Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon FE kunnostus?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana EbnoC, 7 Helmikuu 2009.

1. EbnoC

EbnoC

6
    0
    0
    Elikkäs, itse olen kuvaillut pääsääntöisesti Nikon D80 digijärkkärillä ja kotoa kyllä löytyy tuo Nikon FE myös. Käyttämättömänä ollut ties kuinka monta vuotta ja isä sanoo, että koneisto siinä on jumissa tai jotain vastaavaa. Silläkin tekisi kuitenkin mieli alkaa kuvaamaan joten onko tietoa paljonkohan sen kunnostus tulisi maksamaan tai uskaltaako sitä alkaa itse sorkkimaan?

2. Vs: Nikon FE kunnostus?

Ei kannata alkaa itse sorkkimaan ellei ole kokemusta. Kokenut kamerahuolto saa tuon pelin kyllä kuntoon. Vaikea sanoa paljonko maksaa, aina kannattaa pyytää kustannusarvio jos remontin suuruus on epäselvä. Jos suljinkoneistoa (tai muuta sälää) ei tarvitse vaihtaa niin selvinnet alle satasella. 

Kamerana FE on erinomainen ja kestävä ja sen korjaaminen kannattaa mielestäni ehdottomasti vaikka vähän maksaisikin.

--# mablo

3. Vs: Nikon FE kunnostus?

Ihmisten tekemä tuokin kamera on. Netistä löytyy paljon vanhojen kameroiden korjaamiseen liittyvää materiaalia, joten kyllä se on todennäköisesti mahdollista itse korjata. Tosin ensimmäinen kamera on aina harjoittelukappale, ja riskit ovat suuret.

Jos asiaan on aikaa paneutua ja ottaa asian tutkimusmatkana vanhaan kameratekniikkaan, niin voi sitä yrittää itsekin korjata. Kamppeen nykyarvo tuollaisena ei ole kovin suuri, joten riski ei ole valtava. Jos taas haluaa vain kameran äkkiä toimimaan eikä ehdi asiaan sen kummemmin syventyä, on omatoimista korjausta aivan turha yrittää.

4. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Vs: Nikon FE kunnostus?

Kun katsot etsimen läpi, näkyykö? Ts. peili ei ole jämähtynyt yläasentoon.

Aseta suljinajaksi mekaaninen 90, viritä ja laukaise. Laukeaako?

5. Vs: Nikon FE kunnostus?

Näyttää kuvasta katsottuna aika siistiltä yksilöltä, maalit kunnossa kulmissakin. En lähtisi tuolla harjoittelemaan kameroiden korjausta.

Vaikka pidän itseäni aikalailla teknisesti sivistyneenä, niin kameran korjauksen opettelu jostain enklannin kielisestä manuaalista on jotain jota en lukisi kovin hupaisaksi tai lopputuloksen kannalta antoisaksi hommaksi. En uskoisi ainakaan toimivaa kameraa saavani aikaan.

Jos joku kaipaa Pentaxien korjaamiseen pätevää ja kohtuuhintaista tekijää, niin tiedän sellaisen rapakon takaa. Laittakaa yksäriä niin saatte kaverin osoitteen.

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Pitäisi varmaan joku FAQ kamerahuolloista laittaa, kun ne vastaukset tuppaa suht samat kuitenkin olemaan mm. kamerasta riippuen. Mustonen & Laine kai pääkaupunkiseudulla tuppaa se eka ehdotus olemaan.

Ja tosiaan nuo vanhemmat, varsinkin mekaaniset (mitä FE kai ei ole?) ovat kyllä suht yksinkertaisia kameroita. Eivät välttämättä silti aivan helppoja korjata edes jonkunlaisten ohjeiden kanssa, mutta kyllä se hyvinkin voi onnistua, jopa suhteellisen helposti. Voihan se ihan hauskaakin olla, jos ei pahemmin stressiä tuloksesta ole (noita vastaavia kameroita kun saa aika halvalla kuitenkin).
    Sen lisäksi että ne ovat ihmisen tekemiä niin ovat usein tehty jopa niin, että ne voi itse huoltaa. Tosin eipä omaa kokemustakaan pahemmin ole. Kuitenkin tiedän että jotkut nykyään muidenkin kameroita huoltavat ovat ihan itse homman oppineet.

Saitko muuten Harald sen MX:n kuntoon?

7. Vs: Nikon FE kunnostus?

Eric ilmoitteli juuri, että sai sen kuntoon ja laittaa postiin maanantaina:

"The camera finally passed the bench test. I found several things the last tech had done and corrected them. Looks like new covers were installed over an older body. Anyway I am going to ship the camera on Monday.
    Thanks,
    Eric "

"Finished the camera. I noticed that it has been repaired before. I had to undo a lot of the repair in order to fix the curtains. The curtains were overlapped way too far causing a lot of different problems. It took a lot more time than I had estimated for but I hope it's working good now. I've tested everything several times now and it checks out okay. You also had the wrong battery cap on the camera and gave you another one that works with this camera. I'm not sure what he did, I just hope I got everything. It's a long way to you.
    I will probably ship in the a couple of days. I want to test it again tomorrow after sitting for a day.
    Thanks,
    Eric"

8. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Oho :). No olihan se melkein liian hyvää ollakseen totta, että ko. kamera olisi alkuperäinen ollut ja suunnilleen aina aivan käyttämättä. Ja tuntui tosiaan vähän "sekaisin" olevan.

9. Vs: Nikon FE kunnostus?

Kun olen tuon tekniikan kanssa ollut tekemisissä jonkun verran, niin empä lähtisi noita värkkäämään, eivät ne niin yksinkertaisia ole.

Viiden pennin suutari saa aikaan satasen vahingon. Välykset ja toleranssit, niiden säätäminen, voitelut vain oikeaan paikkaan ja vain oikeilla aineilla ja määrillä tietäen mitä ja miksi sekä kuinka voidellaan, ja kun yhteen paikkaan koskee, niin toinen pitää säätää/korjata myös jne. ja ennen tätä pitäisi olla hienomekaniikka hallussa eli se että miksi siinä jossakin kohdassa on juuri tietty mekaaninen ratkaisu ja mitä siitä seuraa jos se on väärin säädetty tai rikki jne.

Se on hieman harhaanjohtavaa se ettei niissä ole elektroniikkaa ja että se merkitsisi "yksinkertaisuutta", koska silloin ne tekniset ratkaisut on ollut tehtävä mekaanisesti ja se on vaatinut melkoista akrobatiaa tekijöiltään. Kuten vaatii myös niiden tehtyjen ratkaisujen tajuaminen jotta niitä voisi korjata tai säätää.

Hommaa voisi verrata tuohon MX:ään. Ns. "yksinkertainen" mekaaninen kamera. Mutta silti joku "korjaaja" on saanut sen melkoiseen solmuun, kuten Eric asian kohteliaasti ilmaisee....

10. Vs: Nikon FE kunnostus?

Arvaan jossain satkun molemmin puolin huollon pyörivän riippuu tietty vastaantulevista asioista.
    Nikon FE on mielestäni juuri sellainen kamera jolla tähän dinosaurusten maailmaan kannattaa alkaa tutustumaan. Tsemppiä.
    Mulla isältä jäi Pentax K2 jonka huollatin Kamera Ahvanaisella. Huolto oli 190euroa joka siis on yli kameran myyntiarvon mutta K2 on ominaisuuksiltaan hyvä kamera (Kuten FEkin) ja tiettyä tunnearvoakin kameralla ja näin minusta huoltaminen ainakin mun tapauksessa kannatti. Lisäpointtina mainittakoon että viiltävää lahjakkuuttani ja ylivertaisuuttani ei pystytä vesittämään sanoen että minun aikanani oli kaikki niin paljon heikommin - samalla kameralla henkeäsalpaavia kuvateoksia synttäriräpsyjen sijaan...
    [sub][sub].. taas meni kommentti överiksi...[/sub][/sub]

11. EbnoC

EbnoC

6
    0
    0

Juu, etsimen läpi kyllä näkyy. Ja tuolla M90:llä ja BULB:lla kyllä laukesi. Elikkäs mitä tämä sitten tarkoittaa? :)

12. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Sähkövikaa. Onko patteri varmasti hengissä ja kontaktissa? Onko patterikotelossa hapettumaa tai onko paristo vuotanut koteloon?

13. Vs: Nikon FE kunnostus?

Noin se tekee ainakin jos patteri on loppu, koskapa kamera on sähköinen, mutta kahdella mekaanisella ajalla. Onko?

14. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Ja onhan se patteri varmasti oikein päin?

15. EbnoC

EbnoC

6
    0
    0

16. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Ei FE ole täysin mekaaninen. Kuten huomaat suljin ei toimi kuin kahdella - mekaanisella- ajalla ilman patteria. FM:ssä on mekaaninen suljin..

17. Usko

Usko Member

408
    0
    16

FE:ssä on takakannen puolella filmi takaisinkelausvivun kohdalla patteritesterin vipu. Painat vipua alaspäin, jos pattereissa on virtaa, syttyy kirkas punainen valo. Jos valo on himmeä tai sitä ei näy ollenkaan, patteri on lopussa/patteria ei ole.

18. EbnoC

EbnoC

6
    0
    0

Juu, pitää tässä käydä hommaamassa uudet patterit ja raportoida sitten lisää. :)

19. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63