Moi kaikille! Rakensin juuri ensimmäisen 35mm filmiä syövän pinholen, missä filmiä voi "rullata" eteenpäin. Seuraavaksi ideana olisi rakentaa kamera 4x5" valokuvapaperia varten. Mutta muutama kysymys mietityttää: 1. Minulla ei ole oikeaa pimiötä käytössä missä olisi myös safelight. Kuinka tiedän täysin pimeässä huoneessa kumpi puoli paperista pitää asettaa neulanreikää kohti? 2. Miten koko valokuvapaperi edes toimii tässä neulanreikätarkoituksessa? Pitääkö jotenkin kehittää tms.? 3. Minulla ei siis ole pimiötä tai kehitysvehkeitä. Olisiko itsestäänkehittyvän Polaroidfilmin käyttäminen parempi vaihtoehto? Olisi hienoa saada selventävät vastaukset. Olen erittäin kiinnostunut neulanrei'ällä kuvaamisesta ja tahtoisin päästä nopeasti vauhtiin! Kiitos!
Vs: Neulanreikä No kyllähän se on tunnustelemalla mentävä jos ei kattomalla voi. Tosin se paperi on sit kehitettävä ihan samalla tavalla ku perinteisessä mustavalkopimiötouhussa, ja sitten skannattava ja käännettävä posaksi photarissa. Että siinä mielessä on parempi keksiä jotain muuta kun mv-paperi, kun kyllä se kehittelykin on helpompaa jos on se pimiövalo. Tai sit vaan käydä ostamassa se keltanen pimiölamppu valokuvakaupasta. Polaroidi on toki helpompi ja kätevämpi tapa, mutta se 4x5" perä taitaa olla melko hintava ja hankala löytää. Ja Polaroidihan on jo lopettanut valmistuksensa, että filkan tulevaisuudesta ei taida olla takuita?
Vs: Neulanreikä Kannattaisiko saman tien rakentaa normaalia 4x5" filmiä syövä kamera ja unohtaa ne valokuvapaperit? Itse en viitsinyt rakentaa, ja hommasin itselleni tällaisen: www.pinholecamera.com Nykykurssilla ei tule kalliksikaan. Kuvista tulee hieman turhankin teräviä: www.jummijammi.com
Vs: Neulanreikä Kerran reissun päällä, kun tarvin pimiövaloa, niin singutin punasen ilmapallon pienen taskulampun päälle. En ihan kohti paperia tuijannut sentäs, mutta auttoi se silti.
Vs: Neulanreikä Se on paha kuvata valokuvapaperille jos ei ole pimiötä millä kehittäisi sen sitten. Pimiön nyt kyllä saa väsättyä helposti vaikka vessaan tai suihkuun jos vain mielenkiintoa riittää. Ja ainakin ilfordin paprut on yleensä sillälailla kaarevia että kuperalla puolella on emulsio. Voithan tehdä sillälailla että otat laatikosta pimeässä yhden paperin ja suljet sen laatikon ja meet kattomaan valoisaan että kuinka päin paperit oli. Täysin korkaamattomassa laatikossa ensimmäinen paperi on yleensä väärinpäin muihin verrattuna. Se kannattaa ottaa huomioon.
Vs: Neulanreikä Ja jos omistat digijärkkärin niin voi silläkin harrastaa neulanreikäkuvausta. Kameran runkotulpan eteen vain jotain foliota tms ja teippiä. Periaatteessa teet mahdollisimman tasasen ja pienen reijän johonki folioon esim. Sitte sun pitää selvittää reijän valovoima / polttoväli mitä käytät. Tämän voi selvittää esim filmiskannerilla ja photarilla. Tai pimiössä. Ohjeita on netissä.
Vs: Neulanreikä Kiitos vinkeistä! Näyttää kuitenkin siltä, että täytyy tukeutua tuohon 35mm filmiin kunnes saan jonkinlaisen pimiön väsättyä pannuhuoneeseen. Toivottavasti tämä onnistuu kesän mittaan!
Vs: Neulanreikä Huone pimeeks ja sinne kolme allasta, kyllähän sillä jo paperit kehittelee. Ei se suojavalo mikään pakollinen oo (ei käytetä värivedostuksessakaan). Ei oo muuten paljon näkyny väripaperille kuvattuaj neulanreikäkuvia... Pitäis varmaan joskus tehdä sekin.
Vs: Neulanreikä Ei toi väripaperivedostuskaan kovin yleistä ole. Sitä olisi itse siisti kokeilla joskus.
Vs: Neulanreikä Pimeässä pitää vaan altaat löytää (tai laittaa paperi jobon tankkiin) kun kehittää, muuten homma lähtee aika samalla tavalla kuin mustavalkoisellakin: ensin haarukoidaan valotusaika, sitten katsotaan miltä värit näyttää. Aloitetaan värikorjailu vaikkapa siitä, mikä virhe on pahin (meltainen - sininen, magenta - vihreä on nuo vastavärit). Haarukoidaan magentan tai keltaisen suodatus ja valitaan parhaat arvot, sitten haarukoidaan se toinen. Väripaperit on about samoissa hinnoissa kuin mustavalkoiset, ehkä jopa hieman halvempia. Kemiat maksaa ehkä hieman enempi. Ihan helppoa kunhan vaan uskaltaa kokeilla.
Vs: Neulanreikä Väärä puoli paperista on liukkaampi, kuvapuoli tuntuu tuskanhikistä sormenpäätä vasten nihkeämmältä.
Vs: Neulanreikä Väripaperi on halpaa (ainakin ollut) kun ostaa se rullissa. Itse tein värikuvia runsas 10 vuotta sitten ja käytin 30 cm leveää paperia josta leikkasin sopivia paloja.
Vs: Neulanreikä Hmmm pitää miettiä jos tuota värivedostamista kokeilisi joskus. Mitenkäs noi litkut? Kuinka epäterveellisiä ne ovat?
Vs: Neulanreikä Toiset sanoo että pitää kaasunaamari päässä tehdä ja tuulettimet puhaltaa täysillä höyryjä pois, mutta paketeissa ei lue kyllä mitään tällaisesta ja Tetenal käyttää "odourless technic":iä... Itse sen verta suojaudun että en käsiäni noissa uita suuremmin, samaan tyyliin kuin mustavalkokemioilla. Joko hanskoilla tai sit "pinseteillä" silleen että (vanhanmallisen) kännykän valoa (epäsuorasti altaita ja papereita kohti) käyttäen kurkin missä tavarat on.