Vs: Nikon: kasa *****a? Ja mulla on ollut monta... Ilman yhtäkään ongelmaa joka olisi ollut valmistajan vika... Mutta ketjun aloittajalle kameroiden huolto on vieras käsite, nehän pitäisi toimia kuin ikiliikkujat, ilman rasvausta tai säätöä.
Vs: Nikon: kasa *****a? Mulla on ollut aika monta nikonia, turhankin monta, Äffä, F3, F5, sitten kakkosrunkona Nikkormat ja FM vaimolle ostin EM:n. noi kakkosrungot möin pois, EM:n heitin roskiin kun vaimo halus digin. aikoinani möin assarille ton ekan Äffän, jonka ostin jonkun aikaa sitten takaisin kun tajusin kuinka hyvä kamera se on. Sitä ei ikinä ole huollettu ( ostettu 1968) ainoastaan käytetty säännöllisesti. F kolmosen annoin pojilleni, pelittää erinomaisesti edelleen, nyt käyttörunkona to toi F ja F5 ja sitten tietysti pari Nikon Digiä ( ja hasseli). Ostin juuri kaverilta hyvin pidetyn Äffän, vuosikertaa 65. fantastinen kamera !Ainoa mikä mun mielestä kannattaa tehdä on hankkia uusi matalasi äffään tai f kolmoseen, kolmosen mattalasit käy äffään kun vaihtaa raamit, se on vain niin että mattalaseissa tapahtui yhdessä vaiheessa dramaattinen parannus. mekaniikassa ollaan sensijaan ( niin linsseissä kuin rungoissa) menty järkyttävästi taaksepäin.
Vs: Nikon: kasa *****a? On mullakin on ollut kasa Nikoneita: FE2, F3, F4 ja F5. Kaikki nämä toimivat hyvin, ei valittamista. F4:lla kuvasin eniten ja F5:sta pidin eniten, se on kyllä kunnioitusta herättävä kamera. Sitten vaihdoin Nikonit Leicaan ja sillä tiellä ollaan ja pysytään... Duunissa kuvaan Canon 5D Mark II:lla, ja vaikka se ihan mukava kamera onkin, miettisin kyllä kaksi kertaa ennen kuin vaihtasin Nikon-järjestelmän Canoniin. Jossain toisessa ketjussa totesin jo että mulla on kaksi runkoa, salama ja kolme kallista Canon-linssiä. Näistä ovat kaikki komponentit käyneet huollossa, paitsi uusin runko 5DMkII. Parista linssistä USM poksahtanut, tarkennukset ovat olleet pielessä ja kaikkea muuta hauskaa. Eikä ole johtunut varomattomuudesta tai kovasta käytöstä.
Vs: Nikon: kasa *****a? Aikanaan Nikon-Canon/Canon-Nikon vaihtoa ei kukaan harkinnut - optiikan säädöt pyöri eri suuntiin. Oli helpompaa. Mun mielestä oli muitakin eroja... Nikkorit usein "sairaan skarppeja" mutta "kylmiä"; Canonin FD:t "värikylläisiä", "plastisia"... Ja sit löytyi vielä hienompia laseja muilta merkeiltä.. Mutta F4, FM, F3.... kaikki rikki? Huono on tuurisi tai huono käytettyjen(?) toimittaja. Mutta mikään ei ole ikuista....
Vs: Nikon: kasa *****a? Nikoneista mulla on EM:ään tullut vuosien varrella valovuoto, jostain etsimen suunnalta pääsee valoa vähän filmille. Toinen viallinen oli käytettynä ostettu F301 jossa suljin takerteli satunnaisesti. En jaksanut tutkia enempää vaan ostin 30 eurolla toisen käytetyn tilalle. Sitten FE2 meni rikki lennettyään voimalla katukiveen. Laukaisin otti ensi-iskun jolloin koko laukaisukoneisto vääntyi paikaltaan. Kameran sai pienellä jumpalla ja käyttäen mekaanista aikaa kuitenkin toimimaan ja se pelasi ihan sen jälkeen myös sähköisesti. M&L:llä sitten ihmeteltiin että kuinka tuo on voinut enää edes toimia, sen verran pahassa kunnossa sisuskalut olivat... Vaan laittoivat uusia osia ja kamera on taas kuin uusi (paitsi ulkopinta joka kertoo eletystä elämästä).
Vs: Nikon: kasa *****a? Toi son FE:n saama kohtalo on ihan normaalia pro kameran saamaa kohtelua filkka aikoina, sitten kun oli ihan kaputt, ettei Nikonin huolto viittiny ilmaiseksi korjata, sitten meni amatöörikäyttöön. joku vielä ihmettelee miksi vanhat Nikonit on niin "paskoja"...
Vs: Nikon: kasa *****a? Kamerassa on liikkuvia osia muun muassa: suljin (muutama lehdykkä), tätä ohjaa etuverhon jarru sekä takaverhon jarru sekä toki voimakoneisto jotta on jotain mitä jarruttaa... Peilikammiossa liikkuu peili noin keskimäärin kerran alas ja ylös per valotus. Filminsiirrossa on hammasrattaita useita, jotka myös kuluvat... Myös kaikki painike / himmenninmekaniikka tuo omat voitelu / vaihtotarpeensa kuvioon, niissä on myös liikkuvia osia. Summa summarum, kaikilla kameravalmistajilla on suunnilleen samat komponentit kameroissaan, eli ne tarvitsevat säännöllistä huoltoa, sopii se sinun autohuoltamollesi tai ei... p.s. F5:n etsin on oikein mukava, ei varmasti löydy canonilta parempaa...
Vs: Nikon: kasa *****a? Niin ... Olipa kerran se entinen likka, joka rikkoi itseään porkkanalla ja syytti siitä sitten naapurin Jormaa ...
Vs: Nikon: kasa *****a? Muuten yksi hauska huomio, nyt kun ( ympäristön yms. paineista johtuen) olen ollut pakotettu käyttämään Nikonin Pro sarjan D etuliitteisiä kameroita ja "pakotettu" lukemaan niitten tiiliskivimäisiä manuaaleja, olen hämmästyksekseni huomannut että, perskules, toi vanha ikiliikkuja F5 on sittenkin aika hämmästyttävä kamera! kaikkine ominaisuuksineen, ennen sitä vaan käytti automaattilatausta, manuaalitarkennusta, katsoi valotukset liukuskaalalta noin suunnilleen kohdalleen ja käytti motorisoitua takaisinkelausta. Voihan Pee, sehän osaa ihan valottaa flässiäkin synkassa yleisvalon kanssa, braketeerata automaattisesti puol aukkoa sinne tänne ja kaikkea muuta mukavaa... Sitten on kiva aina välillä "relata" ottamalla näppeihin vanhan Äffän, kostuttaa sormenpää ja nostaa se pystyyn ja todeta, oh jee: 30 ja 2,8... näillä mennään
Vs: Nikon: kasa *****a? Jospa minä nyt puolueettomana Nikon käyttäjänä ynnäisin suurimman osan kokemuksista yhteenvedoksi: Nikon on erinomainen merkki. Estillä ja ketjun aloittajalla on ollut epäonnea, mutta pääsääntöisesti Nikon lienee kestävä kameramerkki, jolla laaduntarkkailu ja tuotteet ovat korkealla tasolla. TJukka
Vs: Nikon: kasa *****a? Haluaisin korostaa, että minulla on ollut enemmän "epäonnea" muiden merkkien, kuin Nikoneiden kanssa. Olen nikonisti. Ja olen tavallaan onnekaskin, kun olen saanut aikas armolahjan kuluttaa muutaman laatumerkkikameran loppuun ihan laukomalla - ilman tiputtamisia ja mereen upottamisia. Ja saahan sulkimet uusittua, jos sen kokee tarpeelliseksi. JAS -tekniikassa (ja Nikonin maahantuojalla) kehoittivat lähettämään pari vanhaa Nikoniani heille ja odottamaan, jos tulisikin iloinen ylläri (ilmaiskorjaus kai ?). Noh, en usko, ennenkuin sen (ihmeen, joskus , ehkä) koen. Todennäköisesti sieltä tulee vain iso lasku ... Kerroin vain puhelimessa että tällaista kanta-nikonistia olisi syytä hieman kohdella kivasti ... muuten voi alkaa hirvittävä propagandakampanja. Aika paljon on tämä köyhä työmies laittanut rahojansa tuon brändin tukemiseen ... Mutta mitäs ei mies kameroiden eteen tekisi ? - Erska Edit: Typeriä typoja !
Vs: Nikon: kasa *****a? saattaa olla itse Nikoni joka yllärin tarjoaa, NPS eli Nikon Pro services on pystyssä taas. päämääränä tarjota laatua, sekä laitteissa että huollossa. Aikoinaan kun nikonille meni rungon kanssa, kysyttiin: Otatko vaihtorungon tai kahvia ja pikkuleipää, odottele joku hetki niin saat kaiken fiksattuna, ei maksanut mitään, ei edes kahvi... Mulle on ihan sama, loppujenlopuksi missä ne nippelit on, kuhan laite toimii ja kuvaa tulee. Nikon on osoittanut että kuvaa tulee. Nille jotka kuvitelevat että en tiedä canonista mitään, olen kaksi kertaa canoniin vaihtanut ja kummallakin kerralla pettynyt karsaasti ja menettänyt paljon rahaa... eri syistä ( menetettyjä asiakkaita pieleen menneen keikan takia, canonista ei saanutkaan vaihdossa juri mitään jne...)
Vs: Nikon: kasa *****a? Toivoisi Nikonien kalliimpien mallien kesävän, kun usein niitä näkee käytettynä sellaisessa kunnossa, että luulisi niiden olleen talvet säilytettyinä vararenkaan vieressä, ranskalaisessa autossa (get it?). Ja onko jossain varasliiga, joka pöllii vain Nikonien latureita, kun niin usein se puuttuu (kiva mennä katsomaan käytettyä runkoa, kun pitäisi olla oma ladattu akku ja objektiivi mukana…)? Omia kokemuksia ei juuri ole, sillä tällähetkellä en kuvaa kameroilla jonka merkissä on o-kirjain tai merkki alkaa s-kirjaimella. Voisin ollakin Nikonisti, mutta se järjetön halvempien mallien sabotointi vanhojen objektiivien suhteen ajoi toiseen merkkiin.
Vs: Nikon: kasa *****a? Se on kuule sillai että kohta ei kannata ostaa enää mitään käytettyä kameraa, jos on filkavehje, vain paskoja on liikkeellä, sillä vain vähäjärkinen luopuu hyvästä filkkarungosta, digeistä ei kukaan taas mene takuuseen, siellä voi luurata mitä vain, viallisesta kennosta tappajaviirukseen joka ahmii salakavalasti pikseleitä, ei niitä ole kohta enää jäljellä juuri mitään, verrattuna uusiin...
Vs: Nikon: kasa *****a? Itselläni on ollut ilo omistaa Nikon F6, joka toimii edelleen täysin moitteetta. Ainoa moite, joka on tullut esille; on paristojen kulutus. F6 käyttää CR123 lithium paristoja(2 kpl). Ne ovat melko tyyriitä. 2kpl säästöpakkauksia en ole nähnyt myytävän. "Paristo-ongelmaan" on ratkaisu; MB-40 paristokahva, jossa voi käyttää muun muassa AA-sormiparistoja tai tai ladattavia akku-paristoja. Paristokahvan hinnalla vaan saa aika monta CR123 lithium paristoa. ;D Kauan eläköön Nikon F6! <SIZE size="1"]Edit: Lisätty juttua.</SIZE>