Jos aloittaisin filmikuvauksen uudelleen, niin kamera vois olla tyypiltään jotain Nikon FM2 tai sitten Leica-tyyliä. Filminä olis TriX tai vastaava mustavalkoinen. Laadun vuoksi en filmiin ala, joten keskarit eivät tulisi kysymykseen. Jos kinodigin laatu ei riitä, niin silloin olis mentävä keskaridigiin. Muotokuvaajana yleensä kaikki henkilökuvat saavat tilanteeseen sopivan viimeistelyn, joten filmille kuvatessa tyyli vois olla senverran rosoinen ettei viimeistelyä tarvittaisi ja kuvat vois tehdä helpommin pimiössä.
Vs: Jos aloittaisin Mittaetsin. Leicatyyppisyydellä tässä viitattiin aikaisempiin kokemuksiin hasselbladeista ja mamiyoista? - Bessa äRää minäkin olen miettinyt
Vs: Jos aloittaisin Niin vielä noista sun kamera valinnoista tuli mieleen että se Nikon on varmaan aika namu. Ite en noilla mittaetsimillä näe niin tarkasti tarkentaa kun peili kameralla. Ja mun mielestä peilittömien etua, pidempää suljinaikaa käsin kuvattaessa, en tarvitse. Jalusta on siihen sopiva ja käsin kuvattaessa saa suljinajat ollakin lyhyempiä kun silloin kuvissa on ihmisiä ja ne tulee pitkillä ajoin epäteräviksi.
Vs: Jos aloittaisin Musta ei taida olla hyväksi fimikuvauksen opettajaksi. Kun mustavalkokuvauksen aloitin, niin rupesin kaikenmaailman terävyyksiä ja hienorakeisuuksia kyttäämään ja homma ei loppujen lopuksi johtanut paljon minnekkään. Väripimiö sekoitti pakan lopullisesti. Noita sopivia malleja on varmaan paljonkin....koskaan en ole Nikon FM2 ja F90X parempaa kinofilmikameraa ostanut. Varmaan mullakin vois olla vaikeuksia tarkentaa jollain muulla kuin hyvällä peilikameralla, en le koskaan kokeilua enempi kuvannut. Ja tämä mietiskely tarkoittaa että JOS ALOITTAISIN filmikuvauksen, mitään sinnepäin vievää asiaa ei ole näköpiirissä, toki joskus voi tulla.
Vs: Jos aloittaisin On jäänyt mieleen kun RB haukkui FM2:n. Viritysvipu töksähtää tähdätessä alas jolloin virrat häviää valotusmittarista. No eihän sitä valotusmittaria tarvitse koko ajan tuijottaa ajattelin silloinkin. Hyvä kamera, mutta suljin on nopea ja tärähtää siksi kevyessä rungossa. Tarvitsee MD12 olla niin pääsee siihen mihin modernimmat paremmin balansoidut sulkimet pääsevät teknisesti. Toki tämä suljintärähdysasia tulee ilmi vain kovin harvoin. Suuri suurennos ja tietyt suljinajat. Käsivaralta.
Vs: Jos aloittaisin En usko etteikö RB osais opettaa. Mutta ainahan sitä voi muuten fiilistellä. Joo ei pidä filmihommiin lähteä jos ei kiinosta. Mulla on kiinostusta mutta hyvin vähän siihen aikaa eli harvakseltaan tulee filmiä kuvattua. Purmoosen kinofilmi kuvaus settiä voi vaikka pukata.
Vs: Jos aloittaisin Jos aloittaisin tekisin varmaan kuten teinkin; ensin mekaaninen kinokamera, ja sitten AF, sitten takaisin käsisääteiseen, 645, takaisin kinoon jne. ;-)
Vs: Jos aloittaisin Aivan oikein. Oon haukkunut FM2:n ergonomian puutteen. Mua se häiritsi aikoinaan ja varmaan häiritsisi vieläkin. MD12:n kanssa oli toisaalta aika kivan rautaisen tuntuinen (vaikka siinä onkin paljon muovia) käteen. En tiedä kuinka sen etsimen kanssa nykyään rillipäänä pärjäisin, silloin sitä käyttäessäni olin vain osa-aikarillipää.
Vs: Jos aloittaisin Mistäs nyt tuulee? Niin paljon oot tälläkin foorumilla dissannut filkkakuvaamista ja julistanut "joka ikisessä" filmikuvaus ketjussa, kuinka canonin digeillä niitä potrettejas räpsit, et en kyllä ymmärrä miksi ihmeessä filkkakameran hankkisit? Filmille kuvataan ymmärtääkseni pitkälti siitä syystä (ainakin itse niin teen), että se on hauskaa. Sun jutuista on päässyt siihen käsitykseen, että siitä oli hauskuus kaukana. Jos tää kysymys taas on ihan puhdasta jossittelua niin... Miksi? Missä on jutun pihvi? Jossittelua, et minkä kameran muotokuvaamisella itsensä elättävä hankkisi jos päättäisi alkaa taas filkalle kuvaamaan. Noh, ainahan maailmaan jossittelua mahtuu. Tuossa tilanteessa itse hankkisin ehdottomasti mahdollisimman ison laakakameran. Hienorakeista filkkaa ja huolella baryytille vedostaen. Lopputulos jotain, mistä se maatilan emäntäkin saattaa huomata eron tulostettuun kuvaan. (kauankohan menee, et joku tulee taas vaihteeksi kertomaan, et samaan pääsee kyl paljon helpommalla digilläkin...)
Vs: Jos aloittaisin Niin...misksipä et aloittaisi. Ainakin mietit jo...että josko. Viskon täältä suunnasta bensaa nuotiota kohti...noin niinkun
Vs: Jos aloittaisin Sitä se teettää kun istuu junassa muutaman tunnin ja odottelee että rikkoutunut tavarajuna on saatu raivattua pois edestä jotta matka jatkuis. En filmikuvaamista vastaan ole, mutta varmaan vähän liikaakin oon kirjoittanut pimiön puolesta ja skannaamista vastaan. Johtuu varmaan mun antiikkisesta skannerista. On mulla 1 kinofilmijärkkäri, rikkinäinen F90X, sen ainut objektiivi, 28-105 Nikkori ei vaan herätä kuvaushaluja. Saappanährä vaikka sen henkiin talvella herättelisin..... Kuten kirjoitin, henkilökuvissani oon tottunut viimeistelemään kuviani vähän niinkuin vanhanajan muotokuvaajat (mutta tietsikalla) ja siksi en tahdokkaan ruveta tekemään viimeisenpäälle sileää jälkeä filmille. Filmille haluaisin enempi rosoa...sitä mikä multa jäi filmikaudella tekemättä.
Vs: Jos aloittaisin No anna mennä vaan, älä jahkaile vaan kuvaa. =) Mä ainakin toivotan vilpittömästi sut tervetulleeksi takaisin filmien kanssa lutraamisen pariin. Jos joku juttu on jäänyt tekemättä ja se kiinnostaa niin... just do it. Ja sori toi vähän päälle käyvä sävy edellisessä viestissäni.
Vs: Jos aloittaisin Katsotaan kuinka tämä Super-Lokakuu päättyy. Saattaa olla että innostus iskee lopussa.....tai sitten ei. Tulevana talvena on luultavasti aikaa vähän harrastaakin jonnenjoutavia toisinkuin edellisinä.
Vs: Jos aloittaisin Olympus OM1/2 + 90/2 + Trix tai Leica M2/M4/M6 + Summicron + Trix, kehitteenä mahdollisesti HC110 tai Xtol.
Vs: Jos aloittaisin Jos (siis JOS) taas aloittaisin, niin ostaisin noi Hailin kauppaamat Fujit. On laatua, käännöt ja kaikki herkut. Upeita kameroita. http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 238.0.html"]http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,84238.0.html [sub]Ai niin, minultahan Haili ne sai....[/sub]
Vs: Jos aloittaisin Juupa, olisi aika hiano setti! Mutta aloittaja tuskin noilla aloittaisi, uudestaanaloittaja toki.
Vs: Jos aloittaisin Näillä voi uudelleen aloittaa... Arax Photo | Camera. Special Edition camera sets from ARAX. Upgraded Kiev-60, Kiev-88 and Kiev-88CM cameras. Saattaa olla että itsellä menee tilaukseen, nyt kun on tota hyllytilaa enemmän.
Vs: Jos aloittaisin Jos minä aloittaisin uudelleen, niin olisi aloitettava A:sta. http://www.alpa.ch/en/intro.html Hmm... ei taida olla pelkoa. Kapa P.s. Jos kuitenkin into lopahtaisi, niin saahan noihin digiperän.