Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

nikon f-801 s

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Kimonen, 5 Tammikuu 2006.

pakko kehua kameraani(filmipuolelta) f-801 s,siinä on vahva runko b,30-1/8000 sek ajat,1/250 sek salamatäsmäys,kes,matriisi,pistemittaus ,1/3 askelen haarukoinnit ,syväteräävyyden tarkastus,täydet manuaalisäädöt,lähes kaikki mitä f 4 ym malleissa,kerron tämän kaiken siksi,että nyt niitä saa n 100 eurolla,filmikameroiden hinnat jatkaa romahdustaan,mutta ei pärjää digikameroiden romahdukselle,ne puolittaa hintansa ennennäkemättömällä nopeudella. mielipiteitä kaipailen,voin jopa minä olla väärässä

1. jalakanen

jalakanen Well-Known Member

1 453
    210
    63
    Samoilla perusteilla ostin itelleni F-601:n tosin syväterävyyden tarkistusta ei ole.
    Kelpaa manuaali-nikkoreilla porskutella menemään.

2. Hyvä mf-kamerahan tuo. Mistä kaipailet mielipidettä?

3. Jan

Jan Member

825
    0
    16
    http://www.shphoto.de//bild/07786.jpg
    Tuossa on minusta kaunein, elegantein ja paras kamera mitä nikon on tuottanut.
    Ei ihan niin kaunis kuin M3 mutta kuitenkin niin lähelle kuin peilikamera vaan voi
    päästä :)

4. Onhan tuo elegantti kieltämättä. Itse olen suunnilleen samoilla perusteilla etsinyt FM2:sta. Mielipide eroja siis...

5. keskustelua yleensä kameroista ja varsinkin hinnoista,ehkä avasin väärin keskustelun

6. Filmikamerat tuppaavat olemaan vähän alhossa nyt, mutta asiaan tullee muutos, ainakin klassikkomalleissa. Parhaillaan on ostajan markkinat, mitä ostajat toki pitävät ainoana oikeana asiantilana, mutta huomaavat ennenpitkää tulevansa myös myyjiksi jossain vaiheessa.

7. jalakanen

jalakanen Well-Known Member

1 453
    210
    63
    Tuo 601:n maksoi 50:- mikä lienee kohtuullinen hinta kun takakannen lukkokin on ehjä.

8. Huolto maksaa 100e joten kunnossa olevan hinta on sinä 200e. Tosin huolletusta ei saa sitä hintaa, koska ostajan mielestä 100e:n huolto kuuluu 50e:n hintaan.

9. Jan

Jan Member

825
    0
    16
    Koulun Fm2:lla vähän kuvailin ja siitä jäi vähän semmonen peltinen fiilis.
    F2 oli selvästi paremmin tehty imo.
    Tuossa kaunein kinofilmikamera ja mielestäni parhaiten tehty: http://www.camerahobby.com/Review-LeicaM3.htm

10. On niissä peltipaksuuksissa ohennusta juu ja pohjasta se fiilis tulee. F3:n pohja on paksua, mutta olen päässyt sen yli. Olen samaa mieltä että jotain vaahtoa sisäpintaan niin ei pelti soi kynnellä. Mutta olennaista on, että jalustakierre on rakenteellisesti siirrretty pois pohjapellistä. Huonompaa on että FM2:n etsinkuva on liian suuri. Sitä ei näe kokonaan huonosta okulaarisovituksesta johtuen. Etsitietojen vuoksi joutuu vaelluttamaan silmää ja kameraa pitää liikuttaa samalla. FE-2:ssa on samaa vikaa, mutta siinä on sentään tiedot keskitetty eikä niitä ole joka hiton reunalla.

11. juice

juice

912
    0
    0
    Kerran näinkin päin :)
    Virkistävää huomata että suuri etsinkuva ei aina tuo autuutta, nääs kun aina haukutaan sitä digijärkkärien pientä etsinkuvaa.

12. Jan

Jan Member

825
    0
    16
    Ongelma on varsinkin jos käyttää silmälaseja.

13. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48
    Mulla on ollut F-601 jo 14 vuotta :) Ei valittamista (no ok, syväterävyyden tarkistus).
    Se tyyppivika, takakannen hajoaminen tapahtui noin 10 vuoden kohdalla, muuten porskuttaa täysiä.

Nykyään rinnalla on toinenkin kino, F90X (nää kun on niin halpoja)... Vaikka F90X onkin moderni ja monessa asiassa "teknisesti" parempi, niin F-601 pesee sen mm. sillä että salaman hallinta on täysin rungon napeissa, löytyy haarukoinnit suoraan...

Ja molemmissa kameroissa on ollut kaikenlaista putkea ja härpätintä, wanhoista m42-kiinnitteisistä lähtien kiinni :) Ei ongelmia ja aukon esivalinta -automatiikka toimii nuillakin.

14. Itse huutelin ebaysta Nikonin N70 rungon johonkin 50 ecuun, kuvista päätellen 9+ kunnossa.
    Tässä Nikonia odotellessa huutonetistä huusin sokkona Minolta Dynax 800si+tamronin 28-200 suttuzoomin 90 ecuun. Ei ollut huono tuokaan :)