Mikähän FM:n valotusmittarin tuli? Meinasin ottaa filimikuvia, mutta FM:n mittari on pimee. Pattereissa on virtaa, uusillakaan ei toimi eikä kosketuspintojen krassaaminenkaan mitään auta. On heikkoja nämä mekaaniset kamerat, näköjänsä.
Jos mittari ei tokene, niin filmikuvaus on sitten lopullisesti siinä. En viitsi korjauttaa. Pitää vissiin hävittää filmit, kemiat ja paperit jonnekkin. Taas.
Virtakytkin on virityskammen asentoon liitetty. Sieltä vika voisi löytyä. Jos paristot on oikein päin. http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfmseries/fm/basic.htm
Ammattikuvaaja ei sitten millään pärjää ilman valotusmittaria, vaan on pakko hävittää kaikki filmiin liittyvä? Luulisi että jotain ymmärrystä valosta olisi tarttunut matkan varrella. Ai niin, mutta oletkin kuvannut jo pitkään digillä. Eihän silloin tarvitse mitään tietää tai mistään ymmärtää, tekniikka hoitaa kaiken. My bad.
RB on osallistunut muutaman kerran Seinäjoen filmiklubin tapahtumiin joten olisi sääli tämän mittarin vuoksi asia jätää. Sen vuoksi olen sitä mieltä että se saadaan kuntoon. Minä en osaa korjata mutta tiedän henkilöitä jotka osaa eikä tartte köyhtyä. Jos haluat sen kuntoon ollaan yhteyksissä.
Valotuksen saa tarpeeksi oikein melko hyvin kokemuksella, sunny f 16/11 säännöllä ym jos asiaan vihkiintyy , ei mitään 4 sek tms valotuksia
Meikäläisen filmikuvaus on senverta heikoissa kannattimissa että kovin suuria panostuksia siihen ei viittis tehdä, kesä ja kiiruutkin tulossa. Ei se mittari ole kotikonstein herännyt, patterit on oikeinpäin, oon linksuttanut vilminsiirtovipuakin, mutta ei vaikutusta. Katsotaan nyt, eikait sitä kiirustaa oo mihinkään.