Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Luupin suurennus ??????

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana timppis, 16 Elokuu 2008.

1. timppis

timppis Well-Known Member

1 905
    213
    63
    Lähinnä kiinnostaisi tietää mikä tai minkälainen luuppi soveltuu parhaiten tähyslasilta tarkasteluun.
    Itsellä on käytössä Rodenstockin 4x luuppi joka on loistava, mutta joskus suurennus voisi olla isompikin(silmät alkaa vanhemmiten väsähtää.)

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: Luupin suurennus ??????

Tuosta ei taida selvitä kuin kokeilemalla. Muistelen käyttäneeni 8-kertaista, mutta iso suurennus tuo mattalasin pintarakenteen esiin aika tehokkaasti, eikä tarkenus varsinaisesti helpotu.  Muuten luupin laatu on tärkeä, on hyvä, että koko kuva-ala näkyy kerralla ja väärisymättä.

4 on aika alakanttiin, 6-8 kannattanee kokeilla.

3. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

4x on aika yleinen, mutta jos haluaa säädellä syväterävyydet kohdalleen luupin kanssa niin 8x
    Mun maisemakäytössä yleensä visuaalista säätöä on aika vähän, 4x on riittänyt.

4. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Tätä mietin juuri tsekkin, kiitos valaisusta. Mistähän suomessa kannattaisi alkaa kalastaa tuollaisia luuppeja. Saksan ebayssa näyttäisi olevan, mutta on hinnat aika kovia sielläkin. Tyyliin uusi Schneiderin 6x luuppi 174 egee + 23,50 pk

5. grep

grep

92
    0
    0

Filmiluuppina olen käyttänyt vanhaa diaprojektorioptiikkaa, 0 euroa, ja näkymä on parempi kuin muovilinssisellä varsinaisella luupilla.

Kelpaisikohan se tähyslasilla kuvaamiseenkin, täytyypä kokeilla.

6. evis

evis Member

499
    0
    16

Koska aihe on itsellenikin ajankohtainen niin kameralaukkua "googlettamalla" tuli pinnalle vanha aihe:

http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=3

..jossa Usagi on vienyt tarkentamisen äärimmäisyyksiin. Täytyypä kokeilla kunhan saan päähäni missä mun vanha neukkumikroskooppi oikein on :)

Suomessa ei taida luuppeja olla myynnissä kuin fimekolla? Rimpulahamoja kai joka verkkokaupassa. Itse olen katseeni kääntänyt valitettavasti ulkomaan suuntaan. Esim. juuri sulkeutui jenkkilässä Peak Anastigmat 4x luuppihuuto ja sille jäi kokonaista 11 dollaria hintaa. pk:t yli parikymppiä mutta silti alle tullausarvon. (ebbarikohde 180273073990) Se on huippuluupista vähän!

On myös totta että vanhat projektori ym. optiikat käyvät luupista oikein hyvin. Harvoin kuitenkin saavutetaan paras terävyys koko tarkkailtavan kuvan alueelta.

7. Vs: Luupin suurennus ??????

Juu, siksi kannattaa kääntää huomisonsa isomman koon objektiiveihin.

8. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Juupati juu, kyllähän sitä tuli ilman luuppia 50mm Zeissilla hätäpäissään tarkenneltua, mutta ei kovin käytännöllinen ja varsinkin kun sillä hieroo tähyslasin pintaa, niin saattaa olla ettei se kovin hyvää tee sille.

9. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Jep :)

Neukkumikroskooppi on kyllä hyvä sillon kun ottaa muutaman ruudun samasta kohteesta ja haluaa tietää mikä niistä on ehdottomasti terävin ja kaikki läpäisevät luuppitarkastelun moitteetta =)