Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon kameroiden ja objektiivien säänkestävyys?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana WB, 5 Heinäkuu 2011.

  1. WB

    WB Member

    207
    0
    16
    Moi


    Tulin viime viikolla kanoottireissulta ja kosteaa oli. Nikkorin 24-70mm 2.8F putken viimeisen elementin taakse tiivistyi kosteutta viimeisenä päivänä, joka onneksi aurinnossa katosi. Eikös tuo objektiivi olekkaan sääsuojattu? Mitään sukelluskameraa en odottanutkaan, mutta vähän hämäsi tuo kosteuden tiivistyminen takalasi taakse. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksi? Millaisia kokemuksia foorumilaisilla on ollut muiden putkien säänkestävyydestä? Entä miten hyvin rungot kestävät erillaisia sääolosuhteita?

    WB
     
  2. Vs: Nikon kameroiden ja objektiivien säänkestävyys?

    Voihan siinne tiivistyä kosteutta ilman, että suoranaisesti vettä menee sisään.
     
  3. Schind

    Schind Member

    493
    1
    18
    Vs: Nikon kameroiden ja objektiivien säänkestävyys?

    Tässä nyt tulee mutua, mutta:

    En tiedä, onko tällä väliä, mutta missä rungossa olet käyttänyt ko. optiikkaa? Itsellä se on ollut D3:n nokalla ja mitään tiivistymää en ole koskaan huomannut. Tai sitten en ole vain huomannut, kyllähän se sieltä poiskin näköjään haihtuu, heh.

    Kyllähän nuo pitäisi olla sota- ja lehtikuvauskäyttöön soveltuvat kamat eli hyvin pöly- ja kosteustiiviit? Ja omakin nyt on saanut päälleen rankkasateet ja lonkkua ja kaljaa, ei sinne sisään mitään ole koskaan mennyt. Päältä tosin pitää sitten luututa huolellisesti. :)

    edit: pienoinen disclaimer lisätty.
     
  4. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikon kameroiden ja objektiivien säänkestävyys?

    Muuttuuko opiskan fyysinen koko zoomatessa tai tarkennettaessa? Se merkitsee että ilmaa "pumppautuu" sisään ja ulos.
     
  5. D300

    D300 Member

    498
    8
    18
    Vs: Nikon kameroiden ja objektiivien säänkestävyys?

    On ollut ihan sääsuojaamatontakin objektiivia rankkasateessa D300:n nokalla sen verran, että tarvittavat otokset saatu otettua, puhumattakaan sääsuojatuista, jotka lilluneet sateessa kuvatessa oikein "urakalla" eikä koskaan ongelmia.

    Sigman 70-200/2.8 hivenen kangistui pakkasella ja huurtui (-28°) vaan huurtuminenkin poistui, kun hippasen losotti linssiä aurinkoa kohden.

    Kuvat otettu viime viikonloppuna tunnin kestäneessä rankkasateessa, jossa tuli kuvassa olevia rakeita ja jälleen kerran ongelmitta ja silloin D300:n nokalla Nikkor AF 24/2.8, joka sääsuojaamaton.
     
  6. Vs: Nikon kameroiden ja objektiivien säänkestävyys?

    Minulla meni 24-70/2.8 sigman sisään hiukan kosteutta kun se kävi pikaisesti järvessä. Huollossa kuivasivat. Sateista ei ole ollut haittaa kun en mene silloin ulos kuvaamaan.
     
  7. Vs: Nikon kameroiden ja objektiivien säänkestävyys?

    D40+35/1.8G on kokenut roiskevettä kun olin vyötäröä myöten vedessä kuvaamassa eräiden polttarien vesileikkiosuutta. Lisäksi olen kuvannut kyseisellä yhdistelmällä vesisateessa. Sama putki+runko kombo on ollut myös tuulisella säällä hiekkakuopalla käytössä. Kummassakaan tapauksessa en ole kohdannut mitään ongelmia.

    D40+18-55/3.5-5.6G II oli mukana rannalla ja objektiivi otti hiukan hiekkaa sisäänsä kun ryömin maassa kuvaamassa. Hiekka kulkeutui kuitenkin putken sisältä ulos jonkin ajan kuluttua joten tässäkin vältyttiin ongelmilta.

    D7000+35/1.8G oli mukana vesisateessa. Ei ongelmia.

    D7000+18-70/3.5-4.5G oli mukana kun ryömin lumessa viime talvena kovien pakkasten aikaan. Ei mitään ongelmia.

    D700+50/1.8D ja D700+35/2D molemmat kombot ovat selvinneet tämän kesän vesisateista kunnialla.

    D700+MB-D10 paketti otti kerran päällensä BBQ-kastiketta kun tuulenpuuska tempaisi kertakäyttölautasen ilmaan ja lennätti sen kameran päälle. Pyyhin liat pois märällä liinalla ja taisin käyttää kahvaa juoksevan veden alla kuitenkin kontaktit suojaten. Runko ja kahva toimivat täysin normaalisti tämän jälkeen.

    Kastumisen jälkeen olen ottanut objektiivit irti rungosta ja kuivannut osat esim. pyyhkeellä tai talouspaperilla. Harjaan objektiivien ja rungon kolot puhtaaksi pölystä ja muusta aina silloin tällöin.

    Oon tarjoillut melko kovaa kyytiä noille vehkeille, mutta kyllä ne on tehty kestämään. Näin sen pitää olla! Arvostan :)
     
  8. WB

    WB Member

    207
    0
    16
    Vs: Nikon kameroiden ja objektiivien säänkestävyys?

    Ja mä luulin että oon ollu kameroille kovakourainen! =D Hieno asenne!

    24-70mm oli D7000:n nokalla

    Tutulla on D70 + kitti zoomi. Hän on kuvannut aikapaljon baarissa. Sen verran monet lonkerot ja oluet on kamera saanut päällensä, että pyöritettävä valitsin on tahmautunut "M" kohtaan.

    WB
     
  9. Ihmemies

    Ihmemies Member

    454
    6
    18
    Vs: Nikon kameroiden ja objektiivien säänkestävyys?

    Itse en ole F2:sta tai (käsitarkenteisia) objektiivejä kovin paljoa säästellyt. Rasvat eivät ole vesiliukoisia, ja messinki, teräs ja alumiini eivät ruostu.
     
  10. JPQ

    JPQ Member

    376
    5
    18
    Vs: Nikon kameroiden ja objektiivien säänkestävyys?

    Lisäksi lasi ei ruostu.:) noh kuitenkin hurjia juttuja aika halvoillakin lasella näemmä tehty...