannut nauhakoneen ECN-speksien mukaan ja vielä leffaskannerin 16-millisille?

8. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10,276
    47
    48

On se aikamoinen fakiiri.

9. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Minulla on ollut tuo skanneri ja se mielestäni kannattaa huollattaa.
    Minulla on myös hyviä kokemuksia Zieger techinikistä, kannattanee ainakin kysyä kustannusarvio. Siellä oli hyvä palvelu ja ainakin digikamera kävi 2 kertaa siellä eri vikojen takia ja tuli nopeasti takaisin hyvin korjattuna.
    T Jukka

10. Vs: Minolta Scan Elite 5400 sökönä

Kiitos neuvoista vielä. Lähden varmaan liikkeelle juuri tuolla ohjeistuksella; ensin itse avataan ja puhdistellaan ja sitten lähtetään Ziegerille. Katsotaan miten onnistuu...

11. Manual

Manual Active Member

912
    39
    28

Munkin 5400 lopetti toimimisen. Ei ota kelkkaa sisään.
    Kuinka huoltoajatuksesi ovat edenneet? Eteneekö?
    Onko jollain linkkiä skannerin purku- ja huoltoohjeen löytämiseksi?

12. Manual

Manual Active Member

912
    39
    28

Oma arvioni, että laitevikainen, osoittautui ajuri/käyttis-ongelmaksi.

...16.2-13 korjattu tekstiä ja osa poistettu.

Kyseessä ehkä oli vain uudemman softan kyvyttömyys aukaista pakattua ajuria.
    Kun sen avasi toisessa koneessa ja tallensi pakkaamattomana, niin asentui hyvin.

Nyt scanneri toimii hyvin OS 10.6.3'ssä.

OS 13.3 käyttis on ilmeisesti monipuolisempi aukaisemaan pakattuja driwereita.
    Poistettu vanha teksti.

Käyttöliittymää en uskalla kehua, olen vain tottunut ja pidän siitä.
    Enkä näe tarvetta siirtyä uudempiin Silverfasteihin ym.
    Viittan vain käynnissä oleviin muihin keskusteluihin.
    t. manual   

13. Vs: Minolta Scan Elite 5400 sökönä

Sori että vastaus viipyi! Sain skannerin pelaamaan. Kun sen avasi, osoittautui, että siellä ei ollut paljoa huollettavia osia. Joitain johtoja irrottelin ja laitoin uudestaan paikalleen. "Pakotin" filmikelkan muutaman sisään ja ulos ja yritin muutenkin liikutella moottoreita (sisällä on kaksi moottoria, toinen filmikelkalle ja toinen tarkennukselle). Sitten kun skannerin laittoi takaisin kiinni, se vain toimi. Katsotaan miten pitkään se vielä pelittää...