Elikkäs tuosta kyseisestä kameran toiminnosta kyse, jos kuvaan RAW muodossa ja käsittelen kuvat aina Lightroomilla niin kannattaako sitä pitää päällä?? Hieman tutkiskellut keskusteluja ja tuli sellainen käsitys että ei kannata pitää päällä, vaan itse saa asian hoidettua paremmin Lightroomilla. Toinen saman sarjan kysymys että kannattaako kameran kohinan vähennystä käyttää, hidastavat käsittääkseni sarjakuvausta mutta onko sekin parimpi hoitaa Lightroomissa. Niin ja kamerana kakka kakkos runkoni amatöörikamera Nikon D3000 joka pitäisi päivittää, olen jotenkin kiinnostunut hinta/laatu suhteelta tuohon Nikon D90. Ei viitsisi paljoa sijoittaa kun tulee varmaan 80% kuvattua tuolla vanhalla ja niin rakkaalla Canon EOS 1Ds:llä, mutta päivittää tekis mieli ja kysynkin onko tuo D90 hyvä. Eli jos apuja saisi Jukka
Vs: Nikon ja active d-lighting En omista kameraa jossa moinen on, mutta eikai se RAW-tiedostoihin edes vaikuta?
Vs: Nikon ja active d-lighting Ei kannata, ei näy RAW-kuvissa, ellet sitten avaa Nikonin Capture NX2:ssa. Sielläkin sen saa klikattua pois. Toimii JPG-kuvissa. Kapa
Vs: Nikon ja active d-lighting Ja kamerassakin voi kuvanmuokkausvalikossa lisätä jälkeenpäin jolloin kuva tallennetaan jpg muodossa uudestaan. Voi jopa kokella efektin eri asteita. Joskus jopaihan toimiva juttu. Kyllä mä olen tohon D90:n tyytyväinen.
Vs: Nikon ja active d-lighting Sikäli ei kannata käyttää kun d-lighting toimii niin että suojellakseen huippuvaloja se vähentää valotusta. Asiasta perillä oleva ohjelma nostaa sitten keskisävyt kohdalleen nostamalla vastaavasti niiden osalta valotuksen kohdilleen ja pimeitä vielä enemmän. Ohjelma mikä ei asiasta mitään tiedä kokee vain että kuva on alivalotettu ja siltä se myös näyttää. Voit kokeilla sen vaikutusta vaikka A-modessa. Kamera kohti vakiovalaistusta ja d-lighting maksimiin ja pois vuoronperään. Käsitykseni mukaan valotus muuttuu.
Vs: Nikon ja active d-lighting Kiitos kaikille. Kokeilin tuota tosiaan niin että manulla päälle ja pois, päällä kuva oli kuva oli tummissa kohdissa valoisampi ja pois asennossa taas pimeämpi. Mietin vaan sitä että saako itse kaivettua Lightroomissa sävyt ja terävyyden paremmin esille, mutta se taas selviä kuin kokeilemalla. Jukka