Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon D90 + Tokina ATX 4,0/12-24 DX II NikonAF ei synkkaa

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Gris, 16 Syyskuu 2009.

  1. Gris

    Gris

    119
    0
    0
    Perheemme hankki ensimmäisen digitaalisen järjestelmäkameran ja siihen arvioiden mukaan kohtuullisen laajakulmazoomin.
    Combo pelasi pari päivää oikein hyvin kunnes näyttö alkoi herjata F--  elikkäs objektiivi ei ole kunnolla kiinni. Pari kertaa irti/kiinni auttoi mutta nyt systeemi ei toimi kuin manuaalisesti.Myyjä kehotti ottamaan yhteyttä paikalliseen Nikonin huoltoon, joka kertoi aika nopeasti että toimii näköjään Nikkoreilla mutta ei ainakaan tällä Tokinalla. Seuraavaksi lähtee Tokina Euroopan takuuhuoltoon Hollantiin.
    Onko tämä digihomma tällaista ?Olen kuvannut filmi-Nikoneilla vuodesta -74 ja jopa satunnaisilla privaattilasikokeiluilla mitään ongelmaa ei ole ilmennyt.
     
  2. Vs: Nikon D90 + Tokina ATX 4,0/12-24 DX II NikonAF ei synkkaa

    Kyllä sähkövehkeet ovat arempia vioille ja häiriöille, kuin mekaaniset, eikä laatu todellakaan ole paranemaanpäin. Mutta huonoa tuuriakin sinulla oli mukana. Kyllä se privaattiobjektiivisi takuuhuollossa kuntoon tulee ;-)

    P.S. Kai olet ensimäiseksi kihnuttanut ne kameran ja objektiivin sähkökontatkit hyvin puhtaaksi jollain liinalla?
     
  3. Vs: Nikon D90 + Tokina ATX 4,0/12-24 DX II NikonAF ei synkkaa

    F-- lienee kohtuullisen yleinen ongelma D90:ssa. Minulla tuota tuli Nikkor 80-200 f/2.8 kanssa.
    Ko. putken kiinnitys kameraan oli löysä (1-2mm välystä) ja kun objektiivi oli jalustassa kiinni, kamera pyörähti tuon välyksen verran ja siitä seurasi tuo virhe (ei aina...). Toisinaan kamera luki aukon väärin ja F-lukemaksi saattoi tulla 90 (tjsp.), tämä korjaantui kameraa "kääntämällä", linssin pysyessä paikallaan...
    Käytin linssin huollossa, mitään vikaa ei löytynyt. Ongelmista pääsin eroon myymällä tuon linssin...

    Nykyisillä linsseillä (Nikkor 18-200 VR, Sigma 18-50 f/2.8, Nikkor 50 f/1.8) en ole törmännyt tuohon ongelmaan kertaakaan.
     
  4. Zany

    Zany

    13
    0
    0
    Vs: Nikon D90 + Tokina ATX 4,0/12-24 DX II NikonAF ei synkkaa

    Minulla jumitti D90 nikonin oman objektiivin kanssa satunnaisesti niin, että ainoa vaihtoehto saada laite ensin sammumaan ja taas toimimaan oli irroittaa akku. Eli virtanappulan off-asento ei vaikuttanut mitään.

    Nikonin takuuhuolto vaihtoi rungon objektiivikontaktit, jonka jälkeen kamera on toiminut moitteetta.
     
  5. Vs: Nikon D90 + Tokina ATX 4,0/12-24 DX II NikonAF ei synkkaa

    Minulla on Tokina pelannut kahdessa eri rungossa ilman mitään ongelmia. Ilmeisesti D90 on herkempi ko. ongelmalle, mistä lie syystä.
     
  6. Gris

    Gris

    119
    0
    0
    Vs: Nikon D90 + Tokina ATX 4,0/12-24 DX II NikonAF ei synkkaa -major issue?

    Joo, hinkkasin puhtaaksi ja kurkistelin samalla kuukleen. Nikon D90 F-- antoi öbaut 150.000 viitettä ongelmista. Taitaa olla Nikonille ns. major issue, taisipa joku hermostunut uhata ryhmäkanteella. Lähetän koko paketin takaisin myyjälle, saa hoitaa homman kun on kokonaisvastuussa tavaroista.