Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

MYYDÄÄN C-41 kemiaa uusiksi ja muita mömmöjä

Keskustelu osiossa 'Myydään' , aloittajana J.W.The NowHere Man, 2 Huhtikuu 2010.

Aletaans panee tota Prööläbin valikoimaa taas ryhtiin, Maco`n Hartmuth ilahdutti uudella hinnastolla jossa tärkein uutuus oli niitten moddaama C-41 kemiasatsi, nyt ihan oikeesti on käppyrät eri lämpötiloja varten 20-38 celsius asteen kehitystä varten. Voi ihan vessassa lotrata. Moddattu startteri ja Stabilaattori, ei kuulemma tule mitään töhnää näitä käytettäessä. erikokoisia kittejä 20-200 rullaa varten (hinnat enemmän kuin kohtuulliset, saitille tulee kunhan kerkiän)
    Toinen uutuus ohjelmassa on Lith velhon Wolfgang Moerschin litkut, on stannavaa tenolia, lith kehitteitä jne.
    tärkeimipä pidän hyllyssä mutta kaikkea saa pikku viiveellä. hinnat on samoja kuin Moerschin webpuodissa eli sakujen retail hinnat + meidän Alv.
    linkki on www.moersch-photochemie.de

1. Vs: C-41 kemiaa uusiksi ja muita mömmöjä

Tähän on IHAN PAKKO huomauttaa, että oikeasti C-41 toimii kunnolla vain n. 38 asteen lämpötilassa ja muissa lämpötiloissa tulevia väri-crossover-virheitä ei voi oikein välttää mitenkään.

Mutta, jos on itse tyytyväinen niin siitä vaan, ja kyllähän se jollekin voi olla lisähelpotus jos ei vesihaudetta tarvitse. Toisaalta summittainenkin "n. 38 astetta" voi olla parempi ja valmistuupahan filkatkin nopeemmin lyhyellä kehitysajalla. Vesihaude ei ole korkeammissakaan lämpötiloissa välttämätön. Jos kaman pistää 39 asteeseen aluksi ja antaa pudota kehityksen aikana 37:ään, niin keskimääräinen lämpötila on oikea. Tämä on ihan itse herra Kodakinkin mainitsema metodi.

Tärkeintä on kuitenkin että kuvaa tulee, ja että on vaihtoehtoja, mutta ajattelinpa vaan mainita.

2. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36
    Vs: C-41 kemiaa uusiksi ja muita mömmöjä

Verrattuna näihin tetenaalin litran kitteihin periaatteessa kiinnostaa paitsi tahraamaton stabi niin myös noi eri koot, josko niillä saisi säästöä. Viittä litraa en ole vielä kertaakaan jaksanut ostaa, mutta mutta, ehkä joku parin litran setti olisi kustannustehokkaampi ja silti kätevä?

tuli nyt muuten tehtyä ekakertaa Tetenalin stabbi normi vesijohtoveteen. Huomasin sellaisen eron, että vaikka mössöä siitä stabista tulee aina, mutta jos se on tehty akkuveteen, mössö tulee sinne filmin "takapuolelle" eikä näy kuvissa. Vesijohtoveteen tehtynä mössöä tulee myös etupuolelle semmoisina lokinpaskan näköisinä juttuina ja ne näkyvät kuvissa. Mutta onneksi lähtevät ihan nätisti mikrokuituliinalla pois, joten ei ole mitenkään kohtalokasta. Teenpä taas jatkossa stabin akkuveteen, niin ei tarvitse edes hinkkailla..

3. kari-s

kari-s Member

480
    0
    16

Olen saanut tuon stabin tahrat hallintaan niistämällä filmin sellaisella kumilastapihtisysteemillä. Sitä ei voi jättää kuivumaan pintaan, muuten tahrat ovat aivan järjettömiä. Onko näissä Mörschin kemikaaleissa parempi loppuhuuhtelu kuin Tetenalissa?

4. Vs: C-41 kemiaa uusiksi ja muita mömmöjä

laita alhonen suora emailisi niin laitan maco:n ohjeet tulemaan. Siis Moersch väsää MV spesiaalikemiaa esim Lith juttuja, C-41 on uutta Compard kemiaa jota markkinoi  MACO.

5. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    .

.

6. Vs: C-41 kemiaa uusiksi ja muita mömmöjä

Mä oon tössäyttänyt nyttemmin vähän butaania kehite puteliin ja laittanut avatut jääkaappiin, hyvin on pelittänyt, ei mitään muutoksia. Kiinnitteen ja valkaisun oon kierrättänyt hiukan lisäämällä tuimaa kamaa päälle.

7. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Kannattaa ne ilmat puristaa pois, varmempaa kuin butaani tms. suojakaasu. Jääkaappi on myös hyvä. Tetenalin 5L setit on meillä vuoden verran säilyneet käyttökuntoisina, siis tiivisteet joista sitten lantrattu pikkuhiljaa käyttölitkut. C41 ja E6 -kemiat.