Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Nikon julkaisi D600:n

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Jiisku, 13 Syyskuu 2012.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Mitenhän käytäntö muodostuu...  eikö mitat olekaan käytäntöä parhaimmillaan? 

    http://www.olympus-europa.com/site/en/c/cameras/pen_cameras/pen/e_p3/e_p3_features_l.html

        Dimensions (W x H x D)
        122.0 x 69.1 x 34.3mm (without protrusions)

        Weight
        369g (including battery and memory card)
        321g (body only)

    Nikon FM2:

    Dimensions (W x H x D): (camera body only): Approx.142.3mm x 89.7mm x 60.2mm
    Weight: (camera body only): Approx. 540g  (FM2 bodies with titanium shutter in 590g).

    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    Mielestäni D90 on kevyt ja pieni kuljettaa mukana.  Niin varmaan myös D600.  Itse asiassa D90:een olen kaivannut lisää painoa.

    (Leica M6TTL + Motor M on erinomainen, mutta siinä on kevyitä pieniä objektiivejakin.)
     
  2. Traju

    Traju

    17
    0
    1
    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Ei se D600 niin pieni ole kuin on annettu ymmärtää. Täyskennoiseksi varmasti pienehkö, mutta siltikään ei huuda pystykuvauskahvaa ainakaan minun kädessä. Itse asiassa vähän pelkäsinkin, että se olisi ollut liian pieni eli pikkurilli ei mahdu muiden sormien kanssa kahvalle, mutta näin ei ole. Tosin minulla on aika pienet kädet mieheksi. Kyllä nämä entry level-dslr rungot ovat vielä huomattavasti pienempiä kuin D600.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Lähde dpreview.com, painot akkujen kanssa.  Näkyy myös selvä ero D7000 malliin, vaikka aluksi tästä olin saanut toisenlaisen kuvan.

    D3100
    124 x 96 x 74.5 mm
    505g

    D90
    132 x 103 x 77 mm
    703 g

    D7000
    132 x 105 x 77mm
    780 g

    D600
    141 x 113 x 82 mm
    760 g

    D300
    147 x 114 x 74 mm
    903 g

    D700
    147 x 123 x 77 mm
    1075 g

    D800
    146 x 123 x 82 mm
    900g


    Kuvassa rinnan D7000, D90 ja D300S: Nikon D7000 Review

    D300, D700, D3: Nikon D700 Review

    -----------------------------------------------

    Lisätäänpä vielä Nikkormat FT3, joka on mielestäni selvästi parempi kooltaan ja tukevuudeltaan  kuin FM/FE2 .  "Ergonomiton" laatikko vaatii vähän mittaa.

    148 x 96 x 54 mm
    880g
     
  4. Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Mitä ne muuten ovat? Tämä amerikkalainen ajatus että kaikkien pitäisi aloittaa pienellä kameralla on erikoinen. Tai että pitäisi aloittaa huonolla. Tai halvalla. Sinänsä, tuossa on nyt siis Nikonin halvin, huonon ja pienin kinodigi? ;-)
     
  5. Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Noista voi päätellä että D600 vaatii D200:n tapaan jotain pohjaansa, ettei pikkusormi jää kameran alle?
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Olen aina ihmetellyt näitä pikkusormijuttuja, kun itse en ole edes huomannut missä kulloinkin se sormi tarkalleen sijaitsee.  Pitää oikein erikseen kokeilla asiaa ja huomaan että erilaisissa kameroissa se on eri lailla.  Alle osin sijoittuessaan tuntuma on ihan hyvä. Siellähän se rilli tukee silloin alta.

    Hansikkaan koko tavallisesti 9, mutta jotkut kasitkin jämptisti saattavat mennä ja on tarpeeksi pituutta pitkille sormille.  Mitta näyttää kämmenen leveydeksi 87mm rystysien kohdalta.


    Vaaksa näkyy mulla venyvän 230 milliin.  (Peukalon ja keskisormen pään etäisyys.)  (Peukalon nivel on mulla kyllä aika jäykkä tuossa mittauksessa eli oikea peukalo jää isompaan  kulmaan kuin vasen. Vasen vaaksa 235mm.)

    Keskisormi 118mm.  Lisätty kuva sen mittauksesta.  :D


    (Tämä lie narsismia varsin viattomassa muodossaan?)
     
  7. Traju

    Traju

    17
    0
    1
    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Enhän minä ole sanonut, että kaikkien pitäisi aloittaa pienestä ja huonosta kamerasta. Käytin vain yleisesti käytössä olevaa termia tietyn kokoluokan kameroista. Nähtävästi tiesit sinäkin minkälaisista kameroista puhun kun aloit niitä huonoiksi ja pieniksi kutsumaan. Onko huono päivä kun piti tuosta termin käytöstä tuolla tavalla provosoitua? ;)
     
  8. Vs: Nikon julkaisi D600:n

    ?? Kai amerikkalaisten termejä saa kritisoida? Eikä se minun vikani ole, että suomalaiset on ihan intona kaikesta mikä sieltä tulee ;-)
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Kokovertailusivu, jossa on aika hyvin uutuuksia.  Filmikameroita ei paljoa, mutta esim  Leicaa löytyy. 

    Compare camera dimensions side by side; Prisman ulkomitat näyttävät eroavan D600 ja F6:n välillä.  Näkyyköhän se etsinkuvassa samoin?
     
  10. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Toisessa on salama, toisessa ei...
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Sitä suuremmalla syyllä kysymys nousee kun pienemmässä prismassa on  salama. Tosin vaikuttaako salaman sijainti tuohon kuvan etuprofiiliin sittenkään...
     
  12. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Ihan sama noille kokohommille.
    Ostaa sen, mikä käteen sopii parhaiten.
    Kuitenkin d600 ja d800 mahtuu samaan kameralaukkuun, jossa kuitenkin kameraa säilyttäisi.
    Mutta onko tuossa d600 niitä 5:4 rajauksia jo kuvanottohetkellä, että tulee jo etsimeen oikea rajaus?
    T Jukka
     
  13. JMies

    JMies

    550
    1
    0
    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Ken Rockwell ainakin valitteli tämän puuttumista omassa arvostelussaan.
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Onko tuollainen D800 mallissa?  Entä muita kuvasuhteita?  (5:4 ois pikkasen liian neliömäinen.  :)

    Miten sellainen toimii?  Varmaan täytyy olla ihan mekaaninen maski.
     
  15. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Siinä on 5:4, 1.2X ja DX
    Tietysti 4:3 olisi myös kiva, muttei ole.
    Kyllä se kuva on rajattu suoraan tuohon, pikselit tietysti vähenee, onneksi.
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Mutta siis etsimeen ei sentään taida tulla rajausta...
     
  17. vilaho

    vilaho

    6
    0
    0
    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    D600:n paino akun kanssa on 850g, tuo 760g on ilman akkua. (Nikonin sivuilta)
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Vai sillä lailla.  Sittenhän muutkin tiedot pitää tarkistaa tuossa listassani.

    ----------------------------------------------------------------------


    D600 pikselikoko on hieman suurempi kuin D800:n.  Mitä se merkitsee diffraktion kannalta käytännössä?  Toki siitä varmasti löytyy ainakin laskennalliset tiedot millä aukolla diffraktio alkaa vaikuttaa kullakin kameralla, mutta kuinka paljon se oikeasti vaikuttaa syöden tarkkuutta?  Joko löytyy käytännön esimerkkiä vertailusta D600 vs D800 samoin himmennettynä f/8, f/11, f/16 jne.  Myös D700 olisi mielenkiintoinen  verrata.

    Koska D600 kennon pikselimäärää on jopa luonnehdittu kinokennon ideaaliksi (mikä lie kuitenkin subjektiivinen heitto ja kameran käyttötavasta kiinni)  voisiko jopa olla niin että hyvin äkkiä himmennettäessä D800:n diffraktio tekee kuvista suunnilleen yhtäläisiä D600 kanssa.  Voisiko vaikutus olla niin suuri että niin tapahtuisi jo tuiki tavallisilla ja tärkeillä aukoilla kuten f/8  f/11.  Ja sitten toisaalta, ehkäpä D700 kenno onkin pienien aukkojen ideaalikenno?

    Valmiin valokuvan koko on tietenkin vaikuttamassa siinä, milloin mikäkin tarkkuus yleensäkään tarvitaan. Tämä asettaa omat ehtonsa vertailukuvien tulkintaan tai vertailun mielekkääseen esitystapaan. 
     
  19. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    (Ei pidäkään himmentää hyvin äkkiä, vaan rauhallisesti, jotta valonsäteet ehtivät mukaan.)
     
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon julkaisi D600:n

    Tämä tuli kai kokemuksesta?  Hämeen nopein himmentäjä!

    -------------------------------------------------------------------



    D800 on markkinoitu ainakin maisemakuvauskamerana joka tavallaan kilpailisi suurempien kennojen kanssa. Jos lähdetään tekemään oikein suuria vedoksia on toki suurempi määrä pikseleitäkin paikallaan, mutta kuvan valottaminen tarkemmin kuin samankokoiselle kennolle vähemmin pikselein asettaa vaatimuksia.  Laajakulmillakin kääntöä objektiiviin?